Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogus?aw Feliszek, 2008-05-05
"Informacja prasowa na pi?tk?"

Informacja prasowa na pi?tk?

Jedna strona A4, podwójne odst?py mi?dzy liniami, czcionka 12 punktów. I nic.

Je?eli zajmujesz si? public relations na pewno zdarzy?o Ci si? to cho? raz w ?yciu. Informacja prasowa przygotowana zgodnie z arkanami sztuki PR zosta?a zlekcewa?ona przez dziennikarzy.

Kiedy pracowa?em w radiu i telewizji - jako redaktor i wydawca - przez moje r?ce przesz?y tysi?ce informacji prasowych. ?adnej nie wyrzuci?em tylko z tego powodu, ?e nie by?a napisana wed?ug wiedzy z ksi??ek i szkole? public relations.

Dziennikarz - szczególnie ten, którego goni termin - nie zwraca uwagi na takie detale ...

Jest jednak pi?? rzeczy, które naprawd? si? licz?. Bez nich Twoja informacja prasowa du?o nie zdzia?a.

Oto pi?? testów, które musi zaliczy? ka?da informacja prasowa:

1. Test pierwszego rzutu oka

Dziennikarz pobie?nie przegl?da (skanuje?) tekst. Je?eli znajduje odpowiedzi na najwa?niejsze pytania - czarno na bia?ym - Twoje akcje id? w gór?.

  • Czy jest ekscytuj?cy tytu? czy mo?e na górze kartki umie?ci?e? mnóstwo niepotrzebnych informacji i du?e logo Twojej firmy?
  • Czy informacj? ?atwo si? czyta? Tylko jeden akapit na pó? strony?
  • Czy najwa?niejsze informacje ?atwo mo?na odszuka? w tek?cie?
  • Czy najwa?niejsze szczegó?y s? wyt?uszczone?

I rzecz kluczowa: czy w pi?? sekund mo?na si? zorientowa? o co chodzi i czego oczekuje od redakcji autor informacji?

"Oblanie" tego testu jeszcze nie skazuje Ci? na pora?k?, ale warto?? informacji w oczach dziennikarza maleje.

2. Test tytu?u

Oryginalny tytu? jest okazj? do odrobienia strat.

Moim zdaniem, to nawet najwa?niejsza cz??? informacji.

Daj czytelnikowi pasjonuj?cy tytu? i po?owa sukcesu w kieszeni.

3. Test ciekawo?ci

Kolejne pytania dotyczy tekstu informacji. W?a?ciwie to kilka pyta? jednocze?nie przelatuj?cych przez g?ow? czytelnika:

  • Czy jest to informacja, na któr? czekaj? odbiorcy lub chcieliby j? pozna??
  • Jak du?a jest grupa osób zainteresowanych t? informacj??

Innymi s?owy, czy jest ciekawa?

4. Test medium

Pierwsze pytanie, które powiniene? sobie zada? pisz?c informacj? dotyczy tego kto j? przeczyta i czego pragnie si? dowiedzie?.

Tylko nieliczni zadaj? sobie trud, aby dopasowa? styl i tekst do potrzeb medium. Ale w?a?nie ci odnosz? najwi?ksze sukcesy.

Telewizja chce mie? *obrazki_ludzi_w_akcji*. Radio potrzebuje kogo? kto mówi z pasj?. Gazety i magazyny potrzebuj? wi?kszej *g??bi*.

5. Test punktu widzenia

O co tutaj *naprawd?* chodzi?

Czasem informacja wygl?da i brzmi jak oferta handlowa. Pisana jest z perspektywy autora/organizacji. Ma?o w niej klasycznego newsa.

Informacja prasowa musi zawiera? jaki? element nowo?ci. To nie komunikat, og?oszenie, ulotka lub broszura reklamowa.

Najlepsze informacje prasowe s? pisane j?zykiem mediów i z ich perspektywy. Najgorsze strasz? stylem raportów rocznych.

Dobra informacja prasowa mówi dziennikarzowi/redaktorowi,

  • "Oto co? co pozwoli Ci utrzyma? widza daleko od pilota" albo
  • "Je?li powiesz o tym s?uchaczom, nawet do g?owy im nie przyjdzie wy??czy? radio ..." albo
  • "Je?eli to przeczytaj?, na pewno zauwa?? te? reklam? nowego modelu samochodu w prawym dolnym rogu strony."

Krótko mówi?c, media chc? trzyma? ludzi daleko od wy??czników i pilotów. Daj im informacje, które sk?oni? ich do ogl?dania, s?uchania i czytania, a w zamian dostaniesz co chcesz.

Jeste? gotowy zda? ten test na pi?tk??

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.75 MediaGapa - ocena artykułu: 4.75

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rz?d mówi prawd? w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Informacja Media Dziennikarze Public Gazeta Reporter Klienci Relacje Klient PRACOWNICY Firma Dziennikarz Szef Polska Problem Wywiad Reporterzy Google Prawda Kaczy?ski Twitter Praktycy Gapa Pressence Agencje Relations Komunikacja Internet Rzecznik Tusk



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Fajna foczka, czyli jak zosta? najlepszym mówc?
3. Redaktor czy reporter?
4. Druga szansa w mediach
5. Masz strategi? komunikacji z mediami?
6. Kilka s?ów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
7. Prawda pi?knie powiedziana
8. Chcesz wiedzie? wi?cej o szkoleniach medialnych?
9. 10 pyta? o nowych mediach i mediach spo?eczno?ciowych
10. Grzegorz Lato - Media Gapa 2011
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2020 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl