"Trochę emocji rzecznika"
|
|
Na szkoleniu medialnym usłyszałem pytanie co sądzę o okazywaniu emocji przez rzecznika prasowego, szczególnie w sytuacji kryzysowej, kiedy są ranni lub ofiary śmiertelne wśród pracowników.
Pytanie zadała pracownica działu public relations w firmie działającej w sektorze zdominowanym przez mężczyzn. Stwierdziła, że emocje należy trzymać pod kontrolą, bo tylko tak można zapewnić sobie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-02-08 |
|
więcej »
|
"Zarządzanie kryzysem to nie uprawianie ogródka"
|
|
"Wyrwijcie tego chwasta!" Taki cel wyznaczył nam prawie dziesięć lat temu jeden z niedoszłych klientów w zarządzaniu sytuacją kryzysową.
Firma wpadła w tarapaty i błyskawicznie znalazła się w centrum zainteresowania programów informacyjnych i organów kontrolnych (prokuratura, inspekcja pracy, Sanepid). Zamiast zająć się rozwiązaniem problemu, zarząd chciał zatrudnić zewnętrznego konsultanta, który miał "pozbyć [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-02-05 |
|
więcej »
|
"Premier przed sejmową komisją śledczą"
|
|
Premier mówił, że nie przygotowywał się specjalnie do przesłuchania przez sejmową komisję śledczą ds. zmian w ustawie hazardowej, ale moim zdaniem było inaczej – premier przygotował się do spotkania z członkami komisji, bo wiedział, że mógł na tym tylko zyskać. Stąd jego publiczna deklaracja, że na każde pytanie "niezależnie od tego, [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-02-03 |
|
więcej »
|
"Prawda, kłamstwa i sejmowa komisja śledcza"
|
|
Podchwytliwe pytania, rozwlekle odpowiedzi, pytania retoryczne, zaczepne odpowiedzi nawiązujące do cudzych wypowiedzi, zaskakujące luki w pamięci, sarkastyczne komentarze, kąśliwe uwagi ad personam, dokładne powtarzanie swoich słów, nagła zmiana tematu, powtarzanie pytań, sztuczne uśmiechy, wymuszone grzeczności. Sejmowa komisja ds. zmian w ustawie hazardowej w pełnej krasie.
Korzystanie z kłamliwych przekazów jest strategią [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-01-28 |
|
więcej »
|
"Miligram twórczego pytania"
|
|
Każda osoba, która uczestniczyła z ramienia agencji PR w prezentacji oferty nowemu klientowi usłyszała takie pytanie: "Jak wygląda proces tworzenia oryginalnych i twórczych koncepcji public relations?"
Każdy praktyk PR, który ma w sobie miligram szacunku dla swej profesji odpowiedział z przekonaniem: "Do diaska, nie ma żadnego procesu."
Ale nie ma osoby, która by [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-01-25 |
|
więcej »
|
"Jak "kontrolować" serwisy społecznościowe"
|
|
Wczoraj przed południem rozmawiałem przez telefon z kierownikiem działu PR nowego klienta, który przekazał mi obawy związane z utratą kontroli nad tym, co mówi się o firmie w Internecie.
"Wiem, że musimy w końcu uruchomić blog i założyć profile na Twitterze i Facebooku" powiedział. "Członków zarządu niepokoi jednak utrata kontroli nad tym, [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-01-21 |
|
więcej »
|
"Stare i nowe public relations"
|
|
Stare public relations stawiało na piedestale informację prasową; im więcej było artykułów, zdjęć, wycinków prasowych, wywiadów w radiu i telewizji, tym lepiej.
Praktycy PR nie przejmowali się brakiem obecności w Internecie - wszystko było skoncentrowane na prasie drukowanej.
W starym PR liczył się głos organizacji informującej o nowym produkcie, usłudze, idei.
O wartości public [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-01-18 |
|
więcej »
|
"Łopata, szufla i pług, czyli odśnieżanie PR"
|
|
Gdybym miał ambicje filozoficzne, mógłbym zapytać po co nam śnieg skoro i tak w większości go potem usuwamy. Jestem skromnym praktykiem PR, więc moją ambicją jest tylko przekonanie do wartości public relations. Tylko :-)
Na początek chcę jasno powiedzieć, że mocno wierzę w sens odśnieżania tak jak jestem głęboko przekonany, że prawidłowo [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-01-14 |
|
więcej »
|
"7 zdrowych zasad komunikacji ryzyka"
|
|
Zabrakło pieniędzy na lekarstwa. Wydłużają się kolejki do specjalistów. Szpital wyczerpał tzw. limity przyjęć.
Możliwe czy niemożliwe?
Cele komunikacji ryzyka w ochronie zdrowia odnoszą się do czterech typowych zastosowań:
1. informacja i edukacja,
2. zmiana zachowania i działania prewencyjne,
3. ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem i powiadamianie powypadkowe,
4. zespołowe rozwiązywanie problemów i łagodzenie konfliktów. Właśnie – łagodzenie sporów, [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-01-11 |
|
więcej »
|
"Czego oczekuję od dziennikarzy w tym roku"
|
|
Dziennikarze przeżyli niebywale trudny rok (zwolnienia, zmiany w zarządach, obniżki wynagrodzeń, przejęcia i fuzje tytułów), ale dziennikarstwo na tym zyskało. Ekonomiczne wyzwania zmusiły organizacje medialne do zmiany myślenia o tym jak zbierać informacje i jak je wykorzystywać – i za to im dziękuję.
Chciałbym, żeby ten rok był lepszy dla dziennikarzy; dlatego [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-01-07 |
|
więcej »
|
"Co onieśmiela praktyka public relations"
|
|
"Pan mnie onieśmiela," powiedziała skromna blondynka odrzucając pierwsze zaproszenie na espresso. Onieśmielenie, trema, skrępowanie. Początki zwykle są trudne :-)
Związek jaki powstaje pomiędzy praktykami PR i ich klientami może mieć wyjątkowy charakter. Od dnia podpisania umowy obydwie strony uczą się siebie nawzajem i poznają coraz lepiej w trakcie realizacji projektu; czasem to [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-01-04 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"20 noworocznych postanowień i jedno rezerwowe"
|
|
Przepełnieni optymistycznym duchem Nowego Roku chętnie podejmujemy cenne i ambitne postanowienia, o których zapominamy już po kilkunastu dniach.
Ale wcale tak być nie musi. Jeżeli Twoje postanowienia wpiszesz do strategicznego planu public relations, łatwiej będzie do nich wracać przez cały rok, czyli przez 365 dni.
Oto moje postanowienia na 2010 rok: [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-12-31 |
|
więcej »
|
"Zbigniew Chlebowski - Media GAPA 2009"
|
|
Zbigniew Chlebowski, były przewodniczący klubu parlamentarnego Platformy Obywatelskiej otrzymał tytuł Media Gapa 2009 za wypowiedź: "Niczego nie ukradliśmy, nie było żadnej łapówki." o zmianach w ustawie hazardowej - Newsweek, 8.11.2009.
Media Gapa to osoba, która zapomina, że powtarzanie w mediach fałszywych, negatywnych i niesprawiedliwych oskarżeń, komentarzy i spekulacji zwiększa ryzyko wprowadzenia ich [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-12-28 |
|
więcej »
|
"Wierzę w public relations"
|
|
Wierzysz w public relations? Ja wierzę.
1. Wierzę, że public relations przydaje się temu, kto tego potrzebuje.
2. Wierzę, że nie można się nie komunikować.
3. Wierzę, że kiedy nie wiem dlaczego zabieram głos, to nie wiem co mówię.
4. Wierzę, że ważne są tylko te słowa, które ludzie słyszą, nie te, które mówię; kiedy [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-12-24 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Wartościowy prezent dla klienta"
|
|
Czy odważyłbyś się podarować każdemu swemu klientowi na Boże Narodzenie prezent wartości 500 złotych? Tak - powiedziałem każdemu. A co powiesz na 2000 złotych? Może 5000 złotych?
Myślisz, że żarty sobie stroję, prawda? Z trudnością starcza Ci na wypłaty dla pracowników, obciąłeś połowę budżetu na marketing, za tydzień masz spotkanie w banku [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-12-21 |
|
więcej »
|
"Jak poskromić pogłoski i plotki"
|
|
Podobno... [wpisz cokolwiek]. Rzekomo... [wpisz cokolwiek]. Chyba... [wpisz cokolwiek].
Podobno... Rzekomo... Chyba... Tak rodzi się pogłoska. Jest w niej odrobina prawdy, a reszta to czyste wymysły.
Kłopot z pogłoskami polega na tym, że bardzo trudno jest ustalić ich pierwotne źródło, ocenić dynamikę rozprzestrzeniania się i przewidzieć kiedy wygasną. Pogłoski krążą wśród pracowników, klientów, [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-12-17 |
|
więcej »
|
"List do Św. Mikołaja 2.0"
|
|
Kochany Święty Mikołaju 2.0!
Przez cały rok bardzo starałem się być grzeczny:
1. Założyłem profil na Facebooku i GoldenLine. W wolnych chwilach nie tylko podglądam co tam słychać, ale także aktywnie się udzielam; choć przyznaję, że nie jest łatwo robić to systematycznie.
2. Codziennie dodaję wpis o PR, zarządzaniu kryzysem lub relacjach z mediami [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-12-14 |
|
więcej »
|
"10 pytań zanim wszystko zmienisz w firmie"
|
|
Trzy, może cztery lata temu czytałem o prezesie, którego zatrudniono do postawienia na nogi upadającej firmy. Jej wyroby były marnej jakości. Morale załogi pod psem. Poprzedni zarząd nie miał koncepcji naprawy. Klienci uciekali gdzie pieprz rośnie.
Nowy szef odpowiedzialny za zmiany zakasał rękawy i ogłosił: "Musimy tu wszystko przewrócić do góry nogami [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-12-10 |
|
więcej »
|
"Co mówi uścisk dłoni"
|
|
Kiedy moja siostra kupowała pierwszy samochód odwiedziliśmy cztery salony i rozmawialiśmy z czterema sprzedawcami. Wychodząc z ostatniego salonu zapytałem ją, który sprzedawca zrobił na niej najlepsze wrażenie. Wcześniej na kartce papieru napisałem - tak, żeby tego nie widziała - cyfrę 3.
"Trzeci był najbardziej sympatyczny," powiedziała. Uśmiechnęła się kiedy pokazałem jej cyfrę [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-12-07 |
|
więcej »
|
"Kiedy błędy uczą"
|
|
Ileż to razy słyszałem o pożytku z popełniania błędów! Dlaczego? Bo błędy uczą. Wielkie dzięki!
Porażki uczą więcej niż sukcesy, ale same niepowodzenia jeszcze niczego nie uczą, tylko stwarzają okazję do zmiany. Na przykład, wjechałem w parku na innego rowerzystę. Nikomu nic się nie stało. Mój błąd, ale czego może mnie nauczyć? [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-12-03 |
|
więcej »
|
"Nie słuchaj zawsze prawnika"
|
|
Masz słuchać adwokata? Oczywiście. Zawsze? Niekoniecznie.
Praca prawnika polega na obronie Ciebie w sądzie. Adwokat zgodnie z zasadami sztuki prawniczej ma obowiązek uprzedzić klienta o przykrych konsekwencjach prawnych jego publicznych wypowiedzi. Ergo: "Nic nie mów."
Praca eksperta public relations polega z kolei na obronie Twego dobrego imienia w oczach opinii publicznej. To zupełnie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-11-30 |
|
więcej »
|
"7 brzydkich zdań w sprzedaży"
|
|
Kupiłem w sklepie internetowym telefon komórkowy. Po tygodniu oczekiwania na dostawę zadzwoniłem z pytaniem o stan mojego zamówienia. "Zaraz, zaraz, jaki to był numer tego zamówienia? Nie mogę go odnaleźć..." I po chwili: "Proszę zadzwonić za pół godziny, bo naprawdę nie jestem w stanie teraz tego odnaleźć." "Ja mam zadzwonić?" "No [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-11-26 |
|
więcej »
|
"Jesteś na celowniku mediów?"
|
|
W sprawie sądowej nie chodzi wyłącznie o oczyszczenie z zarzutu – chodzi także o zachowanie dobrego imienia i zaufania do marki.
Utrata zaufania do marki może być bardziej kosztowna od odszkodowania w przegranej sprawie sądowej.
Dodajmy nadmierne zainteresowanie mediów i organów kontrolnych. Niestety, większość organizacji nie potrafi zareagować skutecznie zanim sprawy wymkną się [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-11-23 |
|
więcej »
|
"Strategiczne niebo nade mną"
|
|
Miałem sen... Król podaje błaznowi - swemu nieformalnemu doradcy public relations - informację prasową. "Ależ Wasza Wysokość, to wcale nie jest informacja prasowa," odpowiada trefniś. "Przybij więc pieczątkę TAJNE," odpowiada władca. To się nazywa myślenie strategiczne.
Strategia to jeden z najbardziej mglistych terminów w public relations. Dla jednych bycie strategiem to samo [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-11-19 |
|
więcej »
|
"20 zabójców zaufania"
|
|
Zaufanie jest kluczem do relacji międzyludzkich w domu, pracy, wśród przyjaciół i na arenie politycznej - decyduje z kim wymieniamy ślubne obrączki, dla kogo pracujemy, od kogo kupujemy i na kogo głosujemy.
Zaufanie przypomina delikatną magiczną substancję podobną w działaniu do ligniny, dzięki której drewno jest sztywne i wytrzymałe na ściskanie; w [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-11-16 |
|
więcej »
|
"Wiem co się wydarzy w kryzysie"
|
|
Wiem co się wydarzy w kryzysie...
Wiem to nie dlatego, że mam magiczną lunetę czy umiejętność czytania przyszłości ze szklanej kuli. Wiem, bo doświadczenie nauczyło mnie, że szefowie firm reagują na kryzysy według pewnego schematu.
Kolejność działania
Większość organizacji po wybuchu kryzysu działa w takiej kolejności:
1. Reakcja na konkretne wydarzenie, w tym zaspokojenie ludzkich [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-11-12 |
|
więcej »
|
"Nie zgadzaj się na każdy wywiad"
|
|
Wyobraź sobie, że jesteś prawnikiem specjalizującym się w prawie cywilnym. Zgadzasz się na wywiad telewizyjny "na żywo". Prowadzący program zaczyna od pytania o... celowość i moralność kary śmierci. Udzielasz ogólnych odpowiedzi, ale unikasz szczegółów bojąc się popełnić jakąś gafę. Prawo karne to nie Twoja specjalność.
Podobną przygodę miałem udzielając w zeszłym tygodniu [...]
|
Bogusław Feliszek | 2009-11-09 |
|
więcej »
|
|
|
|
Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
|
|
|
|
Sonda zakończona
Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?
Tak. | | 0% | Nie. | | 100% | Nie wiem. | | 0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|