"Informacja prasowa na piątkę"
|
|
Jedna strona A4, podwójne odstępy między liniami, czcionka 12 punktów. I nic.
Jeżeli zajmujesz się public relations na pewno zdarzyło Ci się to choć raz w życiu. Informacja prasowa przygotowana zgodnie z arkanami sztuki PR została zlekceważona przez dziennikarzy.
Kiedy pracowałem w radiu i telewizji - jako redaktor i wydawca - przez moje [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-05-05 |
|
więcej »
|
"Uśmiech Jasia Fasoli"
|
|
W weekend obejrzałem dwa bardzo odmienne filmy. Pierwszy "Jaś Fasola" z brytyjskim komikiem Rowanem Atkinsonem. Głupawy i niezdarny gapa. Neurotyczny pechowiec o twarzy jak z plasteliny. Gagi rodem z filmu niemego. Prosty, przerysowany, fizyczny humor.
Drugi film - "Uśmiech Mona Lizy" z Julią Roberts. Jeszcze raz udało jej się uwieść mnie urodą, [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-04-28 |
|
więcej »
|
"Dziwne e-maile"
|
|
W poczcie znalazłem list zatytułowany INFORMACJA PRASOWA.
Zastanawiam się co autor miał na myśli wybierając tak "oryginalny" tytuł.
Wyobraź sobie, że dziennikarz dostanie jednego dnia 30 tak zatytułowanych przesyłek. Która ważniejsza? Która ciekawsza? Którą warto przeczytać? Którą zapamiętać?
Efekt? Wszystkie lądują w koszu.
Oto jeszcze inne dziwne zachowania autorów korespondencji elektronicznej:
1. Ogólne powitanie w rodzaju [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-04-21 |
|
więcej »
|
"Ideowiec czy najemnik, czyli widok z okna eksperta"
|
|
Zostałem zaproszony na spotkanie rady osiedla. Mieliśmy rozmawiać o potrzebie wymiany okien. Sprawę miał przedstawić ekspert wynajęty przez... producenta stolarki okiennej :-)
Czy organizacje wynajmują ekspertów i autorytety do poparcia swoich spraw i osiągnięcia celów? Tak. Robią to nie tylko na spotkaniach mieszkańców, ale również na sali sądowej, w kontaktach z mediami [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-04-14 |
|
więcej »
|
"Jak wystąpić w radiu ostatni raz"
|
|
Kiedy jesteś w radiu, unikaj 10 podstawowych błędów, których popełnienie może zniechęcić reportera do ponownego zaproszenia przed mikrofon.
Moje uwagi dotyczą zachowania wobec dziennikarza i producenta audycji.
Błąd 1: Brak listy tematów, w których jesteś ekspertem. Taką listę możesz umieścić na swojej witrynie WWW.
Dziennikarze codziennie rozmawiają z wieloma osobami i muszą się do [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-04-07 |
|
więcej »
|
"Nie każdy może być rzecznikiem prasowym"
|
|
Dziennikarka wypowiadająca się w imieniu popularnego dziennika pytana o przyczyny rynkowego sukcesu nowego konkurencyjnego tytułu powiedziała, "Oni zastosowali konwencjonalne metody marketingowe. My zastosujemy metody niekonwencjonalne." No i co z tego?
Konkurencja triumfuje, a my mówimy, że oni stosują konwencjonalne chwyty. Konkursy, zdrapki, gadżety. Co w tym złego? Zróbmy to samo, tylko lepiej. [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-03-31 |
|
więcej »
|
"Dlaczego nie?"
|
|
"Czy w niebie trzeba myć naczynia po śniadaniu?", zapytała moja 11-letnia siostrzenica. Wytłumaczyłem, że nie wiemy co dzieje się w niebie, bo nikt jeszcze nie wrócił stamtąd, aby zdać nam raport z organizacji obowiązków domowych. Dziewczynka jest przekonana, że wystarczy tylko dosiąść białego rumaka i wybrać się do nieba na krótki [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-03-25 |
|
więcej »
|
"10 śmiertelnych błędów w sytuacji kryzysowej"
|
|
Zabraknie pieniędzy na emerytury. Prokuratura zbada aferę pedofilską w Kościele. Ochroniarze sklepu nagrywali nagie kobiety.
Nie ma właściwie dnia w mediach bez sensacji.
Nie znam organizacji odpornej na kryzys. Wszystkie błędy są bacznie obserwowane przez media.
Jakie są najczęściej popełniane błędy w sytuacji kryzysowej?
Najtańszą metodą jest uczenie się na cudzych błędach. Jeśli zatem CHCESZ [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-03-17 |
|
więcej »
|
"Manipulacja i prawda, czyli skok na główkę"
|
|
85% Polaków sądzi według sondażu TNS OBOP, że politycy często nimi manipulują. Jako przykłady manipulacji podają odwoływanie się do autorytetu Jana Pawła II, obietnice wprowadzenia rządów miłości, łzy oskarżanej o korupcję posłanki, wezwania do zwierania szeregów przed wrogami i apele polityków o obronę demokracji.
Czym jest prawda? Jeśli masz zacięcie filozofa, gotów [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-03-10 |
|
więcej »
|
"PR prosto z serca"
|
|
Czasem – naprawdę tylko czasem – najlepsze rozwiązania najbardziej skomplikowanych problemów płyną... prosto z serca. W moim życiu konsultanta PR widziałem to tylko dwa razy.
Przypadek 1.
Na szkoleniu medialnym klient otrzymał do rozwiązania pewien problem. Z ogromną pewnością siebie w mgnieniu oka rozprawił się ze skomplikowanym zadaniem. Mówił ciekawie, jasno, przekonująco, obrazowo [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-03-03 |
|
więcej »
|
"Nie musimy się tłumaczyć, czyli 36 fatalnych odpowiedzi w mediach"
|
|
Kiedy w mediach pojawia się krytyczna informacja?
Często jest ona wynikiem niechętnej i negatywnej odpowiedzi na pytanie dziennikarza.
Ogólnikowe i kunktatorskie odpowiedzi prowokują zaczepne, kłopotliwe, irytujące, a nawet niegrzeczne pytania.
Jak unikać sytuacji, kiedy dziennikarz przejmuje inicjatywę?
Po pierwsze, ogranicz do minimum odpowiedzi przeczące: nie mogę, nie powinni, nie będzie, nie wolno.
Po drugie, staraj się [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-02-25 |
|
więcej »
|
"PRopaganda i PR"
|
|
"Media są pełnie instrukcji jak atakować moją partię," skarży się w radiu polityk opozycji. Jego zdaniem media powinny zajmować się pracą obecnego rządu, a nie rozliczeniami poprzedników. Działania mediów porównuje do metod stosowanych w Trzeciej Rzeszy.
Propaganda to za Słownikiem Wyrazów Obcych "szerzenie, wyjaśnianie, rozpowszechnianie pewnych poglądów, idei, haseł w celu pozyskania [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-02-18 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Ubezpieczenie od kryzysu"
|
|
Jeden z moich klientów wyszedł niedawno obronną ręką z potencjalnie groźnej sytuacji kryzysowej. Jak to się udało?
Nie dlatego, że jak asa z rękawa wyjąłem specjalnie na tę okazję przygotowane cudowne rozwiązanie. Klient właściwie obronił się sam. Powiem to jeszcze raz. Klient sam stworzył pozytywną reakcję mediów.
Na pewno o tym słyszałeś. No [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-02-11 |
|
więcej »
|
"Niekoniecznie różowe okulary"
|
|
Przyjaciele nazywają mnie niepoprawnym optymistą. Większość nieprzyjaciół też :-)
Mogę więc sobie pozwolić na stwierdzenie: "Negatywne wiadomości są co najmniej tysiąc razy mocniejsze od pozytywnych."
Przykład? W urzędzie miasta musiałem dokonać aktualizacji danych o mojej firmie. Wyobrażasz sobie ten horror, który mnie czekał? Też przez to przechodziłeś? Byłem przygotowany na kilkugodzinną peregrynację po [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-02-04 |
|
więcej »
|
"Od kryzysu do katastrofy"
|
|
KRYZYS to punkt zwrotny, sytuacja wprowadzająca zmianę. Kryzys to także moment niepewności, wahania w polityce, gospodarce lub życiu społecznym.
KATASTROFA to wydarzenie powodujące zniszczenie, destrukcję i rozpacz. Katastrofa to poważne niepowodzenie. W języku potocznym to całkowita porażka.
Ale kryzys nie musi zakończyć się katastrofą.
Po pierwsze - kryzys sam z siebie nie jest zły. [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-01-28 |
|
więcej »
|
"Polityk w mediach"
|
|
Przygotowujesz się do kampanii wyborczej i zależy Ci na dobrych relacjach z mediami.
Kiedy jesteś zaproszona do studia, aby udzielić wywiadu, staraj się unikać 10 podstawowych błędów, których popełnienie może zniechęcić dziennikarza do ponownego zaproszenia przed mikrofon.
Moje uwagi dotyczą zachowania wobec prowadzącego wywiad dziennikarza jak i producenta audycji.
Błąd 1: Brak listy tematów, [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-01-21 |
|
więcej »
|
"W krzyżowym ogniu pytań"
|
|
Na spotkaniu opłatkowym twórców kultury podszedł do mnie rozpromieniony znajomy. Złożyliśmy sobie życzenia i po krótkiej pogawędce wyznał: "Wiesz... dzwonił do mnie wczoraj dziennikarz" "No i...?" "No i nic, bo rzecznik prasowy jest na szkoleniu w Niemczech. Nikt nie chciał z nim rozmawiać, bo szef jest na nartach we Francji."
Nie jesteś [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-01-14 |
|
więcej »
|
"Szkolenie medialne? Nie, dziękuję"
|
|
Jest taki list, do którego wracam co najmniej raz w miesiącu. Podpisał go rzecznik prasowy firmy spożywczej. Kiedy firma wpadła w tarapaty z powodu niekorzystnych wyników kontroli Sanepidu wysłałem mu list z planem zachowania się wobec mediów. Rzecznik odpowiedział, że nie potrzebuje porady.
W archiwum prasowym o tej sprawie mam kilka artykułów, [...]
|
Bogusław Feliszek | 2008-01-07 |
|
więcej »
|
"Oby było lepiej niż gorzej, czyli jak wygrać w Nowym Roku"
|
|
"Oby było lepiej niż gorzej...", życzył mi znajomy, który w branży PR uchodzi za osobą dobrze poinformowaną... z co najmniej dwóch niezależnych źródeł :-)
Koniec starego roku i początek nowego to wspaniała okazja do zaplanowania tego, co pragniesz osiągnąć.
Czy może być bardziej odpowiedni moment do zainwestowania w swoją przyszłość i ustalenia planu [...]
|
Bogusław Feliszek | 2007-12-31 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Na czym polega szkolenie medialne"
|
|
"Na czym polega szkolenie medialne?" To pytanie powraca jak bumerang.
Już dawno przestałem tłumaczyć, że prowadzę szkolenia i treningi medialne - przekonałem się, że to niejasne wyjaśnienie. Dlatego tłumaczę, że pomagam ludziom unikać kłopotów w kontakcie z mediami.
Taka robocza definicja rozwiewa wiele wątpliwości. Czasem nawet usłyszę komplement, że to trudna praca :-)
Trening [...]
|
Bogusław Feliszek | 2007-12-17 |
|
więcej »
|
"Piekielna sztuka kontrargumentów"
|
|
Co to jest perswazja?
Zgodzisz się, że jest to zmiana osobistego przekonania lub nastawienia pod wpływem informacji? Przy czym przekonanie bardziej związane jest z emocjami i uczuciami, a nastawienie – z logicznym rozumowaniem.
Perswazja jest łatwa na pierwszy rzut oka, ale piekielnie trudna kiedy naprawdę chcemy osiągnąć zamierzony rezultat.
Perswazja w pisaniu
Niedawno pracowałem nad [...]
|
Bogusław Feliszek | 2007-12-10 |
|
więcej »
|
"Jak sobie poradzić psychicznie z kryzysem medialnym"
|
|
Klientka, która nagle znalazła się pod ostrym ostrzałem mediów, wyglądała na zdruzgotaną. Blada twarz, zwisające ramiona, podkrążone oczy. Wzdychała głęboko jakby chciała oddać ostatnie tchnienie.
Wyglądała tak źle, że chyba nawet jej największy wróg chciałby podejść i pocieszyć, że wszystko będzie dobrze.
Spotykam od czasu do czasu ofiary tego kryzysowego syndromu. Dotyka on [...]
|
Bogusław Feliszek | 2007-12-03 |
|
więcej »
|
"Gdy Pawlak i ja mówimy, czyli zaufanie i wiarygodność"
|
|
"To zaufanie stało się fundamentem nowej politycznej umowy Polaków." "W gospodarce rynkowej opartej na dobrowolnej współpracy obywateli zaufanie ma znaczenie pierwszorzędne." "Odbudujemy to zaufanie." Nowy premier w sejmowym expose 38 razy powtórzył magiczne słowo ZAUFANIE. Tylko 2 razy użył innego magicznego słowa WIARYGODNOŚĆ.
Zaufanie i wiarygodność - jaka to różnica? Zaufaniem darzymy [...]
|
Bogusław Feliszek | 2007-11-26 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Jak wywołać bajecznie prosty kryzys"
|
|
Kryzys nie musi być zły. Koszmar zaczyna się, gdy tracimy nad nim kontrolę. Jak uniknąć najgorszego?
Najlepszą metodą uporania się z kryzysem jest przygotowanie. Założenie jest proste - WSZYSTKO co najgorsze może się zdarzyć. DZISIAJ.
Podobnie jak plan ewakuacji z płonącego wieżowca, plan zarządzania sytuacją kryzysową może ocalić życie ludzi i organizacji.
Oto krótkie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2007-11-19 |
|
więcej »
|
"Napisz o mnie źle"
|
|
Opinia, że dziennikarza można zmusić do pisania czegoś w co nie wierzy to jeden z mitów powielanych przez polityków, którzy przegrali wybory. Takie mity zaciemniają logikę mediów informacyjnych i co ciekawe są chętnie podtrzymywane przez same media. Media gorliwie pielęgnują zestaw mitów na swój temat. Uleganie tym mitom ogranicza możliwość krytycznej oceny przekazywanych [...]
|
Bogusław Feliszek | 2007-11-12 |
|
więcej »
|
"Raz i dobrze, czyli jak przepraszać"
|
|
Pamiętasz książkę i film "Love story"? Przypominasz sobie zdanie, "Zakochani nigdy nie muszą się przepraszać"? To chyba najgłupsze zdanie jakie usłyszałem w ciągu ostatnich 30 lat.
Wszyscy, którzy zajmują się komunikacją społeczną wiedzą jaką siłę mają publiczne przeprosiny. Polacy mają skłonność do przechylania swoich sympatii ku ludziom, którzy umieją przepraszać.
Oto co podoba [...]
|
Bogusław Feliszek | 2007-11-05 |
|
więcej »
|
"Media nie wygrywają wyborów"
|
|
Czy media w Polsce są demokratyczne, wolne i obiektywne? Oczywiście, że tak, bo mówią to, co chcemy usłyszeć. Oczywiście, że nie, bo mówią coś innego :-) Demokracja może być skuteczną formą rządzenia tylko w takim stopniu w jakim społeczeństwo jest (czuje się?) wystarczająco dobrze poinformowane w sprawach krajowych i międzynarodowych oraz [...]
|
Bogusław Feliszek | 2007-10-29 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
|
|
|
Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
|
|
|
|
Sonda zakończona
Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?
Tak. | | 0% | Nie. | | 100% | Nie wiem. | | 0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|