"Ludwik - luddyta społecznościowy"
|
|
Ludwik jest w moim wieku... ale jego dusza ma ponad dwieście lat. Rok temu kupił pierwszy telefon komórkowy. "Nie potrzebuję elektronicznej smyczy," mówił przez lata.
Ludwik szczerze nienawidzi wszystkiego co wynaleziono po maszynie do pisania. Kiedy pokazałem mu swój profil na Facebooku, mało nie dostał apopleksji.
"Matko boska!" krzyczał. "Co się dzieje z [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-05-31 |
|
więcej »
|
"10 powodów dlaczego czasem jak ognia należy unikać mediów społecznościowych"
|
|
Siedzieliśmy przy kolacji w większym gronie. Trochę wina, trochę muzyki... Nie, śpiewów nie pamiętam... Rozmowa zeszła na... oczywiście... serwisy społecznościowe. Kto ma? Kto nie ma? Ile czasu spędzamy na Facebooku, Twitterze, YouTube?
Kolega milczący do tej pory powiedział, że nie lubi tych serwisów. Chwila ciszy. "Dlaczego?" "Bo ja się tam źle czuję, [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-05-28 |
|
więcej »
|
"Czego uczą prawdziwe symulacje"
|
|
Dokuczliwe mrozy lub upały. Raz powódź, raz susza. Następnym razem może być trąba powietrzna, huragan, skażenie biologiczne, itp. Lekcje z symulacji zarządzania poważnym wypadkiem, katastrofą naturalną lub atakiem terrorystycznym pomagają ocalić ludzkie istnienia i zmniejszyć straty.
Nikt nie wie jak będzie wyglądać następny kryzys, ale poza wątpliwością jest fakt, że do uporania [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-05-24 |
|
więcej »
|
""Wszystko co teraz powiesz..." i inne mity o szkoleniach medialnych"
|
|
W telewizyjnych serialach kryminalnych można usłyszeć bardzo popularną poradę medialną: "Wszystko co od tej chwili powiesz może być użyte przeciwko Tobie". Po takim dictum podejrzany zwykle nabiera wody w usta.
Jako szef firmy czy praktyk public relations nie jesteś w tak luksusowej sytuacji. Nie możesz "spaprać" wywiadu. I wcale nie musisz.
Na szkoleniu [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-05-21 |
|
więcej »
|
"Szczypta prewencji w mediach społecznościowych"
|
|
Wiele organizacji zabiera się do serwisów społecznościowych jak pies do jeża: "Zabieramy głos i ryzykujemy wystawienie się na negatywne komentarze albo nie bierzemy w tym udziału eliminując tym samym krytyczne opinie po naszych wypowiedziach... a ludzie i tak prawdopodobnie będą o nas mówić przykre rzeczy."
Pierwszą rzeczą w planowaniu kryzysowym w Internecie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-05-17 |
|
więcej »
|
"Do rzeczy, czyli koniec charyzmy"
|
|
Z charyzmą u polityków jest jak z seksapilem – wstyd nie mieć :-)
Charyzma nie zależy od pieniędzy, popularności lub władzy. Na świecie jest wielu bogatych i sławnych odludków. Brakuje im tej specjalnej iskierki, która mogłaby dodać blasku ich osobowości.
Charyzma to dar, osobista cecha lidera politycznego wyróżniająca go wśród konkurencji, wyjątkowy autorytet [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-05-13 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Z kim nie warto rozmawiać"
|
|
Pod koniec prezentacji o zarządzaniu reputacją w kryzysie usłyszałem ciekawe pytanie: "Co zrobić kiedy naszym przeciwnikom nie podoba się co mówimy?" Moja odpowiedź była szybka i krótka: "Cieszcie się z tego!"
Zbyt często wpadamy w tarapaty próbując zadowolić wszystkich. Dlaczego mamy takie kłopoty? Bo takie postępowanie nigdy nie przynosi dobrych efektów.
Mądry człowiek [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-05-07 |
|
więcej »
|
"Kiedy wulkan nie śpi"
|
|
Mam nadzieję, że jesteś teraz tam gdzie powinieneś być: na właściwym kontynencie, we właściwym kraju i właściwym mieście. To oczywiste? Niekoniecznie.
W drugiej połowie kwietnia miliony ludzi podróżujących samolotami nagle zostało uwięzionych na lotniskach po wybuchu wulkanu Eyjafjallajokull (1404 punkty za to hasło w scrabble) i zamknięciu przestrzeni lotniczej nad prawie całą [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-05-04 |
|
więcej »
|
"20 wypadków, które teoretycznie nigdy nie powinny się wydarzyć"
|
|
Gdybym w piątek 9 kwietnia 2010 roku poprosił Cię, żebyś wyobraził sobie katastrofę prezydenckiego samolotu z setką ważnych pasażerów na pokładzie, w tym samym prezydentem, najwyższymi dowódcami wojska i przedstawicielami środowisk katyńskich, być może oskarżyłbyś mnie o szukanie taniej sensacji i żerowanie na niskich instynktach.
Być może powiedziałbyś też, że mam chorą [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-04-26 |
|
więcej »
|
"Jaki mamy kryzys"
|
|
Katastrofa prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem i paraliż ruchu lotniczego w Europie po erupcji wulkanu Eyjafjallajokull na Islandii.
W pierwszym przypadku 96 ofiar śmiertelnych, tragedia i rozpacz rodzin i przyjaciół, przyśpieszone wybory prezydenckie i zmiany strategii sztabów wyborczych. W drugim – dziesiątki tysięcy odwołanych połączeń lotniczych, setki tysięcy pasażerów uwięzionych na lotniskach, logistyczne [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-04-23 |
|
więcej »
|
"Trauma z drugiej ręki"
|
|
Niedowierzanie, szok, rozpacz... Wystarczy jedno tragiczne i traumatyczne wydarzenie, żeby świat przypomniał nam jaki może być nieprzewidywalny, niebezpieczny i przerażający.
Największe nieszczęścia przychodzą błyskawicznie, znienacka, bez fanfar. Ich ulubione dni tygodnia to sobota i niedziela, zwykle kiedy jesteśmy najbardziej bezbronni.
Nikt z nas nie jest w pełni przygotowany do stawienia czoła traumatycznym doświadczeniom; [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-04-19 |
|
więcej »
|
"Co nowego w relacjach z mediami"
|
|
Wszyscy znamy te narzekania: Stacje informacyjne nie są obiektywne. Media są liberalne i popierają Donalda Tuska. Radio jest bardziej konserwatywne. Dziennikarze gonią za sensacją. Nic nowego pod słońcem.
Skupmy się zatem na tym co nowe, jak zmieniły się media i jakie to ma implikacje na interakcje praktyków public relations z dziennikarzami.
Oto siedem [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-04-08 |
|
więcej »
|
"Lepsze PR kontra dobre PR"
|
|
Jest taka tendencja, żeby postrzegać organizacje, o których jest w mediach dużo pozytywnych informacji jako te, które wiedzą jak się "robi" dobre PR. To nie zawsze jest prawda. Liczba informacji nie powinna być miernikiem sukcesu.
Public relations polega na tworzeniu stałych, pozytywnych i wzajemnie korzystnych relacji z różnymi grupami otoczenia ważnymi dla [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-04-02 |
|
więcej »
|
"Senyszyn, Palikot i Doda ze mną w jacuzzi"
|
|
Joanna Senyszyn, Janusz Palikot i Doda siedzą ze mną w jacuzzi.
Wyobraź sobie taką scenę.
Na zewnątrz 10 stopni, wieje wiosenny wietrzyk, na szczytach gór widać śnieg.
A Ty siedzisz w ogromnej, kolorowej, okrągłej wannie w pięciogwiazdkowym hotelu – pięknym, stylowym, zabytkowym pałacyku. Czujesz się jakbyś był na innej planecie. Obok Ciebie trzy gwiazdy [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-04-01 |
Komentarze [2]
|
więcej »
|
"Dlaczego nie jestem dziennikarzem"
|
|
"Dobry dziennikarz powinien być przede wszystkim dobrym człowiekiem" - pisał Ryszard Kapuściński. Tylko tyle? Lektura jego kontrowersyjnej biografii pióra Artura Domosławskiego "Kapuściński Non-Fiction" pokazuje, że bycie dobrym dziennikarzem jest trudniejsze niż mogłoby się wydawać.
Ja nie jestem dziennikarzem. Jestem praktykiem public relations i twórcą treści. Dlaczego? I jaka to różnica?
1. Gdybym był [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-03-30 |
|
więcej »
|
"15 rzeczy, których nigdy nie może usłyszeć dziennikarz"
|
|
Na początek jedno zastrzeżenie: przez ponad 10 lat pracy w mediach elektronicznych byłem świadkiem każdego z opisanych niżej przypadków. Wszystkiego nauczyłem się nie z książek, studiów podyplomowych czy szkoleń public relations, ale doświadczyłem w pracy reportera, dziennikarza i wydawcy programów radiowych i telewizyjnych.
Oto lista 15 rzeczy, których pod żadnym pozorem nie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-03-25 |
|
więcej »
|
"Ile kosztuje szkolenie medialne"
|
|
Nie ma tygodnia, żeby nasza agencja PR nie otrzymała zapytania o szkolenie medialne. Przez 10 lat trochę się tego uzbierało :-)
Kiedy przedstawiamy ofertę niektórzy uważają, że nasze usługi szkoleniowe są doskonale wycenione; inni decydują się na współpracę z firmą, która – powiedzmy – ceni się niżej.
Dobre szkolenie medialne nie może być [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-03-22 |
|
więcej »
|
"Czego nowe media nie zmieniły w komunikacji"
|
|
Nowe media rządzą w tym roku, więc eksperci public relations zastanawiają się jak dopasować strategie PR do nowego środowiska komunikacyjnego.
Gra warta świeczki – bez wątpienia – ale należy także rozważyć co się nie zmieniło. A nie zmieniło się dużo rzeczy.
Także w świecie "nowych" mediów ludzie oczekują dzielenia się wartościowymi informacjami.
Oto krótkie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-03-18 |
|
więcej »
|
"Bieganie o kulach, czyli dlaczego nie lubię planów kryzysowych"
|
|
Jestem jedynym ekspertem zarządzania komunikacją kryzysową (wśród tych, których znam), który nie lubi "planów kryzysowych".
Przeczytałem wiele artykułów i książek, których autorzy darli szaty z powodu braku dobrych planów kryzysowych. Miałem też koszmarny sen. Śniłem, że Sejm wprowadził ustawowy nakaz przygotowania takiego planu przez każdą firmę komercyjną.
Od 10 lat pomagam organizacjom przygotowywać [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-03-15 |
|
więcej »
|
"Zespół na kryzys"
|
|
Mówi się, że kryzys daje życie, a porządek rodzi przyzwyczajenie.
W sytuacji kryzysowej mamy słabość do postępowania według rutynowych procedur. Im bardziej ekstremalna sytuacja, tym większa skłonność do ucieczki w ramy znanego schematu. Takie zachowanie może być szkodliwe, gdy wyzwanie, któremu musimy stawić czoła, w niczym nie przypomina tego, czego doświadczyliśmy wcześniej.
Większość [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-03-11 |
|
więcej »
|
"Dlaczego polityka to "dziki kraj""
|
|
Wydawać by się mogło, że politykowi, który działał z niezmiennym powodzeniem w polskiej polityce przez ostatnie 20 lat buty na zmianę mogliby czyścić Machiavelli, Sun Tsu i von Clausewitz.
Dlaczego zatem Mirosław Drzewiecki tak marnie kończy swój polityczny żywot? Zapominał, że Machiavelli, Sun Tsu i von Clausewitz nigdy złego słowa nie powiedzieli [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-03-08 |
|
więcej »
|
"Pinokio, czyli jak poprawić życiorys"
|
|
"Dobry chłopak, pełen zapału do nauki, posłuszny, kochający ojca," mówią jedni. "Zawadiaka, nicpoń, włóczęga," twierdzą inni. On sam szczerze wyznaje: "W życiu 'pajaców' zawsze zdarza się jakieś 'ale'". Tak mógłby zaczynać się życiorys Pinokia.
Stawiam obiad w ekskluzywnej restauracji, że nie pamiętasz kiedy ostatnio czytając cudzy biogram pomyślałeś, "No, no... to naprawdę [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-03-04 |
|
więcej »
|
"Gdzie jest krążek, czyli szybka komunikacja"
|
|
Ostro, szybko, perfekcyjnie. Olimpijskie złoto dla hokeistów Kanady, którzy wygrali w dogrywce 3:2 z drużyną USA. Gratulacje!
Ktoś przysłał mi po finale emocjonującego meczu słynne zdanie Wayne'a Gretzky'ego. Jestem pewien, że też je znasz. Wielki Hokeista wyjaśniając przyczynę swej skuteczności na lodowej tafli powiedział:
"Nie jadę tam gdzie jest krążek. Jadę dokąd zmierza."
Ten [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-03-01 |
|
więcej »
|
"Koszmar komunikacyjny"
|
|
Możesz sobie wyobrazić większy koszmar komunikacyjny?
Na Świdnickiej we Wrocławiu natknąłem się na znajomego fotografika. Co słychać? Co słychać? Takie tam branżowe ploteczki. Dawno się nie widzieliśmy, bo ostatnie pół roku spędził za granicą. Sensacyjną historię opowiedział mi dopiero pod koniec.
Znajomy od lat pracuje dla renomowanych firm. Jak co roku otrzymał zlecenie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-02-25 |
|
więcej »
|
"Prawdziwy kryzys Toyoty"
|
|
Długo zastanawiałem się jak ocenić kryzys Toyoty. Na pewno jest to jeden z największych kryzysów reputacji jakie pojawiły się nie tylko w branży motoryzacyjnej.
Autentycznie światowa marka, producent podziwianych i cenionych samochodów, niekwestionowany lider jakości i niezawodności musi teraz odpowiadać na pytania dziennikarzy i różnej maści ekspertów, "Czy to już koniec marki?"
Nie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-02-22 |
|
więcej »
|
"Zanim coś powiesz"
|
|
Nadeszła w końcu ta wielka chwila... Czułeś, że kiedyś do tego dojdzie... Poproszono Cię o wystąpienie na konferencji branżowej.
Kiedy otrzymałeś zaproszenie dwa tygodnie temu wszystko wydało się dziecinnie proste. Masz przez pół godziny mówić o tym jak... [wpisz temat wystąpienia].
Teraz słyszysz swoje nazwisko wypowiadane przez prowadzącego konferencję. Za chwilę wyjdziesz na [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-02-18 |
Komentarze [1]
|
więcej »
|
"Prawo Feliszka"
|
|
Mimo że interesujesz się public relations prawdopodobnie nigdy nie słyszałeś o prawie Feliszka, ale tak myślę sobie, że skoro Murphy miał swoje prawo, ja też mogę.
Prawo Feliszka dotyczy relacji z mediami w zarządzaniu kryzysem i komunikacją kryzysową i brzmi: "Dziennikarz na pewno zada pytanie, którego najbardziej się boisz."
Jeżeli jest w kosmosie [...]
|
Bogusław Feliszek | 2010-02-15 |
|
więcej »
|
|
|
|
Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
|
|
|
|
Sonda zakończona
Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?
Tak. | | 0% | Nie. | | 100% | Nie wiem. | | 0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|