Bogusław Feliszek, 2008-08-07 |
"Fair play, czyli 5 olimpijskich kółek kryzysowych" |
Władze chińskie nie spełniły obietnic dotyczących poprawy sytuacji praw człowieka i zdradziły podstawowe wartości olimpijskie - alarmuje Amnesty International. Międzynarodowe ugrupowanie praw człowieka Human Rights Watch apeluje do władz Chin o wstrzymanie wykonywania wyroków śmierci. Przewodniczący Parlamentu Europejskiego Hans-Gert Poettering wzywa uczestników igrzysk olimpijskich w Pekinie do protestów przeciwko łamaniu praw człowieka w Tybecie. Igrzyska olimpijskie w Pekinie to nie tylko największe widowisko sportowe, ale ogromna arena w zarządzaniu kryzysem i komunikacją kryzysową. Tu rywalizują nie tylko sportowcy. Tu o swoje wpływy, pozycję i wizerunek walczą kontynenty, kraje i organizacje. No i media, które to wszystko relacjonują. Z jednej strony upowszechnianie szlachetnej idei fair play, z drugiej - skrajne upolitycznienie, dehumanizacja sportu, brutalizacja rywalizacji, doping farmakologiczny i biologiczny, presja mass mediów na widowisko za wszelką cenę. Chcesz wziąć udział w tych kryzysowych zawodach? Oto lista najważniejszych cech potrzebnych do zarządzania kryzysem (kolejność nie jest ważna): KÓŁKO 1. PRZYWÓDZTWO To bez wątpienia czynnik najważniejszy. Prawdziwy kryzys sprawdza siły i talenty przywódcze każdego lidera organizacji. Czy członków zespołu zarządzania kryzysem charakteryzują następujące cechy?
KÓŁKO 2. DYNAMICZNY PLAN Noe zbudował arkę zanim spadła pierwsza kropla deszczu. Ten przykład powinien wystarczyć do przekonania każdego sceptyka do przygotowania planu zarządzania kryzysem zanim będzie potrzebny. Bo że będzie potrzebny, to pewnik. Pytanie tylko kiedy? Nawet posiadając plan warto zadać sobie następujące pytania:
KÓŁKO 3. ADEKWATNE ŚRODKI Duży kryzys wymaga dużo pomocy i dużych środków. Oto tylko kilka podstawowych źródeł wsparcia, z których będziesz potrzebował skorzystać. Kiedy wybucha kryzys zawsze pytasz: dlaczego właśnie TERAZ? Dlaczego? Bo kryzysy ZAWSZE wybuchają w najmniej oczekiwanym i najbardziej niedogodnym momencie :-( Podstawowe czynniki skutecznego zarządzania kryzysem obejmują:
KÓŁKO 4. TROSKLIWOŚĆ I WSPÓŁCZUCIE Często niedoceniane, ale - moim zdaniem - KLUCZOWE. Możesz być perfekcyjnie przygotowany do rozwiązania każdego problemu, ale jeśli nie starasz się okazać troski o pracowników i klientów, mogę Ciebie zapewnić, że Twoje zarządzanie kryzysem przyniesie opłakane skutki. Oto kilka rzeczy, które należy ocenić:
KÓŁKO 5. ZNAKOMITA KOMUNIKACJA O zarządzaniu kryzysem napisano tomy! O skutecznym zarządzaniu troszkę mniej... Oto najważniejsze myśli:
Jeśli naprawdę chcesz stanąć w olimpijskich blokach, pamiętaj, że oglądać Ciebie będzie cały świat... i na fair play nie masz co liczyć. Niestety :-( |