1. Jak najkrócej można opisać istotę PR?
W największym skrócie, public relations to zarządzanie publicznym wizerunkiem (tym jak jesteś postrzegany) i tożsamością (tym jaki jesteś).
W PR chodzi o reputację, a ta wynika z tego, co robisz, co mówisz i co inni myślą i mówią o Tobie. Dobra reputacja to samonapędzające się koło – podnosi oczekiwania wobec produktów i usług, a lepsza jakość produktów i usług poprawia reputację.
Public relations to dużo więcej niż czysta perswazja. To pielęgnowanie dwustronnej otwartej komunikacji i pamiętanie, że w trakcie procesu komunikacji zmieniają się nie tylko odbiorcy tych działań, ale także nastawienie i zachowanie samej organizacji.
Public relations często błędnie kojarzone jest z rozpowszechnianiem informacji prasowych, komunikacją "samouwielbienia", reklamą i promocją sprzedaży. Co więcej, wielu szefów organizacji nie rozumie i nie chce przyjąć do wiadomości jak ich poczynania i reakcje są postrzegane przez różne grupy otoczenia.
PR musi wykazać, że bezpośrednio pracuje na sukces organizacji. Jeżeli zadaniem public relations jest ochrona i zarządzanie reputacją i relacjami organizacji, to musi mieć swój klarowny i wymierny efekt, a nie tylko poprawiać samopoczucie zarządu.
2. Jaka jest różnica pomiędzy public relations a marketingiem i reklamą?
Nie można porównywać pomarańczy z jabłkami czy gruszkami.
Trudno wyobrazić sobie sprzedaż bez marketingu i reklamy, ale public relations sięga głębiej – PR pokazuje kim jest firma, jakimi kieruje się wartościami i za czym się opowiada. Dzięki public relations ludzie interesują się firmą – zadowoleni klienci zostają klientami lojalnymi.
Marketing bardziej interesuje się identyfikowaniem potrzeb klienta i opracowywaniem produktów lub usług, które je zaspokoją. PR skupia się na tworzeniu i podtrzymywaniu dobrej woli i zrozumienia pomiędzy organizacją a opinią publiczną.
Marketing dociera ze swoim przesłaniem poprzez reklamę – public relations korzysta z pośrednictwa mediów (wywiady, artykuły, eksperckie komentarze, itd.).
Reklama zazwyczaj jest adresowana do ściśle określonej grupy odbiorców – aktualnych lub przyszłych klientów. Działania public relations uwzględniają (a przynajmniej powinny) wpływ na wszystkich interesariuszy w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym.
Public relations obejmuje komunikację z pracownikami, klientami, liderami opinii, pracownikami urzędów kontrolnych i inwestorami. Imprezy specjalne, raporty roczne, newslettery, blogi, firmowe profile na serwisach społecznościowych to kilka przykładowych narzędzi wzmacniających relacje z ludźmi, którzy są najcenniejszymi adwokatami firmy, jej marki, produktów i usług.
Public relations działa non-stop (nawet jeśli nikt w firmie tym się nie zajmuje); reklama jest działaniem czasowym (trwa od do).
3. Jaka jest największa słabość reklamy?
Tradycyjna reklama jest monologiem. Nowoczesne firmy zyskują kiedy budują system komunikacji z otoczeniem oparty na dialogu, czyli na rozmowie organizacji z klientami – obecnymi i nowymi.
Reklama jest subiektywna. Sami płacimy za to, że ktoś poklepuje nas po ramieniu. Public relations polega na tym, że ktoś trzeci – obiektywny, neutralny, bezstronny – przychylnie się o nas wyraża. Taka rekomendacja jest bardziej wiarygodna i cenniejsza od przekazu reklamowego.
4. Czy public relations nie jest subtelną odmianą propagandy?
Nie. Propaganda manipuluje obrazami, sloganami i symbolami odwołując się do uprzedzeń i emocji. Przekazuje jeden punkt widzenia. Public relations polega na dyskusji i wymianie argumentów zakładając jednocześnie gotowość obydwu stron do zmiany opinii, nastawienia i zachowania.
Żyjemy w czasach kiedy dobre maniery nie zawsze są kojarzone z dobrymi intencjami. Praktycy PR spotykają się z zarzutami, że do zaśmieconych zbędnymi informacjami kanałów informacyjnych "przemycają własne interesy".
Istotnie, dysproporcja pomiędzy tym, co ludzie (widzowie, czytelnicy, słuchacze) muszą wiedzieć, a tym, co serwują media zwiększa się. Ale naszym celem jest pomoc w zrozumieniu współczesnego świata. Konflikt i waśń zamieniamy w porozumienie i szacunek.
Nie uważamy, że otwarcie kolejnego supermarketu jest ważniejsze od redukcji bezrobocia, nowa margaryna zmniejszy głód w Afryce, a tytuł doktora honoris causa dla wybitnego polityka ograniczy korupcję. Wierzmy jednak w "społeczną odpowiedzialność" i "służenie społeczeństwu", które stawiamy ponad własne korzyści i prywatne interesy.
Szukamy społecznego poparcia dla naszych Klientów i przekonujemy, że bez takiej akceptacji ich przyszłość jest zagrożona. Naszą ambicją jest publiczna promocja wolnej i etycznej konkurencji idei, jednostek i instytucji z jednoczesnym zrozumiałym informowaniem opinii publicznej o źródłach, motywach i celach naszych działań.
5. Jakie jest dziś największe wyzwanie w komunikacji biznesowej?
Guru nowoczesnych metod zarządzania Peter Drucker powiedział: "Celem biznesu jest tworzenie konsumentów."
Z całym szacunkiem, my widzimy to inaczej. W Pressence Public Relations mówimy: "Celem biznesu jest tworzenie konsumentów, którzy tworzą nowych konsumentów."
Public relations polega nie tylko na zarządzaniu relacjami z klientami, ale także na rozwijaniu relacji między klientami, którzy mogą dzielić się swoimi pragnieniami, potrzebami i pasjami dotyczącymi Twego produktu lub usługi z Tobą – i całym światem.
Konsumenci podejmują decyzje pod presją czasu i świadomie unikają kontaktów z reklamami. Potrzebne są nowe sposoby zwrócenia uwagi i umiejscowienia marki w umysłach.
Public relations i marketing szeptany (informacje przekazywane sobie nawzajem przez klientów) odgrywają coraz większą rolę w komunikacji marketingowej i budowaniu świadomości marki. Inne metody to sponsoring, wzmianki o produktach w programach rozrywkowych, prezentacje w popularnych publicznych miejscach, promocje z udziałem popularnych osób (aktorzy, sportowcy, politycy).
6. Czy Pressence Public Relations stosuje jakiś wyjątkowy rodzaj komunikacji?
Dobre public relations to coś więcej niż skuteczna komunikacja. To często także umiejętność słyszenia tego o czym się głośno nie mówi i dostrzegania tego, czego nie widać na pierwszy rzut oka.
Nasz model komunikacji uwzględnia dwa rodzaje przekazu: formalny i nieformalny.
Przekaz formalny to taki, który zdaniem odbiorcy jest sterowany przez nadawcę (materiały marketingowe, reklama, biuletyny wewnętrzne, raporty roczne, witryny WWW, itd.)
Przekaz nieformalny to taki, który według odbiorcy jest niezależny od nadawcy. W przekazie nieformalnym do dwóch najbardziej wpływowych źródeł informacji Pressence Public Relations zalicza media i różnorodne społeczności (na przykład grupy dyskusyjne w mediach społecznościowych), które gromadzą wybrane grupy docelowe.
Dopracowany program komunikacji z otoczeniem powinien dokładnie określić te grupy, wybrać najlepsze (formalne i nieformalne) metody dotarcia do nich z określonym przekazem, przyjrzeć się obecnie stosowanym metodom komunikacji i ich częstotliwości.
Aktywna strategia wykorzystująca wszystkie kanały i metody komunikacji zwiększy skuteczność komunikacji pod warunkiem, że przekaz jest spójny i dopasowany do możliwości odbiorcy.
7. Jakie są korzyści z zatrudnienia agencji PR?
Agencja public relations współpracuje z mediami, które codziennie informują, edukują i bawią Twoich klientów – obecnych i przyszłych.
Jest to optymalne rozwiązanie gwarantujące usługi profesjonalnego kapitału intelektualnego i specjalnych umiejętności dostosowanych do wybranego działania po akceptowanych przez rynek cenach.
Obiektywizm, elastyczność i świeże spojrzenie z zewnątrz oraz dostęp do rzadkich i pożytecznych informacji to bardzo cenne walory takiego rozwiązania.
Dzięki public relations wychodzisz z niszy anonimowości i zyskujesz większą rozpoznawalność. Klienci więcej wiedzą o tym, co robisz i jaką to ma dla nich wartość.
Większa rozpoznawalność na rynku oznacza, że:
1. PR może pomóc nawiązać nowe kontakty biznesowe.
2. PR może skrócić czas potrzebny klientowi na podjęcie decyzji o kupnie produktu lub usługi.
3. PR może pomóc Ci odróżnić się od konkurencji.
4. PR może stworzyć pozytywny wizerunek Twojej organizacji.
5. PR może ocalić Twoją reputację w sytuacji kryzysowej.
W zakrojonych na szerszą skalę akcjach, których krąg odbiorców wykracza poza własnych pracowników, opieranie się wyłącznie na wewnętrznym dziale public relations rzadko kiedy prowadzi do osiągnięcia zadowalających wyników.
Dzięki zatrudnieniu zewnętrznej agencji nasi Klienci mają do dyspozycji więcej specjalistów pracujących na ich korzyść, lepszy dostęp do twórczych koncepcji, niepowtarzalnych pomysłów i nowoczesnych technologii.
Masz więcej pytań o PR? Kliknij tutaj, napisz do mnie lub zadzwoń: 77 441 40 14.
|