Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2016-11-28
"Oszczędź reporterowi trochę czasu"

Oszczędź reporterowi trochę czasu

Spotkałem się przy kawie ze starym znajomym z telewizji. Wspominaliśmy byłych współpracowników i rozmawialiśmy o zmianach w mediach po naszym odejściu z telewizji 25 lat temu.

Jednym z tematów było porównanie tego jak w tym czasie zmieniła się praca reporterów. Różnica jest ogromna.

Popatrzmy jak wyglądała praca reportera prasowego przygotowującego relację z konferencji prasowej. Przychodził na konferencję, na przykład o 11:00, zbierał informacje, zadawał na konferencji jedno lub dwa pytania i wymieniał uwagi z innymi reporterami. Miał na to czas.

Po konferencji prosił wszystkie ważne osoby o komentarze dotyczące tego, czego się dowiedział, wracał do redakcji, pisał artykuł i był w domu wczesnym popołudniem – jak wielu zwykłych pracowników biurowych. Prosta i miła praca.

Podobnie wyglądał plan dnia reportera telewizyjnego. Notował na konferencji najważniejsze fakty, przygotowywał dwuminutową relację do popołudniowego dziennika, która była powtarzana (czasem z drobną zmianą) w wydaniu wieczornym.

Nie pamiętam w tamtych czasach dzienników telewizyjnych o 15:00. Nie było także całodziennych kanałów informacyjnych jak TVN24 czy TVP Info.

Przewińmy teraz obraz na szybkich obrotach do dzisiaj. Reporter prasowy zjawia się na konferencji prasowej o 11:00, robi zdjęcie sali i publikuje je na swoim profilu na Twitterze z informacją gdzie jest i co się będzie działo. Stara się też zdobyć kopię oświadczenia jakie będzie przekazane mediom, żeby ubiec konkurencję.

Na konferencji pracuje podobnie jak jego kolega 25 lat temu. Ale najważniejsze fakty z oświadczenia publikuje od razu na swoim profilu na Twitterze. Często dodaje tam też najciekawsze cytaty z konferencji i zdjęcia.

Reporter telewizyjny robi krótkie "wejście" na żywo do dziennika w południe – prezenter podaje ze studia temat a reporter przekazuje kilka szczegółów o tym, co się działo na konferencji prasowej i czego się dowiedział.

W relacji pojawiają się krótkie wypowiedzi uczestników konferencji (zmontowane w strasznym pośpiechu kilka sekund przed emisją). Dużo w tym improwizacji i łatwo o pomyłkę, na przykład z synchronizacją połączenia satelitarnego oraz wejściem reportera na antenę (tym, co powie na początek relacji) i zejściem (tym, co powie na koniec).

Następnie reporter telewizyjny musi nagrać kilka reakcji (wypowiedzi i komentarzy) po konferencji, wrócić do redakcji i przygotować relacje do kolejnych dzienników. W drodze powrotnej wysyła kilka tweetów promujących jego relację z konferencji. Czasem pisze również o tym na firmowym profilu stacji na Facebooku.

Praca reportera prasowego wygląda podobnie. Też publikuje zwiastuny swoich materiałów na Twitterze i Facebooku. Z tą różnicą, że reporter prasowy po napisaniu artykułu jeszcze musi błyskawicznie opracować skróconą wersję na stronę WWW gazety. Czasem pierwsza relacja z konferencji pojawia się na stronie WWW (z krótkim nagraniem wideo) z zapowiedzią, że pełny tekst będzie do przeczytania w najbliższym wydaniu papierowym (czyli jutro rano).

Warto dodać, że reporterzy nie są jedynymi pracownikami wykonującymi kilka zadań. Na przykład operatorzy kamer są też odpowiedzialni za oświetlenie i zajmują się montażem nagrań filmowych (obraz i dźwięk).

Reporterzy mają dzisiaj więcej obowiązków niż 25 lat temu. Nigdy nie miałem wrażenia, że za moich czasów praca w telewizji była łatwa, ale dzisiaj jest dużo trudniej, gdyż reporterzy muszą pracować dla kilku grup odbiorców, na przykład reporter telewizyjny pracuje dla widzów, znajomych na Twitterze i fanów na Facebooku.

Ktoś powie, że nic w tym złego, gdyż informacje są przekazywane szybciej. Też lubię kiedy dowiaduję się o ważnym dla mnie zdarzeniu jak najszybciej tak jak lubię zapach kawy zaraz po jej zaparzeniu. Zastanawiam się jednak nad konsekwencjami takiego tempa pracy.

Na co reporterzy nie mają czasu pracując w takim rytmie? Czy nie brakuje im czasu na jedno lub dwa dodatkowe pytania na konferencji prasowej, które pomogą napisać ciekawszy artykuł lub pokazać temat w bardziej zrozumiałym kontekście? Nie wierzę, że mają na to czas.

Czy mają czas na dziennikarstwo śledcze, dzięki któremu będziemy mogli żyć lepiej i bezpieczniej? Nie wierzę, że mają na to czas.

Czy mają czas na dociekliwe pytania do ludzi, którzy nie chcą rozmawiać z mediami, ale to od ich decyzji zależy jak będziemy żyli i bardzo chcielibyśmy poznać ich plany? Nie wierzę, że mają na to czas.

Reporterzy mają mniej czasu niż kiedyś i cierpi na tym jakość ich pracy. To, co robią jest płytkie i schematyczne. Nie pamiętam kiedy moja lokalna gazeta miał ostatnio temat, który podchwyciły media krajowe. Media piszą i mówią, ale – moim zdaniem – coraz ważniejsze jest to, o czym nie piszą i nie mówią.

Konkluzja

Reporterzy prasowi, telewizyjni i radiowi pracują inaczej niż przed laty i trzeba się do tego przyzwyczaić. Media społecznościowe i najnowsza technologia skróciły czas przekazywania informacji i ich długość. Mam nadzieję, że media nie zrezygnują z dziennikarstwa śledczego, ale te tematy trudno opisać w 140 znakach na Twitterze.

Reporterzy są zabiegani, zapracowani i zestresowani. Dlatego na naszych szkoleniach medialnych radzimy maksymalnie ułatwiać im pracę, tzn. mówić krótko, jasno i rzeczowo. Warto oszczędzić reporterowi trochę czasu, na przykład na kawę.

Jeśli potrzebujesz szkolenia medialnego, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

W okresie prosperity gospodarczej ceny za usługi PR powinny:

wzrosnąć.
0%
spaść.
0%
pozostać bez zmian.
0%
zależeć od WIG 20.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Firma Klienci Internet Relacje Google Reporterzy Gapa Reporter Problem Relations Gazeta Public Tusk Szef Komunikacja Twitter Media Dziennikarze Informacja Pressence Rzecznik Agencje PRACOWNICY Prawda Wywiad Kaczyński Praktycy Dziennikarz Polska Klient



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Skrucha i żal w komunikacji kryzysowej
2. Grzegorz Lato - Media Gapa 2011
3. Co mówi uścisk dłoni
4. 36 godzin sławy
5. Dlaczego mała agencja PR rzadko odpowiada na zapytania ofertowe
6. Chcesz wystąpić w telewizji?
7. Czego oczekuję od dziennikarzy w tym roku
8. Do trzech razy sztuka
9. Innowacyjna metoda pisania informacji prasowych
10. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2017
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2017 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl