Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-05-07
"Zrób to sam"

Zrób to sam

Jak bronisz swojej reputacji kiedy media spadają na Ciebie jak szarańcza?

Jeden z moich klientów powie Ci jak to się robi. W ciągu dwóch dni skontaktował się z 16-ma reporterami prasy, radia i telewizji.

Dziennikarze "rzucili" się na niego w czasie gorącej publicznej debaty na temat planu budowy autostrad.

Klient jest regionalnym przedstawicielem międzynarodowej firmy. Oto jak sobie z tym poradził.

1. "Zaprosiliśmy do siebie dziennikarzy prasowych tydzień przed spodziewanym upublicznieniem problemu. Poczęstowaliśmy ich kawą i ogólnie wyjaśniliśmy o co chodzi. Wszystko co powiedzieliśmy dziennikarze mogli wykorzystać w swoich artykułach. Żadnego zdania "nie do druku". Dziennikarze otrzymali teczki prasowe z aktualnymi informacjami. Powiedzieliśmy im jak można się z nami skontaktować w ciągu dnia i nocy."

2. "Byliśmy zorganizowani. Zmieniliśmy tekst nagrania na automatycznej sekretarce. Była tam informacja z podstawowymi kontaktami w firmie oraz prośba o pozostawienie informacji o temacie, który interesował reportera i terminie kontaktu. Czasem otrzymywaliśmy identyczne pytania z tej samej redakcji. Mówiliśmy wtedy reporterowi, że już rozmawialiśmy o tym z jego kolegą i zapraszaliśmy do kontaktu, gdyby miał dodatkowe pytania. Zdarzyło się, że z jednej stacji radiowej dzwoniło kilku reporterów z tym samym pytaniem."

3. "Reagowaliśmy szybko. Jeszcze przed pierwszym kontaktem z reporterem wysyłaliśmy mu informację prasową. Kiedy przyjeżdżał do nas otrzymywał do ręki drugą kopię. Ponieważ byliśmy przygotowani, reporterzy od razu przystępowali do pracy. Robili zdjęcia i nagrywali rozmowy. Wszystko w atmosferze współpracy i zrozumienia. Żaden z reporterów nie był wobec nas niechętny lub złośliwy. Najważniejsze media rzetelnie relacjonowały nasze wypowiedzi i opinie."

4. "Wydzieliliśmy na parterze oddzielny pokój dla ekip telewizyjnych i spotykaliśmy się z reporterami co 20 minut. Nie organizowaliśmy konferencji prasowej dla dziennikarzy telewizyjnych i radiowych. W zamian oferowaliśmy indywidualne spotkania. Nie było próśb o wywiady "na żywo". Byliśmy na nie gotowi pod warunkiem, że nie chodziło o konfrontację z naszymi oponentami."

5. "Wiedzieliśmy co chcemy powiedzieć i byliśmy w tym konsekwentni. Napisaliśmy trzy główne komunikaty i przekazywaliśmy je konsekwentnie wszystkim reporterom. To podstawa PR. Trzymaj się tego, co chcesz powiedzieć i nie pozwól mediom zapędzić się w kozi róg. Wszystkim mów to samo. Nie musisz wtedy sobie przypominać co komu powiedziałeś z osobna."

6. "Nie było takich pytań, na które nie umieliśmy odpowiedzieć. W czasie specjalnego spotkania (burzy mózgów) opracowaliśmy listę najtrudniejszych pytań (tych łatwych też) i w konsultacji z zarządem zredagowaliśmy odpowiedzi. Nie było pytania, które nas zaskoczyło."

7. "Umieściliśmy na firmowej witrynie WWW wszystkie nasze informacje prasowe oraz listę pytań i odpowiedzi. Otrzymaliśmy setki zapytań e-mail. Odpowiadali na nie trzej członkowie zarządu. Korzystając z przygotowanego szablonu w większości przypadków mogliśmy wysłać standardową odpowiedź."

8. "Przygotowaliśmy listę pytań i odpowiedzi (Q&A) dla pracowników, którzy mieli bezpośredni lub telefoniczny kontakt z klientami. Biuro obsługi klienta odnotowało 15% wzrost zapytań. Wszystkie telefony od dziennikarzy były przełączane do mnie."

9. "Wysłaliśmy wewnętrzną informację do wszystkich pracowników w postaci listu elektronicznego i/lub faxu, aby zapoznać ich z sytuacją."

10. "Nagraliśmy na video wszystkie wywiady emitowane w telewizji. Chcieliśmy mieć własną dokumentację, aby dokładnie pamiętać co powiedzieliśmy dziennikarzom i porównać z tym, co zostało wykorzystane. Dzięki temu wiedzieliśmy czy media obiektywnie przedstawiają naszą sprawę."

W opisanym przypadku nie było pożaru. Nie było wypadku. Nie było ofiar. Większość działań to ABC PR. Jestem zadowolony z końcowego efektu.

Trzeba jednak pamiętać, że bez względu na to jak zadowolony jesteś ze swoich poczynań, końcowa decyzja należy do opinii publicznej. To ona decyduje czy jesteś zwycięzcą czy przegranym.

Moja uwaga. Do mnie należało przeszkolenie medialne klienta i jego kierownictwa, przygotowanie planu kryzysowego i pomoc w rozwiązaniu kilku konkretnych problemów. Nie angażowałem się jednak w opisanej sprawie. Klient sam sobie doskonale poradził. Dobra robota!

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 2.25 MediaGapa - ocena artykułu: 2.25

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
T.Dz. 2009-05-07
Opisana sytuacja jest bardziej idealna niż perfekcyjnie uporządkowany, sprawiedliwy świat w Projekcie Venus. Niestety, ten drugi jest utopią, a ta pierwsza - jej bliska. Lecz - ją można spróbować zmieniać, staraniem nas wszystkich. Pozdrawiam :-)
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Reporter Gazeta Relations Wywiad Twitter Internet PRACOWNICY Informacja Kaczyński Rzecznik Klient Relacje Gapa Firma Public Polska Google Pressence Problem Tusk Praktycy Reporterzy Klienci Prawda Agencje Dziennikarze Szef Dziennikarz Komunikacja Media



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Prawdziwy kryzys Toyoty
2. Sprzedawca jak saper
3. Masz strategię komunikacji z mediami?
4. Dobra strategia medialna
5. Redaktor czy reporter?
6. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
7. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
8. 5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej
9. Znasz Toma Petersa?
10. Ukryte koszty wewnętrznego PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl