Dziś to, co mówisz publicznie jest równie ważne jak to, co robisz. Dlatego coraz więcej firm wprowadza do procesu rekrutacyjnego na ważne i odpowiedzialne stanowiska wywiady przed kamerą.
Bezpośrednia rozmowa z kandydatem dostarcza informacji o jego wykształceniu, doświadczeniu i ambicjach. To jak zaprezentuje się w wywiadzie przed kamerą pokaże jakie wrażenie robi w mediach – jak odpowiada na pytania, co mówi o swojej firmie i jak buduje jej reputację. Taki test pozwala także przewidzieć jak zachowa się w sytuacji kryzysowej, na przykład kiedy w firmie wydarzy się coś złego.
Oto 6 powodów dlaczego warto włączyć do procesu rekrutacyjnego wywiad dla mediów:
1. Test wiedzy
Każdy kto decyduje się na wywiad w mediach musi pokazać, że wie o czym mówi. Włączenie wywiadu do procesu rekrutacji pomaga ocenić jak kandydaci zachowują się w publicznych wystąpieniach obserwowanych przez tysiące (miliony?) osób. Jeśli mówią do kamery jasno, rzeczowo i przekonująco, poradzą sobie także we wszystkich sytuacjach zawodowych wymagających nie tylko wiedzy, ale także umiejętności przekonywania i motywacji.
2. Komunikacja z mediami
Jest ogromna różnica pomiędzy rozmową rekrutacyjną a wywiadem dla mediów.
Dziennikarz jest tylko pośrednikiem (głównym odbiorcą są widzowie, słuchacze lub czytelnicy). Wywiad dla mediów jest krótszy (odpowiedzi są krótsze) i obserwuje go więcej osób. Nie wszyscy lubią pokazywać się w mediach, bo na przykład nie akceptują swojego wyglądu lub głosu. Obserwacja wystąpienia kandydata przed kamerą dostarcza cennych informacji jak zachowuje w stresie.
3. Odpowiedzi na trudne pytania
Dziennikarz pyta, bo chce uzyskać konkretne informacje. Czasem prosi o skomentowanie tego, co powiedzieli inni. To wymaga wyśmienitej znajomości branży i wiedzy co aktualnie interesuje media. Wywiad dla mediów pokazuje m.in. jak kandydaci odpowiadają na pytania, na które nie chcą odpowiedzieć, czy mówią z empatią i czy język ciała zgadza się z przekazem słownym.
4. Kontrola przebiegu wywiadu
Wystąpienie przed kamerą pokazuje jak kandydat kontroluje przebieg wywiadu, na przykład czy ogranicza się do odpowiedzi na pytania czy może także ma coś do powiedzenia sam od siebie. Każdy szef potrafi delikatnie przejąć kontrolę nad rozmową i to jak to kandydat zrobi pokaże czy nadaje się na stanowisko, do którego aspiruje.
5. Jasny przekaz
Kandydat na kierownicze stanowisko powinien posiadać umiejętność jasnego i zwięzłego przedstawiania myśli. Prosty i klarowny język zmniejsza ryzyko nieporozumienia bez względu na temat (premiera produktu, zmiana organizacyjna czy korekta planu finansowego).
6. Zaskakujące sytuacje
Kandydat może mieć pierwszorzędne wykształcenie i imponujące osiągnięcia zawodowe, ale od osób ubiegających się o najwyższe stanowiska oczekuje się także umiejętności improwizacji i podejmowania trafnych decyzji w nieprzewidzianych warunkach. Scenariusz wywiadu może uwzględnić potrzebę sprawdzenia reakcji kandydata w zaskakującej sytuacji.
Konkluzja
Wykorzystanie wywiadu dla mediów w procesie rekrutacji pomaga wybrać najlepszego kandydata. Scenariusz wywiadu jest dopasowany do profilu firmy i jej modelu biznesowego.
Dobra komunikacja z mediami pomaga budować reputację i kształtować pożądany wizerunek. Trudno sobie wyobrazić firmę, której najważniejsi pracownicy boją się mikrofonu i kamery oraz unikają kontaktów z mediami.
Jeśli jesteś zainteresowany włączeniem wywiadu dla mediów do procesu rekrutacyjnego w Twojej firmie, prosimy o kontakt jeszcze dzisiaj. Nasz telefon: 77 441 40 14.
|