Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2012-07-31
"5 stylów zarządzania konfliktem z mediami"

5 stylów zarządzania konfliktem z mediami

Kiedy się spierasz z dziennikarzem zachowujesz się jak sowa, rekin, żółw czy lis? A może jak pluszowy miś?

Każdy z nas ma swój ulubiony styl zarządzania konfliktem. O tym jaki jest to styl decydują wyróżniki temperamentu, osobowość, rodzina, środowisko i miejsce pracy.

W modelu Thomasa-Kilmanna wyróżniamy pięć głównych stylów zarządzania konfliktem: 1. współpracujący, 2. rywalizujący, 3. unikający, 4. dostosowawczy i 5. kompromisowy.

Żeby lepiej zrozumieć specyfikę indywidualnego stylu, można do każdego dopasować jakieś zwierzę: 1. sowa, 2. rekin, 3. żółw, 4. pluszowy miś i 5. lis. Wiem, że pluszaki nie gryzą dziennikarzy i o to właśnie chodzi :-)

Żaden styl nie jest ani lepszy ani gorszy – jest po prostu inny. Skuteczność konkretnego stylu zależy w dużej mierze od kontekstu w jakim jest wykorzystany.

Każde z 25 zdań przedstawia konkretne zachowanie w konfliktowej sytuacji. Oceń jak często postępujesz w opisany sposób w kontaktach z mediami.

1 – rzadko, 2 – czasem, 3 – często, 4 – bardzo często.

Uwaga: Nie ma dobrych lub złych odpowiedzi – są tylko prawdziwe i nieprawdziwe.

___ 1. Badam dokładnie sprawę, żeby znaleźć rozwiązanie, które zadowoli wszystkich zainteresowanych.

___ 2. Staram się zaspokoić oczekiwania i potrzeby drugiej strony.

___ 3. Zbieram jak najwięcej informacji i dbam o podtrzymanie dialogu.

___ 4. Mało mówię i staram się jak najszybciej zakończyć rozmowę.

___ 5. Staram się spojrzeć na konflikt z dwóch stron. Czego oczekuję? Czego potrzebuje druga strona? O co idzie spór?

___ 6. Szukam rozwiązania, które pogodzi interesy stron konfliktu i przechodzę do następnej kwestii.

___ 7. Przepadam za sporami i wyzwaniami. Lubię inteligentne potyczki na argumenty.

___ 8. Konfliktowa sytuacja przyprawia mnie o ból głowy.

___ 9. Stosuję się do porad znajomych i zaufanych osób, na przykład, rodziny.

___ 10. Trafnie odgaduję potrzeby drugiej strony.

___ 11. W sytuacji impasu bez oporu godzę się na wzajemne ustępstwa.

___ 12. Spokój jest dla mnie ważniejszy od osiągnięcia tego, czego potrzebuję.

___ 13. Unikam konfliktowych sytuacji i wolę nie ujawniać swego niezadowolenia.

___ 14. Zdecydowanie dążę do osiągnięcia celu.

___ 15. Staram się udowodnić, że to ja mam rację.

___ 16. Mogę zrezygnować z niektórych roszczeń jeżeli druga strona zachowa się podobnie.

___ 17. Nie martwią mnie różnice poglądów i stanowisk.

___ 18. Używam logicznych argumentów i kładę nacisk na korzyści mojego rozwiązania.

___ 19. Nie uchylam się od rzeczowej dyskusji.

___ 20. Szukam idealnego połączenia atutów propozycji obydwu stron konfliktu.

___ 21. Zależy mi na szybkim ustaleniu punktów spornych, obaw i niejasności.

___ 22. Unikam kontrowersyjnych opinii i sytuacji, które wprawiają mnie w zakłopotanie.

___ 23. Zależy mi na podtrzymaniu dobrych relacji ze skonfliktowaną stroną.

___ 24. Negocjuję i wypracowuję rozwiązanie drogą wzajemnych ustępstw.

___ 25. Szanuję cudze wartości i uczucia.

Podsumowanie punktacji

Żeby ustalić swój ulubiony styl zarządzania konfliktem w relacjach z mediami, podsumuj punkty w pięciu grupach.

1. Styl współpracujący: 1, 3, 5, 19, 21 __________

2. Styl rywalizujący: 7, 10, 14, 15, 18 __________

3. Styl unikający: 4, 8, 13, 17, 22 __________

4. Styl dostosowawczy: 2, 9, 12, 23, 25 __________

5. Styl kompromisowy: 6, 11, 16, 20, 24 __________

Kategoria, w której masz najwięcej punktów, pokazuje najczęściej stosowany styl; tam gdzie punktów jest najmniej – styl, którego nie używasz.

Uwaga: osoby, które często zarządzają konfliktami (na przykład, eksperci komunikacji kryzysowej) charakteryzuje mieszanka stylów (brak wyraźnego stylu dominującego).

Krótkie opisy 5 stylów zarządzania konfliktem

1. Styl współpracujący (sowa): umożliwia wypracowanie skonfliktowanym stronom optymalnego porozumienia i zmniejsza wpływ negatywnych emocji; przeciwieństwo stylu unikającego.

Plusy: tworzy atmosferę zaufania, podtrzymuje pozytywne relacje i zachęca do działania.

Minusy: wymaga dużo energii i jest czasochłonny.

2. Styl rywalizujący (rekin): przeważa autorytarne podejście; przeciwieństwo stylu dostosowawczego.

Plusy: szybki i zorientowany na osiągnięcie wyniku.

Minusy: może wywołać nieufność lub wrogość.

3. Styl unikający (żółw): stawia na unikanie bezpośredniej konfrontacji; przeciwieństwo stylu współpracującego.

Plusy: nie eskaluje konfliktu i tonuje różnice zdań.

Minusy: ukrywa problem i opóźnia jego rozwiązanie.

4. Styl dostosowawczy (pluszowy miś): priorytetem jest utrzymanie relacji; przeciwieństwo stylu rywalizującego.

Plusy: minimalizuje straty kiedy przeciwnik jest silniejszy i podtrzymuje relacje.

Minusy: tworzy poczucie wykorzystania i wywołuje niechęć.

5. Styl kompromisowy (lis): stawia nade wszystko konsensus, pojednanie i zgodę.

Plusy: praktyczny w skomplikowanych problemach bez prostych rozwiązań; wszystkie strony mają te same prawa.

Minusy: nikt nie jest do końca zadowolony; nie gwarantuje wypracowania i wprowadzenia w życie optymalnego rozwiązania.

Czy jesteś zadowolony/a ze swego stylu zarządzania konfliktem z mediami? Co możesz zmienić? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 3.33 MediaGapa - ocena artykułu: 3.33

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Czy po ostatnim kryzysie coś zmieniono w Twojej firmie?

Tak. Jest duża zmiana.
Tak. Jest drobna zmiana.
Nic nie zmieniono.

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Praktycy Agencje Komunikacja Dziennikarz Rzecznik Problem Twitter Relacje Gazeta Klient Klienci Media Wywiad Public Google Gapa Firma Reporterzy Polska Pressence Informacja Relations Dziennikarze Reporter Szef Prawda Internet PRACOWNICY Kaczyński Tusk



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Wartościowy prezent dla klienta
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
4. Taktyki medialne w pozwach zbiorowych
5. Co robić kiedy krytycy próbują zniszczyć Cię słowami
6. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
7. 21 pytań reportera na szkoleniu medialnym
8. 7 ćwiczeń przed wystąpieniem publicznym
9. Symulacja kryzysowa
10. Nie wiesz czy potrzebujesz szkolenia medialnego?
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2017
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2017 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl