Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2008-05-05
"Informacja prasowa na piątkę"

Informacja prasowa na piątkę

Jedna strona A4, podwójne odstępy między liniami, czcionka 12 punktów. I nic.

Jeżeli zajmujesz się public relations na pewno zdarzyło Ci się to choć raz w życiu. Informacja prasowa przygotowana zgodnie z arkanami sztuki PR została zlekceważona przez dziennikarzy.

Kiedy pracowałem w radiu i telewizji - jako redaktor i wydawca - przez moje ręce przeszły tysiące informacji prasowych. Żadnej nie wyrzuciłem tylko z tego powodu, że nie była napisana według wiedzy z książek i szkoleń public relations.

Dziennikarz - szczególnie ten, którego goni termin - nie zwraca uwagi na takie detale ...

Jest jednak pięć rzeczy, które naprawdę się liczą. Bez nich Twoja informacja prasowa dużo nie zdziała.

Oto pięć testów, które musi zaliczyć każda informacja prasowa:

1. Test pierwszego rzutu oka

Dziennikarz pobieżnie przegląda (skanuje?) tekst. Jeżeli znajduje odpowiedzi na najważniejsze pytania - czarno na białym - Twoje akcje idą w górę.

  • Czy jest ekscytujący tytuł czy może na górze kartki umieściłeś mnóstwo niepotrzebnych informacji i duże logo Twojej firmy?
  • Czy informację łatwo się czyta? Tylko jeden akapit na pół strony?
  • Czy najważniejsze informacje łatwo można odszukać w tekście?
  • Czy najważniejsze szczegóły są wytłuszczone?

I rzecz kluczowa: czy w pięć sekund można się zorientować o co chodzi i czego oczekuje od redakcji autor informacji?

"Oblanie" tego testu jeszcze nie skazuje Cię na porażkę, ale wartość informacji w oczach dziennikarza maleje.

2. Test tytułu

Oryginalny tytuł jest okazją do odrobienia strat.

Moim zdaniem, to nawet najważniejsza część informacji.

Daj czytelnikowi pasjonujący tytuł i połowa sukcesu w kieszeni.

3. Test ciekawości

Kolejne pytania dotyczy tekstu informacji. Właściwie to kilka pytań jednocześnie przelatujących przez głowę czytelnika:

  • Czy jest to informacja, na którą czekają odbiorcy lub chcieliby ją poznać?
  • Jak duża jest grupa osób zainteresowanych tą informacją?

Innymi słowy, czy jest ciekawa?

4. Test medium

Pierwsze pytanie, które powinieneś sobie zadać pisząc informację dotyczy tego kto ją przeczyta i czego pragnie się dowiedzieć.

Tylko nieliczni zadają sobie trud, aby dopasować styl i tekst do potrzeb medium. Ale właśnie ci odnoszą największe sukcesy.

Telewizja chce mieć *obrazki_ludzi_w_akcji*. Radio potrzebuje kogoś kto mówi z pasją. Gazety i magazyny potrzebuję większej *głębi*.

5. Test punktu widzenia

O co tutaj *naprawdę* chodzi?

Czasem informacja wygląda i brzmi jak oferta handlowa. Pisana jest z perspektywy autora/organizacji. Mało w niej klasycznego newsa.

Informacja prasowa musi zawierać jakiś element nowości. To nie komunikat, ogłoszenie, ulotka lub broszura reklamowa.

Najlepsze informacje prasowe są pisane językiem mediów i z ich perspektywy. Najgorsze straszą stylem raportów rocznych.

Dobra informacja prasowa mówi dziennikarzowi/redaktorowi,

  • "Oto coś co pozwoli Ci utrzymać widza daleko od pilota" albo
  • "Jeśli powiesz o tym słuchaczom, nawet do głowy im nie przyjdzie wyłączyć radio ..." albo
  • "Jeżeli to przeczytają, na pewno zauważą też reklamę nowego modelu samochodu w prawym dolnym rogu strony."

Krótko mówiąc, media chcą trzymać ludzi daleko od wyłączników i pilotów. Daj im informacje, które skłonią ich do oglądania, słuchania i czytania, a w zamian dostaniesz co chcesz.

Jesteś gotowy zdać ten test na piątkę?

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.75 MediaGapa - ocena artykułu: 4.75

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
0%
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
0%
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
0%
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Tusk Agencje Gapa Reporterzy Polska Media PRACOWNICY Internet Dziennikarz Klienci Google Dziennikarze Gazeta Firma Informacja Public Praktycy Twitter Pressence Reporter Problem Wywiad Klient Relations Szef Kaczyński Prawda Rzecznik Komunikacja Relacje



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Jaka jest wartość usług agencji PR?
2. Wrażenia i spostrzeżenia
3. Jak nie wybierać agencji public relations
4. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
5. Co mówi uścisk dłoni
6. Myśl jak socjopata, działaj jak święty
7. 36 godzin sławy
8. Zespół na kryzys
9. Efekt nocebo w mediach społecznościowych
10. Czytanie z oczu
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2019 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl