Bogusław Feliszek, 2008-05-05 |
"Informacja prasowa na piątkę" |
Jedna strona A4, podwójne odstępy między liniami, czcionka 12 punktów. I nic. Jeżeli zajmujesz się public relations na pewno zdarzyło Ci się to choć raz w życiu. Informacja prasowa przygotowana zgodnie z arkanami sztuki PR została zlekceważona przez dziennikarzy. Kiedy pracowałem w radiu i telewizji - jako redaktor i wydawca - przez moje ręce przeszły tysiące informacji prasowych. Żadnej nie wyrzuciłem tylko z tego powodu, że nie była napisana według wiedzy z książek i szkoleń public relations. Dziennikarz - szczególnie ten, którego goni termin - nie zwraca uwagi na takie detale ... Jest jednak pięć rzeczy, które naprawdę się liczą. Bez nich Twoja informacja prasowa dużo nie zdziała. Oto pięć testów, które musi zaliczyć każda informacja prasowa: 1. Test pierwszego rzutu oka Dziennikarz pobieżnie przegląda (skanuje?) tekst. Jeżeli znajduje odpowiedzi na najważniejsze pytania - czarno na białym - Twoje akcje idą w górę.
I rzecz kluczowa: czy w pięć sekund można się zorientować o co chodzi i czego oczekuje od redakcji autor informacji? "Oblanie" tego testu jeszcze nie skazuje Cię na porażkę, ale wartość informacji w oczach dziennikarza maleje. 2. Test tytułu Oryginalny tytuł jest okazją do odrobienia strat. Moim zdaniem, to nawet najważniejsza część informacji. Daj czytelnikowi pasjonujący tytuł i połowa sukcesu w kieszeni. 3. Test ciekawości Kolejne pytania dotyczy tekstu informacji. Właściwie to kilka pytań jednocześnie przelatujących przez głowę czytelnika:
Innymi słowy, czy jest ciekawa? 4. Test medium Pierwsze pytanie, które powinieneś sobie zadać pisząc informację dotyczy tego kto ją przeczyta i czego pragnie się dowiedzieć. Tylko nieliczni zadają sobie trud, aby dopasować styl i tekst do potrzeb medium. Ale właśnie ci odnoszą największe sukcesy. Telewizja chce mieć *obrazki_ludzi_w_akcji*. Radio potrzebuje kogoś kto mówi z pasją. Gazety i magazyny potrzebuję większej *głębi*. 5. Test punktu widzenia O co tutaj *naprawdę* chodzi? Czasem informacja wygląda i brzmi jak oferta handlowa. Pisana jest z perspektywy autora/organizacji. Mało w niej klasycznego newsa. Informacja prasowa musi zawierać jakiś element nowości. To nie komunikat, ogłoszenie, ulotka lub broszura reklamowa. Najlepsze informacje prasowe są pisane językiem mediów i z ich perspektywy. Najgorsze straszą stylem raportów rocznych. Dobra informacja prasowa mówi dziennikarzowi/redaktorowi,
Krótko mówiąc, media chcą trzymać ludzi daleko od wyłączników i pilotów. Daj im informacje, które skłonią ich do oglądania, słuchania i czytania, a w zamian dostaniesz co chcesz. Jesteś gotowy zdać ten test na piątkę? |