"To teraz uczy pan medialnych sztuczek i tego jak unikać odpowiedzi na pytania!" Niezbyt spodobała mi się ta definicja szkolenia medialnego.
Zawsze ceniłem sobie zdanie mojego byłego szefa w radiu i taka opinia na chwilę zepsuła mi humor.
Jako reporter przez ponad 10 lat robiłem wywiady z ekspertami, którzy mimo rozległej i głębokiej wiedzy, nie potrafili krótko, jasno i ciekawie odpowiadać na moje pytania. Przychodzili do studia jak do sali wykładowej, nieprzygotowani do zwięzłych odpowiedzi na dociekliwe, ale oczywiste – moim zdaniem – pytania. Tylko nieliczni mówili językiem zrozumiałym dla przeciętnego odbiorcy.
Dla osoby bez doświadczenia w udzielaniu wywiadów pierwsza rozmowa z reporterem może być bardzo trudna. Widok mikrofonu lub kamery oraz obecność w obcym miejscu często wywołuje duży stres.
Rozwiązania nie trzeba szukać w książkach o lotach kosmicznych. Wystarczą ćwiczenia w realistycznych warunkach.
Media mogą mówić o Tobie dobrze
Jeśli Twojej firmie, organizacji lub instytucji zależy na tym, żeby mówiły o niej media, skuteczne szkolenie medialne zwiększy szansę, że będą mówiły dobrze.
Oto cztery korzyści ze szkolenia medialnego:
1. Ciekawsza opowieść
Pomyśl przez chwilę jak reporter. Kto jest ciekawszym rozmówcą? Ekspert, który przedstawia mnóstwo suchych faktów czy osoba, która opowie pasjonującą historię, w której znajdą się najważniejsze informacje o Twojej firmie w zrozumiałym kontekście? Reporter wysłucha tej opowieści do końca jeśli wiesz jak pracuje, co go interesuje i co chce osiągnąć.
2. Więcej tematów i kontaktów w mediach
W wywiadzie nie chodzi tylko o odpowiedzi na pytania reportera. Dobry rozmówca dba o to, żeby jego odpowiedzi były ciekawsze od pytań. Jeśli rozumiesz sposób myślenia reportera, możesz skoncentrować się w odpowiedziach na tym, co go najbardziej interesuje. Możesz też przedstawić propozycje innych tematów lub umożliwić kontakt z innymi ekspertami. Dzięki takiemu podejściu możesz liczyć na więcej wywiadów i kontaktów z mediami.
3. Własny komentarz
Najważniejszym – o ile nie jedynym – powodem do udzielenia wywiadu jest możliwość przekazania własnego komentarza. Dzięki mediom możesz szybko dotrzeć do swoich interesariuszy z ważnym przesłaniem – kluczowe komunikaty pomagają zapamiętać najważniejsze informacje. Dzięki szkoleniu rzecznik prasowy wie jak mówić, żeby reporter chciał wykorzystać kluczowe przesłanie w swojej relacji.
4. Kluczowe komunikaty
Dzięki szkoleniu medialnemu jego uczestnicy zaczynają rozumieć siłę jasnych, zwięzłych i przekonujących przekazów. Czasem dochodzą też do wniosku, że komunikaty, które sami zatwierdzili do publikacji w mediach, nikogo nie interesują. Na szkoleniu uczą się budować informacje ważne dla ich interesariuszy. Rzecznik prasowy przekazujący reporterom aktualne, ciekawe i wartościowe informacje pomaga mediom budować pozytywny wizerunek Twojej firmy, organizacji lub instytucji.
Konkluzja
Szkolenie medialne nie uczy unikania odpowiedzi czy manipulowania dziennikarzami, ale dzielenia się wiedzą w sposób ciekawy, barwny i przede wszystkim zrozumiały. Dzięki dobrym szkoleniom medialnym eksperci potrafią lepiej przekazywać myśli na tematy, na których znają się najlepiej.
Jakie jest Twoje zdanie o szkoleniach medialnych? Napisz o tym w komentarzu.
|