"Odświeżona definicja public relations"
|
|
Gdybyś miał kilkanaście sekund, żeby wyjaśnić nieznajomemu czym się zajmujesz, co byś powiedział?
Opowiedziałbyś o najciekawszej części swojej pracy czy podałbyś książkową definicję?
Dla nas – praktyków public relations – formułowanie zwartych, mocnych i przekonujących przekazów to chleb powszedni. Ta umiejętność przydaje się także w rozmowach, których celem jest edukacja i zainteresowanie tym, [...]
|
Bogusław Feliszek | 2012-03-07 |
|
więcej »
|
"Firmowa twarz prezesa"
|
|
Bill Gates. Richard Branson. Jan Kulczyk. Każdy dał twarz swojej firmie.
Są osoby, które tak mocno personifikują swoją organizację, że kiedy słyszymy nazwę ich firmy, pierwsze co przywołujemy to ich twarz i nazwisko.
Czasem twarz prezesa tworzy pozytywną wartość dzięki osobistym i ciepłym wrażeniom kojarzonym z konkretną osobą. Czasem jest odwrotnie – taki [...]
|
Bogusław Feliszek | 2012-02-19 |
|
więcej »
|
"Jak dziennikarz może sknocić artykuł"
|
|
Czytasz artykuł i dziwisz się jak bardzo to, co widziałeś na własne oczy odbiega od tego, co ukazało się w druku. To nie powinno się zdarzyć, ale nie żyjemy w idealnym świecie. Każdy popełnia błędy. Reporterzy i redaktorzy też.
Reporter może sknocić artykuł na dziesięć sposobów:
1. Udawać *obiektywizm* bez dokładnego poznania tematu. [...]
|
Bogusław Feliszek | 2012-02-12 |
|
więcej »
|
"W public relations przekaz jest ważniejszy od relacji"
|
|
"Mam świeżutką i miękką szyneczkę. Kość dla pieseczka?" Wszystkie interesy opierają się na relacjach – także u rzeźnika.
W public relations liczy się subtelna dyplomacja, delikatna perswazja i słodkie kuszenie. Ale nie udawajmy świętoszków.
Fundamentem nowoczesnego PR jest założenie, że praktycy public relations zarządzają relacjami, których inni nie dostrzegają lub nie potrafią wykorzystać [...]
|
Bogusław Feliszek | 2012-01-27 |
|
więcej »
|
"Co dziennikarze powinni wiedzieć o public relations"
|
|
W filmie "Czego pragną kobiety" Mel Gibson gra pracownika agencji reklamowej, który odkrywa w sobie dar odczytywania kobiecych myśli i przewrotnie wykorzystuje ten wyjątkowy talent.
Co to ma wspólnego z PR? W zeszłym roku byłem zapraszany jako bloger na zamknięte spotkania z dziennikarzami. W dyskusjach z blogującymi reporterami dowiedziałem się co dziś [...]
|
Bogusław Feliszek | 2012-01-16 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"45 pytań zadawanych przez media po próbie samobójczej prokuratora"
|
|
Pytania najczęściej zadawane przez dziennikarzy po próbie samobójczej prokuratora wojskowego w Poznaniu:
1. Co się stało?
2. Jaka była przyczyna?
3. Jakie wnioski?
Te trzy ogólne pytania mogą służyć jako drogowskazy pokazujące kierunki szczegółowych pytań dotyczących tego kryzysu:
1. Co się wydarzyło?
2. Kiedy to się stało?
3. Gdzie to się stało?
4. Kim jest poszkodowany?
5. Kiedy otrzymał pomoc? [...]
|
Bogusław Feliszek | 2012-01-09 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Smycz i mop, czyli strategia po godzinach"
|
|
John Lennon ujął to znakomicie: "Życie to coś, co dzieje się obok nas, gdy jesteśmy zajęci układaniem innych planów."
Życie nie czeka na nowy plan PR, poradę eksperta komunikacji kryzysowej lub 100 stron scenariusza konkursu na najlepszego pracownika. Nie zatrzymuje się kiedy analizujesz trendy, zmieniasz schemat organizacyjny firmy lub prowadzisz rozmowę rekrutacyjną.
Życie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2012-01-06 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Grzegorz Lato - Media Gapa 2011"
|
|
Grzegorz Lato - Media Gapa 2011
1. miejsce: Grzegorz Lato, prezes PZPN, za wypowiedź: "Nie jestem przyspawany do stołka prezesa PZPN." Przegląd Sportowy, 30.11.2011.
2. miejsce: Michał Boni, jako szef Komitetu Stałego Rady Ministrów, za wypowiedź: "Nikt nikomu niczego nie zabiera." o reformie emerytalnej. Wprost24, 11.01.2011.
3. miejsce: Katarzyna Piekarska, posłanka SLD, za wypowiedź: [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-12-31 |
|
więcej »
|
"30-sekundowy prezent pod choinkę"
|
|
Gdybym sprezentował Ci pod choinkę jednorazową emisję 30-sekundowej reklamy w krajowej telewizji, wiedziałbyś co powiedzieć?
Pomysł z reklamą nie jest wcale taki nieprawdopodobny. Firmy regularnie wydają setki tysięcy – i nawet miliony – złotych na produkcję i emisję reklam. Wiele z nich nie trafia w sedno.
Zawsze kiedy opowiadasz jakąś historię, musisz znać [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-12-11 |
|
więcej »
|
"20 pożytecznych wyrażeń w kontaktach z trudnymi ludźmi"
|
|
Skończyłem czytać książkę Susan F. Benjamin "Perfect Phrases for Dealing with Difficult People" (Idealne wyrażenia w kontaktach z trudnymi ludźmi).
Oto wyrażenia, które – moim zdaniem – mogą przydać się w pracy praktyka PR.
1. Kiedy rozmawiasz z nieprzyjemnym współpracownikiem:
a. Mam nadzieję, że Cię nie obraziłem.
b. Czy wydarzyło się coś o czym nie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-12-04 |
Komentarze [2]
|
więcej »
|
"Od telefonu do reklamacji"
|
|
Ile razy zdarzyło Ci się próbować złożyć z gotowych elementów coś tak prostego, że "nawet dziecko zrobi to z zamkniętymi oczami" i po kilku godzinach przekonać się, że chyba jednak "czegoś tu brakuje"? Na szczęście, firma oferuje klientom bezpłatną pomoc telefoniczną.
To była ostatnia ogrodowa altanka w sklepie. Model z zeszłego roku. [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-11-07 |
|
więcej »
|
"Agencja public relations – duża czy mała?"
|
|
Duże firmy potrzebują dużych agencji public relations. Zgoda? Nieprawda.
Dwuosobowa firma PR nie jest w stanie dobrze reprezentować interesów światowej sieci supermarketów. Właściciel sklepu spożywczego na osiedlu nie potrzebuje usług globalnej agencji public relations. Zgoda?
Czy duży znaczy zły a mały piękny? Czy współpraca z dużą agencją PR oznacza wysokie faktury? Czy małe [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-11-03 |
|
więcej »
|
"30 sygnałów, że pracujesz w public relations"
|
|
Pracujesz w public relations, ale czasem masz co do tego wątpliwości? A może odwrotnie – nie pracujesz w PR, ale czasami tak się czujesz?
Oto 30 sygnałów, że pracujesz w public relations:
1. Włączasz komputer przed umyciem zębów.
2. Dzień zaczynasz od mocnej kawy i tak samo kończysz.
3. Po kawie (porannej i wieczornej) przez [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-10-25 |
Komentarze [2]
|
więcej »
|
"Jeśli chcesz zmieniać świat..."
|
|
Każdy może zmieniać świat (to podstawa public relations), ale nie każdy w to wierzy (bo nie każdy wie jak działa PR).
Aktywiści społeczni, działacze ochrony środowiska, obrońcy praw zwierząt, lobbyści wiedzą, że nawet najmniejsze zmiany mogą mieć ogromny wpływ na nasze środowisko i globalną społeczność.
Wszystkie działania – od kupowanych towarów przez zamawiane [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-10-20 |
|
więcej »
|
"Panie Prezydencie, mam pomysł!"
|
|
W Pressence Public Relations stale szukamy nowych rozwiązań jak pomóc branży PR i naszemu krajowi.
Na początku października są wybory do Sejmu i Senatu. Partie polityczne przedstawiają konkurencyjne programy wyborcze, politycy tłumaczą dlaczego są lepsi od rywali, dziennikarze zadają w naszym imieniu (tak mówią) dociekliwe pytania. Nikt nie chce wytłumaczyć jak zmniejszyć [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-09-18 |
|
więcej »
|
"20 nieśmiertelnych cytatów o kampaniach politycznych"
|
|
Politycy krzyczą głośniej niż zwykle, licytują się w obietnicach i kupują nowe garnitury. Nie ma innej opcji – idą wybory.
Kto wygra tym razem? Chciałbym, żeby lepszy, ale w demokracji jak w lotto nie decyduje jakość, ale arytmetyka, a ilość – nie tylko w polityce – bardzo musi się napracować zanim przejdzie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-09-03 |
|
więcej »
|
"Przyszłość Apple bez Jobsa"
|
|
Kiedy Steve Jobs zrezygnował w zeszły czwartek z powodu choroby z kierowania firmą Apple od razu zaczęły się spekulacje o jej przyszłości.
Wszyscy cenili Jobsa za zbudowanie firmy opartej na silnej kulturze, zatrudnianie bystrych ludzi i skuteczne wprowadzanie w życie swoich wizji. W piątek przekaz do świata był mniej więcej taki: będzie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-08-30 |
|
więcej »
|
"Przed wizytą dziennikarza w firmie"
|
|
Jeśli pracujesz w dużej firmie, może się zdarzyć, że reporter z poczytnej i renomowanej gazety zadzwoni z zapytaniem czy może odwiedzić Cię w biurze.
Uwaga: to może skończyć się fatalnie.
Celem takiej wizyty reportera nie jest zebranie informacji do konkretnego artykułu, ale poznanie szefów firmy. Najczęściej będzie to dziennikarz ze znanej gazety lub [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-08-20 |
|
więcej »
|
"Public relations na kozetce"
|
|
W zawodzie, w którym tak dużo zależy od wolności słowa, nie brakuje harcowników, których ambicją jest narzucenie praktykom public relations – nawet na poziomie tworzenia ogólnej koncepcji – maksymalnej liczby nakazów i zakazów.
Od czasu do czasu wracają też postulaty wprowadzenia oficjalnych certyfikatów uprawniających do wykonywania zawodu praktyka PR. Powód? Dziś każdy [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-08-12 |
|
więcej »
|
"Trzy podchwytliwe zagadki dla nielotników"
|
|
Przyczyny katastrofy prezydenckiego samolotu TU-154 M pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 to dla mnie po zapoznaniu się z raportem komisji Jerzego Millera w dalszym ciągu zagadka.
Lubisz rozwiązywać zagadki?
1. Elf układał kufle.
2. Was it a cat I saw?
3. Si nummi immunis.
Co łączy te trzy zdania? Język? Konstrukcja? Znaczenie?
To palindromy – czytane od [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-08-03 |
|
więcej »
|
"7 porad praktyka public relations dla dziennikarzy"
|
|
Czasami – i nie są to najmilsze chwile – praca praktyka public relations przypomina zajęcie nawiedzonego telemarketera. Dziennikarze też tego ciepło nie wspominają.
Jednak wielu praktyków public relations dobrze wykonuje swoją pracę. Kontaktują się tylko z reporterami, których mogą zainteresować proponowane tematy. Wcześniej czytają ich artykuły, oglądają programy w telewizji i słuchają [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-07-28 |
|
więcej »
|
"Czego nauczyłem się o perswazji w McDonaldsie"
|
|
Rano przed spotkaniem z nowym klientem wpadłem na chwilę do McDonaldsa na śniadanie. Jakiś mężczyzna zatrzymał się przy moim stoliku i zaproponował darmową mrożoną herbatę, gdyż w kasie otrzymał przez pomyłkę jedną za dużo. Odpowiedziałem, że nie piję mrożonej herbaty na śniadanie.
"Nie musi być pan taki pryncypialny," powiedział.
"Piję tylko kawę," wyjaśniłem. [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-07-25 |
|
więcej »
|
"Dlaczego debaty wyborcze w telewizji są łatwe "
|
|
Na początek krótki quiz. Kto to powiedział?
1. "Myślałem, że pan mi rękę poda, a pan mi tu jakieś dokumenty daje."
a. Bronisław Komorowski, b. Jarosław Kaczyński, c. Donald Tusk
2. "Niech pan mnie może od razu przeprosi, bo inaczej, będzie miał pan proces."
a. Bronisław Komorowski, b. Jarosław Kaczyński, c. Donald Tusk
3. "Jeździcie, przecinacie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-07-21 |
|
więcej »
|
"5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej"
|
|
Firmową komunikacją wewnętrzną zajmuję się ponad 10 lat. Mam za sobą wiele ankiet, audytów i szkoleń – dobrze wiem jak pracownicy wyobrażają sobie efektywną komunikację między sobą i z szefami.
Ciekawe jak wiele rzeczy pojawiało się w audytach 10 i 5 lat temu i wraca także teraz. Naprawdę, im więcej się zmienia, [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-07-18 |
|
więcej »
|
"Przywódcy i oratorzy"
|
|
Związek pomiędzy przywództwem i krasomówstwem często widziany jest jako relacja pomiędzy formalnym statusem i praktyczną umiejętnością. Jesteś liderem, więc musisz umieć opowiadać! Ale opowieść opowieści nierówna.
Ja patrzę na to inaczej. Moim zdaniem, trzeba skupić się na zdefiniowaniu przywództwa, tego, gdzie jest ono potrzebne i w jakich warunkach może się ujawnić.
Skąd biorą [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-07-14 |
|
więcej »
|
"Trzy istotne rozróżnienia w public relations"
|
|
Ludzie z ograniczoną lub śladową umiejętnością analitycznego myślenia (na przykład, autorzy planów medialnych, szefowie marketingu i.... hmm... blogerzy) często wchodzą w trudne relacje z faktami. Niejednokrotnie mylą rzeczy, które wyglądają podobnie.
Oto trzy przykłady, które sprawiają kłopoty osobom ze słabo rozwiniętym zmysłem analitycznym.
1. Popularność jako dowód skuteczności
Kiedy czytam propagandowe informacje o mediach [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-07-11 |
|
więcej »
|
"Zasada zachowania głupoty"
|
|
Jednym z najbardziej irytujących aspektów czytania czegokolwiek napisanego przez wiekowych praktyków PR takich jak ja (?) jest tendencja do upiększania pierwszych lat public relations w Polsce.
Przypomniałem sobie o tej głupiej słabości po obejrzeniu filmu Woody Allena "Midnight in Paris".
Komedia romantyczna Woody Allena to delikatna opowieść o tym, że to, co minione [...]
|
Bogusław Feliszek | 2011-07-07 |
|
więcej »
|
|
|
|
Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
|
|
|
|
Sonda zakończona
Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?
Tak. | | 0% | Nie. | | 100% | Nie wiem. | | 0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|