Władze chińskie nie spełniły obietnic dotyczących poprawy sytuacji praw człowieka i zdradziły podstawowe wartości olimpijskie - alarmuje Amnesty International.
Międzynarodowe ugrupowanie praw człowieka Human Rights Watch apeluje do władz Chin o wstrzymanie wykonywania wyroków śmierci.
Przewodniczący Parlamentu Europejskiego Hans-Gert Poettering wzywa uczestników igrzysk olimpijskich w Pekinie do protestów przeciwko łamaniu praw człowieka w Tybecie.
Igrzyska olimpijskie w Pekinie to nie tylko największe widowisko sportowe, ale ogromna arena w zarządzaniu kryzysem i komunikacją kryzysową. Tu rywalizują nie tylko sportowcy. Tu o swoje wpływy, pozycję i wizerunek walczą kontynenty, kraje i organizacje. No i media, które to wszystko relacjonują.
Z jednej strony upowszechnianie szlachetnej idei fair play, z drugiej - skrajne upolitycznienie, dehumanizacja sportu, brutalizacja rywalizacji, doping farmakologiczny i biologiczny, presja mass mediów na widowisko za wszelką cenę.
Chcesz wziąć udział w tych kryzysowych zawodach?
Oto lista najważniejszych cech potrzebnych do zarządzania kryzysem (kolejność nie jest ważna):
KÓŁKO 1. PRZYWÓDZTWO
To bez wątpienia czynnik najważniejszy. Prawdziwy kryzys sprawdza siły i talenty przywódcze każdego lidera organizacji. Czy członków zespołu zarządzania kryzysem charakteryzują następujące cechy?
- podzielność uwagi i umiejętność wykonywania wielu zadań w tym samym czasie,
- znakomite umiejętności delegowania uprawnień,
- zimna krew w czasie działania pod presją,
- okazywanie empatii,
- podejmowanie szybkich i właściwych decyzji,
- umiejętność słuchania i dokonywania trudnych wyborów,
- świadomość własnych silnych i słabych stron,
- umiejętności komunikacyjne,
- priorytetyzacja zadań,
- zarządzanie czasem,
- uprawnienia do wydawania funduszy organizacji.
KÓŁKO 2. DYNAMICZNY PLAN
Noe zbudował arkę zanim spadła pierwsza kropla deszczu. Ten przykład powinien wystarczyć do przekonania każdego sceptyka do przygotowania planu zarządzania kryzysem zanim będzie potrzebny. Bo że będzie potrzebny, to pewnik. Pytanie tylko kiedy? Nawet posiadając plan warto zadać sobie następujące pytania:
- Czy jest to plan zarządzania kryzysem?
- Czy tylko plan komunikacji w kryzysie?
- Kiedy był ostatnio aktualizowany?
- Kiedy ostatnio sprawdzano aktualność danych kontaktowych w planie?
- Kim są osoby tworzące zespół zarządzania kryzysem?
- Kiedy ostatnio przeszli szkolenie w zarządzaniu kryzysem?
- Kiedy ostatnio kontaktowałeś się z członkami zespołu kryzysowego poza godzinami pracy?
- Kiedy ostatnio przetestowaliście realizację planu zarządzania kryzysem?
KÓŁKO 3. ADEKWATNE ŚRODKI
Duży kryzys wymaga dużo pomocy i dużych środków. Oto tylko kilka podstawowych źródeł wsparcia, z których będziesz potrzebował skorzystać. Kiedy wybucha kryzys zawsze pytasz: dlaczego właśnie TERAZ? Dlaczego? Bo kryzysy ZAWSZE wybuchają w najmniej oczekiwanym i najbardziej niedogodnym momencie :-(
Podstawowe czynniki skutecznego zarządzania kryzysem obejmują:
- błyskawiczny dostęp do funduszy,
- zdolność reakcji na tysiące telefonów,
- zdolność do kontynuowania normalnej produkcji/normalnego funkcjonowania organizacji,
- szybki transport na miejsce wypadku/incydentu,
- wsparcie prawne,
- kontakt z agentami ubezpieczeniowymi,
- kontakt z osobami/ekipami prowadzącymi dochodzenie/postępowanie wyjaśniające,
- wsparcie emocjonalne/psychologiczne,
- odpowiednio wyposażone centrum zarządzania kryzysem,
- umiejętność kontaktowania się z mediami,
- zdolność do radzenia sobie z innymi problemami komunikacyjnymi (pracownicy, rodziny ofiar, urzędy, itd.)
KÓŁKO 4. TROSKLIWOŚĆ I WSPÓŁCZUCIE
Często niedoceniane, ale - moim zdaniem - KLUCZOWE. Możesz być perfekcyjnie przygotowany do rozwiązania każdego problemu, ale jeśli nie starasz się okazać troski o pracowników i klientów, mogę Ciebie zapewnić, że Twoje zarządzanie kryzysem przyniesie opłakane skutki. Oto kilka rzeczy, które należy ocenić:
- sprawdź czy członkowie zespołu kryzysowego mają zadowalające umiejętności współpracy z innymi ludźmi (tzw. miękkie umiejętności),
- komunikuj się zrozumiale z poszkodowanymi,
- pamiętaj o podstawowych ludzkich potrzebach (jedzenie, sen, bezpieczeństwo, itd.),
- troszcz się o emocjonalne potrzeby klientów,
- szanuj potrzeby emocjonalne pracowników,
- bądź przygotowany na wydatki (kryzys to fatalny moment na oszczędności).
KÓŁKO 5. ZNAKOMITA KOMUNIKACJA
O zarządzaniu kryzysem napisano tomy! O skutecznym zarządzaniu troszkę mniej...
Oto najważniejsze myśli:
- opracuj wszechstronny plan zarządzania kryzysem i komunikacją w kryzysie,
- opisz WSZYSTKICH udziałowców,
- poważnie rozważ potrzebę szkolenia medialnego,
- poznaj zasady działania mediów,
- współpracuj z mediami i szukaj wśród dziennikarzy sojuszników,
- miej wszystkie informacje przygotowane 5 minut zanim poproszą o nie media,
- opublikuj pierwszą informację prasową w ciągu "złotej godziny",
- okazuj współczucie, podziw i nadzieję,
- mów co wiesz, mów szybko i mów prawdę,
- nigdy nie daj zepchnąć się do defensywy bez względu jak trudna jest sytuacja,
- przygotuj materiały informacyjne o organizacji (teczki prasowe),
- skorzystaj z profesjonalnego doradztwa w zarządzaniu kryzysem.
Jeśli naprawdę chcesz stanąć w olimpijskich blokach, pamiętaj, że oglądać Ciebie będzie cały świat... i na fair play nie masz co liczyć. Niestety :-(
|