Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2015-02-26
"Dlaczego kreatywny PR jest najlepszą strategią"

Dlaczego kreatywny PR jest najlepszą strategią

Ludzie, którzy są wybitnymi szachistami uważają, że to najlepszy sport na świecie.

Ludzie, którzy są genialnymi muzykami uważają, że jesteśmy stworzeni do muzyki.

Ludzie, którzy nie wierzą w media społecznościowe nie widzą sensu w komunikacji na Twitterze lub Facebooku.

Tak działa efekt potwierdzenia. Lubimy informacje, które potwierdzają nasze oczekiwania i hipotezy, niezależnie od tego czy te informacje są prawdziwe. A ci, którzy się z nami zgadzają są zawsze inteligentni :-)

Strategia i kreacja

W public relations można wydzielić dwie podstawowe dyscypliny: 1. strategia i 2. kreacja. W strategii liczy się analiza i logika. W kreacji najważniejsza jest wyobraźnia.

Większość czasu w PR poświęcamy na strategię – nawet jeśli nie mamy tego słowa wykaligrafowanego na służbowej wizytówce. Podejmujemy strategiczne decyzje dotyczące wydatków, promocji, wyboru mediów, prezentacji, wystąpień publicznych, itp. Innymi słowy – zarządzamy strategicznie.

Czy w strategicznym myśleniu jest miejsce na kreatywność? Oczywiście, że tak. Ale w PR "kreatywność" jest rozumiana trochę inaczej. Głównie chodzi o opracowanie materiałów promocyjnych – logo, wzornictwo, zdjęcia, video, muzyka i przede wszystkim słowa, które mają oczarować i przekonać konsumentów.

Nasi klienci również najwięcej czasu w pracy poświęcają strategii. Mówią o kreatywności i ją oceniają, ale nie są w nią bezpośrednio zaangażowani. Myślą o kreatywności (czasem przed snem), ale w praktyce liczy się tylko strategia.

Miesiące i dni w PR

Klienci i agencje PR poświęcają miesiące na przygotowanie strategii i tylko kilka dni na kreację oryginalnych rozwiązań. Siedzą na zebraniach, robią prezentacje i piszą raporty o strategii PR. W wolnym czasie (ile go mają?) szukają kreatywnego pomysłu.

Dlaczego? Bo uważają, że strategia w PR jest najważniejsza. Tak właśnie działa efekt potwierdzenia.

Nie byłoby w tym nic złego gdyby stratedzy PR potrafili wykazać wartość swojej pracy. Ale moim zdaniem ich wkład w skuteczność projektu PR jest co najmniej dyskusyjna.

Strategiczne koncepcje są banalnie wtórne. Zwykle jest to jakaś odmiana jednego z czterech tematów: 1. jakość i wartość, 2. jesteśmy inni, 3. coś nowego, lub 4. zasługujesz na więcej.

Nic dziwnego, że większość "kreatywnych" strategii nie ma wartościowych wyróżników i bardzo przypomina to, co robi... konkurencja. Takie strategie w żadnym stopniu nie zachęcają do tworzenia oryginalnych pomysłów i rozwiązań.

Za taki stan rzeczy jest po części odpowiedzialna także globalizacja. Marki znane na całym świecie unikają rewolucyjnych strategii komunikacji i lokalnych wyróżników. Ich strategie są bardzo ogólne, bo mają spodobać się różnym ludziom na dużym obszarze. Wszystko sprowadza się do stworzenia atrakcyjnego opakowania.

Homogenizacja strategii PR zabija kreatywne pomysły, ale z drugiej strony pozwala pozytywnie zaistnieć tym, którzy nie poddają się temu trendowi. Tam gdzie wybitni ludzie z kreatywnymi pomysłami nie są traktowani gorzej od przeciętnych "strategów" powstają najciekawsze kampanie PR.

Konkluzja

Napisałem tyle słów, żeby na koniec powiedzieć, że kreatywny PR jest najlepszą strategią. Nie dlatego, że ja mam rację, ale dlatego, że tak właśnie jest :-)

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Rzecznik Relacje Agencje Wywiad Reporterzy Praktycy Komunikacja PRACOWNICY Pressence Firma Tusk Media Internet Gapa Google Dziennikarz Twitter Reporter Relations Public Klienci Informacja Prawda Problem Klient Polska Kaczyński Gazeta Dziennikarze Szef



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Co mówi uścisk dłoni
4. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
5. Jak poprawić konkurencyjność dzięki PR
6. Prawo Feliszka
7. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
8. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
9. Dlaczego warto robić audyt medialny
10. Filozofia przeżycia agencji PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl