Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2008-12-15
"Co może dla Ciebie zrobić konkurencja?"

Co może dla Ciebie zrobić konkurencja?

Nowy klient - mówiąc dokładniej ktoś podający się za klienta - zamówił monitoring mediów na pięć haseł. Interesowały go trzy tytuły prasowe: "Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza" i "Fakt". Przyjął naszą pierwszą ofertę. Nie targował się o cenę. Współpracę chciał rozpocząć od zaraz. Zniknął tak szybko jak się pojawił.

Inny klient był zainteresowany szkoleniami medialnymi. Pytał o wszystkie szkolenia. Dziwne? Zwykle klient pyta o szkolenie, które odpowiada jego potrzebom. Czasem prosi o pomoc w doborze rodzaju i poziomu szkolenia medialnego. Kiedy zapytałem jak chce wykorzystać te informacje, usłyszałem, "bo mnie to interesuje". Tak nie zachowuje się klient, który naprawdę jest zainteresowany usługą.

Formularz prenumeraty naszego newslettera wypełniła pracownica konkurencyjnej agencji PR. Każdy taki wpis wprawia nas w dobry humor. Cieszymy się jak dzieci kiedy jeszcze pojawi się prawdziwe nazwisko. Jak to sprawdzamy? Mamy swoje metody :-)

Duże organizacje wydają miliony na monitoring konkurencji. Zakładam, że nie dysponujesz nieograniczonym budżetem. Dlatego proponuję metody, które nie wymagają dużych nakładów. Po pierwsze, zdefiniuj najważniejszych konkurentów. Sporządź ich listę. Następnie poszukaj odpowiedzi na następujące pytania:

1. Który produkt/usługa jest bezpośrednią konkurencją dla Twojej oferty?

2. W czym Twój produkt/usługa przewyższa ofertę konkurencji?

3. O ile lepsza jest oferta konkurencji od Twojego produktu/usługi?

4. Jak wypada bezpośrednie porównanie Twojej oferty z produktami/usługami konkurencji?

5. Jakie są plany konkurencji? Jak to wpłynie na Twoją działalność/sytuację?

6. Z kim współpracuje konkurencja? Dlaczego?

Dodatkowo, chciałbyś też poznać konkurencję, której jeszcze nie znasz. Nowa firma, która znienacka pojawia się na rynku i wchodzi w niszę, której nie zauważyłeś lub nie doceniłeś. Dlatego potrzebujesz jeszcze innych informacji:

1. Jakie trendy w branży mogą wpłynąć na to, co robisz?

2. Czego potrzebują Twoi klienci?

"Wygląda nieźle," powiesz, "ale jak mogę zdobyć te informacje?" Jest kilka sposobów i wcale nie musisz uciekać się do zatrudniania szpiega gospodarczego.

Oto 9 metod, które pozwolą zwiększyć Twój kapitał wiedzy o konkurencji.

1. Audyt o konkurencji. Taki audyt zakłada uzyskanie informacji klientach, dostawcach, partnerach i pracownikach konkurencji. Pytania dotyczą mocnych i słabych stron konkurencji, planów i działań.

2. Wycinki prasowe. Firmy zajmujące się monitoringiem mediów przeszukują publikacje zgodnie z wybranymi hasłami (nazwa firmy, produkt/usługa, terminy techniczne/słowa najczęściej używane w branży). Po zakończeniu pracy przygotowują raport o konkurencji. Taki monitoring można też wykorzystać do śledzenia trendów branżowych.

3. Dokumenty publiczne. Jeżeli konkurencja jest firmą państwową, z udziałem Skarbu Państwa lub spółką giełdową, możesz zapoznać się z jej raportem rocznym. Możesz przeczytać o wynikach sprzedaży i planach na przyszłość. To bardzo pożyteczna wiedza. Jak zdobyć taki raport? Zadzwoń do firmy i powiedz, że przygotowujesz analizę branżową (właśnie taki jest Twój cel, prawda?). Dla bezpieczeństwa podaj adres prywatny.

4. Bazy danych. Przeszukaj dostępne bazy danych pod kątem haseł związanych z konkurencją. Kiedyś takie badanie wykazało, że konkurent naszego klienta zmieniał siedziby zawsze listopadzie. Inny skrócił o połowę czas płatności kooperantom. Jeszcze inny współpracował jednocześnie z dwoma dostawcami usług internetowych.

5. Profil firmy. Są firmy, które zajmują się przygotowywaniem raportów firmowych. Za umówione honorarium otrzymasz pełny profil interesującej Ciebie firmy łącznie z historią kredytową, wielkością obrotów, listą wierzycieli i nawet zarobkami członków zarządu.

6. Odsyłacze w Internecie. Jeśli konkurencyjna firma ma witrynę WWW, możesz sprawdzić, które witryny mają odsyłacze (linki) do tej strony. To da Ci informacje o jej partnerach i tworzonych aliansach. Operacja jest bardzo prosta. Wejdź na stronę popularnej wyszukiwarki (na przykład, Google, Alta Vista, Yahoo) i w okienku wyszukiwań wpisz hasło: "link:konkurent.com" (gdzie "konkurent.com" oznacza adres WWW konkurencji). Sprawdź też w sekcji odsyłaczy z jakimi witrynami łączy się strona konkurencji.

7. Zostań klientem. Jednym z najskuteczniejszych sposobów poznania mocnych i słabych stron konkurencji jest wcielenie się w jej klienta. Kup produkt. Skorzystaj z usługi. Przejdź cały proces od złożenia zamówienia do sfinalizowania transakcji. Czy firma utrzymuje kontakt z klientem po zakupie? Zadzwoń z reklamacją. Jak Ciebie potraktowano? Ile musiałeś czekać na kontakt z właściwą osobą? Czy firma szybko do Ciebie oddzwoniła?

8. Nastaw uszu. Przyjdź na konferencję lub prezentację z udziałem konkurencji. Dowiedz się co mówią o branży i jak opisują swoją pozycję i rolę. Zostań członkiem stowarzyszeń i związków, do których należy konkurencyjna firma. Bądź jej cieniem.

9. Po prostu - zapytaj. No tak. To bardzo odważne posunięcie. Ale coraz więcej firm przekonuje się, że szukanie sojuszników w branży przynosi więcej korzyści niż tworzenie sobie wrogów. Dlaczego nie zaprosić konkurenta na obiad? Nawet jeśli publicznie drzecie ze sobą koty, takie spotkanie nie musi zakończyć się tłuczeniem talerzy. Porozmawiajcie o tym co was łączy, co dzieli. Czy są dziedziny, w których możecie wspólnie działać? Może jest klient za duży dla was do indywidualnej obsługi, ale razem w sam raz.

Po zakończeniu analizy konkurencji najprawdopodobniej nabierzesz do niej większego respektu. Znajomość słabych stron pozwoli Ci pracować w mniejszym stresie. Zawsze lepiej działać z diabłem, którego znasz niż z tym, o którym nic nie wiesz, prawda?

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Kaczyński Tusk Public Rzecznik Komunikacja Informacja Szef Internet Wywiad Relacje Agencje PRACOWNICY Twitter Polska Pressence Dziennikarz Reporter Klienci Reporterzy Relations Gapa Gazeta Firma Google Dziennikarze Praktycy Klient Problem Media Prawda



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Dziwne e-maile
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Anty-negatywny apel polityczny
4. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
5. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
6. 5 powodów dlaczego nie warto ze mną współpracować
7. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
8. Co mówi Twoja twarz?
9. Prawdziwy kryzys Toyoty
10. 10 bezcennych wskazówek dla korekty
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl