Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2008-08-07
"Fair play, czyli 5 olimpijskich kółek kryzysowych"

Władze chińskie nie spełniły obietnic dotyczących poprawy sytuacji praw człowieka i zdradziły podstawowe wartości olimpijskie - alarmuje Amnesty International.

Międzynarodowe ugrupowanie praw człowieka Human Rights Watch apeluje do władz Chin o wstrzymanie wykonywania wyroków śmierci.

Przewodniczący Parlamentu Europejskiego Hans-Gert Poettering wzywa uczestników igrzysk olimpijskich w Pekinie do protestów przeciwko łamaniu praw człowieka w Tybecie.

Igrzyska olimpijskie w Pekinie to nie tylko największe widowisko sportowe, ale ogromna arena w zarządzaniu kryzysem i komunikacją kryzysową. Tu rywalizują nie tylko sportowcy. Tu o swoje wpływy, pozycję i wizerunek walczą kontynenty, kraje i organizacje. No i media, które to wszystko relacjonują.

Z jednej strony upowszechnianie szlachetnej idei fair play, z drugiej - skrajne upolitycznienie, dehumanizacja sportu, brutalizacja rywalizacji, doping farmakologiczny i biologiczny, presja mass mediów na widowisko za wszelką cenę.

Chcesz wziąć udział w tych kryzysowych zawodach?

Oto lista najważniejszych cech potrzebnych do zarządzania kryzysem (kolejność nie jest ważna):

KÓŁKO 1. PRZYWÓDZTWO

To bez wątpienia czynnik najważniejszy. Prawdziwy kryzys sprawdza siły i talenty przywódcze każdego lidera organizacji. Czy członków zespołu zarządzania kryzysem charakteryzują następujące cechy?

  • podzielność uwagi i umiejętność wykonywania wielu zadań w tym samym czasie,
  • znakomite umiejętności delegowania uprawnień,
  • zimna krew w czasie działania pod presją,
  • okazywanie empatii,
  • podejmowanie szybkich i właściwych decyzji,
  • umiejętność słuchania i dokonywania trudnych wyborów,
  • świadomość własnych silnych i słabych stron,
  • umiejętności komunikacyjne,
  • priorytetyzacja zadań,
  • zarządzanie czasem,
  • uprawnienia do wydawania funduszy organizacji.

KÓŁKO 2. DYNAMICZNY PLAN

Noe zbudował arkę zanim spadła pierwsza kropla deszczu. Ten przykład powinien wystarczyć do przekonania każdego sceptyka do przygotowania planu zarządzania kryzysem zanim będzie potrzebny. Bo że będzie potrzebny, to pewnik. Pytanie tylko kiedy? Nawet posiadając plan warto zadać sobie następujące pytania:

  • Czy jest to plan zarządzania kryzysem?
  • Czy tylko plan komunikacji w kryzysie?
  • Kiedy był ostatnio aktualizowany?
  • Kiedy ostatnio sprawdzano aktualność danych kontaktowych w planie?
  • Kim są osoby tworzące zespół zarządzania kryzysem?
  • Kiedy ostatnio przeszli szkolenie w zarządzaniu kryzysem?
  • Kiedy ostatnio kontaktowałeś się z członkami zespołu kryzysowego poza godzinami pracy?
  • Kiedy ostatnio przetestowaliście realizację planu zarządzania kryzysem?

KÓŁKO 3. ADEKWATNE ŚRODKI

Duży kryzys wymaga dużo pomocy i dużych środków. Oto tylko kilka podstawowych źródeł wsparcia, z których będziesz potrzebował skorzystać. Kiedy wybucha kryzys zawsze pytasz: dlaczego właśnie TERAZ? Dlaczego? Bo kryzysy ZAWSZE wybuchają w najmniej oczekiwanym i najbardziej niedogodnym momencie :-(

Podstawowe czynniki skutecznego zarządzania kryzysem obejmują:

  • błyskawiczny dostęp do funduszy,
  • zdolność reakcji na tysiące telefonów,
  • zdolność do kontynuowania normalnej produkcji/normalnego funkcjonowania organizacji,
  • szybki transport na miejsce wypadku/incydentu,
  • wsparcie prawne,
  • kontakt z agentami ubezpieczeniowymi,
  • kontakt z osobami/ekipami prowadzącymi dochodzenie/postępowanie wyjaśniające,
  • wsparcie emocjonalne/psychologiczne,
  • odpowiednio wyposażone centrum zarządzania kryzysem,
  • umiejętność kontaktowania się z mediami,
  • zdolność do radzenia sobie z innymi problemami komunikacyjnymi (pracownicy, rodziny ofiar, urzędy, itd.)

KÓŁKO 4. TROSKLIWOŚĆ I WSPÓŁCZUCIE

Często niedoceniane, ale - moim zdaniem - KLUCZOWE. Możesz być perfekcyjnie przygotowany do rozwiązania każdego problemu, ale jeśli nie starasz się okazać troski o pracowników i klientów, mogę Ciebie zapewnić, że Twoje zarządzanie kryzysem przyniesie opłakane skutki. Oto kilka rzeczy, które należy ocenić:

  • sprawdź czy członkowie zespołu kryzysowego mają zadowalające umiejętności współpracy z innymi ludźmi (tzw. miękkie umiejętności),
  • komunikuj się zrozumiale z poszkodowanymi,
  • pamiętaj o podstawowych ludzkich potrzebach (jedzenie, sen, bezpieczeństwo, itd.),
  • troszcz się o emocjonalne potrzeby klientów,
  • szanuj potrzeby emocjonalne pracowników,
  • bądź przygotowany na wydatki (kryzys to fatalny moment na oszczędności).

KÓŁKO 5. ZNAKOMITA KOMUNIKACJA

O zarządzaniu kryzysem napisano tomy! O skutecznym zarządzaniu troszkę mniej...

Oto najważniejsze myśli:

  • opracuj wszechstronny plan zarządzania kryzysem i komunikacją w kryzysie,
  • opisz WSZYSTKICH udziałowców,
  • poważnie rozważ potrzebę szkolenia medialnego,
  • poznaj zasady działania mediów,
  • współpracuj z mediami i szukaj wśród dziennikarzy sojuszników,
  • miej wszystkie informacje przygotowane 5 minut zanim poproszą o nie media,
  • opublikuj pierwszą informację prasową w ciągu "złotej godziny",
  • okazuj współczucie, podziw i nadzieję,
  • mów co wiesz, mów szybko i mów prawdę,
  • nigdy nie daj zepchnąć się do defensywy bez względu jak trudna jest sytuacja,
  • przygotuj materiały informacyjne o organizacji (teczki prasowe),
  • skorzystaj z profesjonalnego doradztwa w zarządzaniu kryzysem.

Jeśli naprawdę chcesz stanąć w olimpijskich blokach, pamiętaj, że oglądać Ciebie będzie cały świat... i na fair play nie masz co liczyć. Niestety :-(

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.80 MediaGapa - ocena artykułu: 4.80

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
psotnicki 2008-08-25
no ale jakieś połączenie z olimpiadą? bo jeżeli o chinoli chodzi, to chyba nauka, jaką dali światu, to: igrzyska przykrywają każdy kryzys
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Prawda Reporter Relations Wywiad Polska Internet Firma Pressence Problem Reporterzy Public Praktycy Rzecznik PRACOWNICY Dziennikarz Komunikacja Google Gapa Agencje Twitter Kaczyński Gazeta Dziennikarze Klient Informacja Klienci Tusk Media Szef Relacje



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. Redaktor czy reporter?
3. Apologia, kategoria i antapologia
4. Do rzeczy, czyli koniec charyzmy
5. 10 przedzawałowych wypowiedzi rzecznika prasowego
6. 40 cytatów inspirujących praktyków PR
7. Gorączka informacji
8. Bzdurne PR!
9. Czy jest obok Ciebie kamera?
10. Wywiad dla mediów w rekrutacji na ważne stanowiska
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl