"Kawa czy herbata?"
|
|
Dobry i zły policjant. Jeden przynosi kawę i ciastko. Pozwala zadzwonić do domu. Drugi krzyczy, grozi i nie używa dezodorantu.
Dobry i zły dziennikarz. Obydwaj lubią oglądać kryminały.
1. "Dobry" reporter. Z niektórymi ludźmi po prostu miło się rozmawia. Są tacy sympatyczni. Wydaje się, że wszystko rozumieją i pozwalają Ci mówić, ile chcesz. [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-08-03 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Lubisz patrzeć, prawda?"
|
|
Telewizja to obraz. Radio to dźwięk. Prasa to słowo drukowane. Taka jest potoczna opinia. Taka była.
Dzisiaj światem rządzi obraz. Obraz ruchomy. Dlaczego? Ponieważ – tak jak bohater filmu "Wystarczy być" z Peterem Sellersem – lubimy patrzeć.
Patrzeć na co? Właściwie na wszystko, co jest kolorowe i się rusza. Każdy temat okraszony fotografią [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-07-31 |
|
więcej »
|
"Znasz Toma Petersa?"
|
|
Właśnie udało Ci się po kilku miesiącach wytężonej pracy doprowadzić do wydrukowania wywiadu z Twoim prezesem na pierwszej stronie "Rzeczpospolitej". Gratuluję!
Spisałeś się tak rewelacyjnie, że jeszcze tego samego dnia, kiedy na Twoim biurku wylądował numer z fotografią uśmiechniętego szefa rozdzwoniły się telefony z prośbami o...
Więcej wywiadów? Nie.
To zaproszenia na konferencje biznesowe, [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-07-27 |
|
więcej »
|
"Interesy w restauracji"
|
|
Śniadanie, obiad lub kolacja... Coraz więcej interesów omawia się przy stoliku w restauracji.
Pamiętam pierwszy pobyt w Paryżu, kiedy to szczegóły umowy mój partner zaczął omawiać dopiero w drodze powrotnej z lunchu do biura. Wtedy myślałem, że to jakieś niedopatrzenie. Dziś wiem, że to taki francuski styl.
Element rozrywki, który pojawia w trakcie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-07-23 |
|
więcej »
|
"Wywiad przez e-m@il"
|
|
"M@m kilk@ pyt@ń..."
Jako praktyk public relations nie przepadam za wywiadami przez e-mail. Takie kontakty stwarzają małe szanse lepszego poznania dziennikarza. Reporterzy zwykle pracują w takim pośpiechu, że nie mają ochoty na pogawędkę. Są też tacy, którzy stanowczo zabraniają kontaktu telefonicznego pod groźbą wykreślenia nazwiska z artykułu.
Znajomy dziennikarz z kolei uwielbia wywiady [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-07-20 |
|
więcej »
|
"Mniej częściej"
|
|
Otwórz lokalną gazetę na stronie z informacjami kulturalnymi. Ile filmów oferuje dziś wieczorem multiplex? Na dziesięciu ekranach pokazywane jest maksymalnie 5 filmów, rozpoczynających się o różnych porach. Seans za seansem jak fale.
Teraz czas na lekturę programu telewizyjnego. Czy kablówka rzeczywiście ma ofertę tak różnorodną jak to reklamuje w folderze? Czy zdarzyło [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-07-16 |
|
więcej »
|
"Ale impreza!"
|
|
Imprezy specjalne to gatunek wyjątkowy.
Każdy kto je organizuje czuje się spadkobiercą hołdu pruskiego i Okrągłego Stołu, konkursu gry na niewidocznej gitarze i wyścigu tresowanych żółwi, Tygodnia Walki z Bezsennością i Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Wszystkie wymagają niezwykłej mobilizacji, koordynacji, współpracy dostawców, wolnych strzelców, etatowych pracowników w zespole niezawodnym jak mechanizm szwajcarskiego zegarka.
Imprezy [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-07-13 |
|
więcej »
|
"Przyszłe lekcje z historii"
|
|
Wyobraź sobie najgorszą rzecz jaka może przydarzyć się Twojemu projektowi, organizacji lub nowemu rozwiązaniu.
Jesteś dzień po premierze nowego modelu auta. I co? W czasie jazdy próbnej odpada koło. Trudno w to uwierzyć. Przecież przeprowadzono tyle prób i testów w najbardziej ekstremalnych warunkach. Przecierasz oczy ze zdumienia. Ale obraz nie znika. Jesteś [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-07-09 |
|
więcej »
|
"PRaca na akord"
|
|
Mało nie doszło do rękoczynów, kiedy ostatnio spotkaliśmy się w większym gronie praktyków public relations. Ktoś rzucił hasło: pay-for-placement - pomysł płacenia agencji PR w oparciu o liczbę artykułów opublikowanych w prasie.
Agencja nie otrzymuje wtedy stałego honorarium. Wynagrodzenie jest wypłacane tylko w przypadku doprowadzenia do publikacji informacji w zazwyczaj bardzo dokładnie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-07-06 |
|
więcej »
|
"Wrażenia i spostrzeżenia"
|
|
Żyjemy w świecie wrażeń i spostrzeżeń. Wrażenia - to, co pozostaje w nas w wyniku komunikacji. Spostrzeżenia - to, co wydaje się nam, że widzimy i słyszymy.
Wrażenia są trwałe. Mogą być wynikiem percepcji, ale same wrażenia żyją poza faktami - są ostatnią rzeczą jaką zapominamy o okolicznościach, o wydarzeniu, o osobie.
Dlaczego [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-07-02 |
|
więcej »
|
"Etyka na wakacjach"
|
|
Początek wakacyjnej kanikuły. W sklepach przeceny. Koledzy i koleżanki z pracy na urlopie. Odliczasz dni do wyjazdu w ukochane góry. Obiecałeś sobie, że tym razem na pewno dobrze wypoczniesz.
Przed spakowaniem bagażu warto uklęknąć w konfesjonale interesów PR. Taki letni rachunek sumienia. Żeby powietrze w górach lepiej smakowało :-)
Wakacyjny raport będzie miał [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-06-29 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej"
|
|
Na początek stara chińska anegdota.
Zhuangzi i Huizi spacerowali nad wodospadem Hao. "Popatrz jak ryby radośnie wyskakują z wody! Widać jaką to sprawia im przyjemność!" - zauważył Zhuangzi.
Huizi powiedział: "Nie jesteś rybą, więc skąd wiesz co lubią ryby?"
Zhuangzi odpowiedział: "Nie jesteś mną, więc skąd wiesz, że nie wiem co lubią ryby?"
Huizi powiedział: [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-06-22 |
|
więcej »
|
"Ostatnia złotówka PR"
|
|
Bill Gates, założyciel Microsoftu, powiedział, że gdyby został mu ostatni dolar, wydałby go na public relations.
Przez najbliższe miesiące w sytuacji "delikatnego" wzrostu gospodarczego firmy będą ze wszystkich stron dokładnie oglądać każdą złotówkę wydaną na public relations. Warto zastanowić się co zrobić, aby budżet PR nie wpadł w ręce porywczego dyrektora finansowego [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-06-20 |
|
więcej »
|
"Sprzedawca jak saper"
|
|
"Będzie kara za przetrzymanie 3 kaset o jeden dzień," poinformowała mnie nie patrząc w oczy pracownica wypożyczalni kaset video.
"To znaczy ile," zapytałem patrząc w oczy, które mnie nie widziały.
"100% opłaty normalnej stawki za jedną kasetę."
"Ale za wypożyczenie tych kaset zapłaciłem w promocji 50% taniej. Rozumiem, że złamałem regulamin, ale jestem gotowy [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-06-15 |
|
więcej »
|
"Zrób coś szalonego"
|
|
Polityk na grzbiecie słonia, prezenter radiowy na stosie butelek z wodą mineralną, uczestniczka reality show uprawiająca seks na oczach milionów widzów. Nieee... to już było!
Czy Twoja firma potrzebuje więcej rozgłosu? Czy sądzisz, że nie spotykasz się z wystarczającym zainteresowaniem mediów? A może pragniesz, by więcej ludzi poznało nazwę Twojej firmy? Poznało [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-06-08 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"20 pytań do kandydata do Europarlamentu"
|
|
W 1989 roku odzyskaliśmy prawo do zadawania pytań kandydatom do wszystkich funkcji publicznych - przyszłym radnym i parlamentarzystom. Prawo do pytania to jedno, a uzyskanie odpowiedzi to drugie. Czy potrafimy pytać i egzekwować odpowiedzi?
Kandydaci do Parlamentu Europejskiego w okresie przedwyborczym chętnie spotkają się z wyborcami. To wyjątkowa okazja, żeby zadać im kilka [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-06-04 |
|
więcej »
|
"Życie może być piękniejsze"
|
|
Rano w skrzynce pocztowej znalazłem trzy listy.
Witam, Wyjeżdżam w pilnych interesach i z tego powodu muszę odwołać nasze spotkanie. Skontaktuję się po powrocie, żeby ustalić nowy termin.Dziękuję,Stanisław
Dzień dobry Bogusławie!Podjęliśmy decyzję o redukcji naszych wydatków na public relations. Ograniczanie kosztów dotyczy wszystkich naszych zewnętrznych współpracowników.Z tego powodu musimy zawiesić wszystkie prowadzone projekty. [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-06-01 |
|
więcej »
|
"Ja protestuję!"
|
|
Czy jesteś gotowy bronić swojego zdania? Do ostatniej kropli... zdrowego rozsądku? Naprawdę?
Jeżeli masz wyraziste poglądy i nie masz ochoty zmieniać swojej hierarchii wartości (Kto chce?), zapytaj siebie jak daleko jesteś w stanie się posunąć w obronie swojego zdania i prawa do jego swobodnego wyrażania. Czy będziesz zdecydowanie protestować, kiedy spotkasz się [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-05-28 |
|
więcej »
|
"Smakowite michałki"
|
|
Weź ze stoiska z czasopismami pierwszy z brzegu magazyn, przekartkuj kilka stron i policz ile znalazłeś krótkich artykułów.
Kilkunastolinijkowe wypełniacze, krótkie quizy, poradniki, artykuły z odsyłaczami do innych źródeł - mówiąc potocznie "michałki".
Redaktorzy przepadają za nimi. Nie targuj się o honorarium. Zapłacą - dobrze. Nie zapłacą - też nie problem :-)
Oto 7 [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-05-25 |
|
więcej »
|
"Tylko mi nie mów o sondażach"
|
|
W gazetach jest mnóstwo tematów opartych na ankietach, sondażach i badaniach opinii publicznej. Bezwartościowe dane jak tsunami zalewają biurka dziennikarzy. Jedne są bezwstydną autopromocją. Inne stekiem sensacyjnych bzdur.
Nadmiar przypadkowych sondaży rujnuje reputację i wiarygodność prawdziwych badań.
Czy praktyk public relations rozumie co znaczy przeprowadzić dokładne i wiarygodne badanie sondażowe? Czy zdaje sobie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-05-21 |
|
więcej »
|
"Kłamcy, złodzieje i etycy"
|
|
Kłamcy, złodzieje. To nie o politykach. Nie o dziennikarzach. To o polskich praktykach public relations.
Rada Etyki Public Relations przedstawiła raport o 7 grzechach branży PR, a TVN24 skrzętnie je odnotował. Te przewiny to:
1. ukrywanie tożsamości i intencji nadawcy,
2. korupcja,
3. gwarantowanie publikacji w mediach przez PR-owców,
4. kłamstwo i manipulacja,
5. kradzież pomysłów,
6. łączenie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-05-18 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Wiarygodna witryna WWW"
|
|
Co wspólnego ma ortografia z finansami i prawem?
Firmy, które zapominają o poprawieniu błędów ortograficznych na swojej witrynie WWW narażają się na utratę zaufania w Internecie podobnie jak w sytuacji kłopotów finansowych i/lub prawnych. Internauci darzą zaufaniem witryny, które dostarczają pożytecznych informacji i nie ufają tym, które mieszają teksty redakcyjne z reklamowymi.
To [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-05-14 |
|
więcej »
|
"Druga szansa w mediach"
|
|
Na biurku zadzwonił telefon.
"Newsroom. Dzień dobry."
"Dzień dobry. Ile czasu jeszcze mamy czekać na ekipę?"
"Jaką ekipę? Gdzie?" zapytał wydawca dziennika.
"W nowym centrum handlowym. Za chwilę otwieramy. Wczoraj dzwoniłam i obiecaliście przysłać ekipę filmową."
Wydawca nigdy wcześniej nie rozmawiał z tą osobą, ale jest bardzo prawdopodobne, że ktoś z jego kolegów powiedział jej "tak, będziemy" [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-05-11 |
|
więcej »
|
"Zrób to sam"
|
|
Jak bronisz swojej reputacji kiedy media spadają na Ciebie jak szarańcza?
Jeden z moich klientów powie Ci jak to się robi. W ciągu dwóch dni skontaktował się z 16-ma reporterami prasy, radia i telewizji.
Dziennikarze "rzucili" się na niego w czasie gorącej publicznej debaty na temat planu budowy autostrad.
Klient jest regionalnym przedstawicielem międzynarodowej [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-05-07 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Gorączka informacji"
|
|
Nad biurkiem wisi mój ulubiony rysunek: "Nie przejmuj się. Najwyżej zrzucimy winę na media!" To takie proste i oczywiste :-)
Dziennikarze nie robią nic innego tylko szukają afer i przekrętów. Rzadko kiedy trafiają w sedno. Kierują się mentalnością stada wilków żądnych krwi i kolejnych ofiar. Interesuje ich tylko zwiększenie sprzedaży, oglądalności i [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-05-04 |
Komentarze [3]
|
więcej »
|
"Świńska grypa - powtórka z hiszpanki?"
|
|
Pojawienie się w Europie 7 przypadków zachorowań na świńską grypę może być zapowiedzią powtórki z śmiertelnej "hiszpanki" z 1918 roku, która zabiła co najmniej 50 milionów ludzi na całym świecie.
Światowa Organizacja Zdrowia podniosła stopień zagrożenia pandemią świńskiej grypy na piąty stopień w sześciostopniowej skali. Decyzję podjęto w oparciu o analizę [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-04-30 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"W porządku?"
|
|
"Jak smakowało?" pyta kelnerka kiedy płacę za obiad w restauracji. "W porządku, ale noże mogłyby być bardziej ostre." Dlaczego tak mówię? Bo lubię tę restaurację, dobrze życzę jej właścicielowi i dbam o swój żołądek.
Jak odpowiadasz na to pytanie? "Dobrze", "W porządku", "Nieźle"? Większość z nas tak mówi. Dlaczego? Bo nie chcemy [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-04-25 |
|
więcej »
|
|
|
|
Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
|
|
|
|
Sonda zakończona
Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?
Tak. | | 0% | Nie. | | 100% | Nie wiem. | | 0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|