Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogus?aw Feliszek, 2008-04-28
"U?miech Jasia Fasoli"

U?miech Jasia Fasoli

W weekend obejrza?em dwa bardzo odmienne filmy. Pierwszy "Ja? Fasola" z brytyjskim komikiem Rowanem Atkinsonem. G?upawy i niezdarny gapa. Neurotyczny pechowiec o twarzy jak z plasteliny. Gagi rodem z filmu niemego. Prosty, przerysowany, fizyczny humor.

Drugi film - "U?miech Mona Lizy" z Juli? Roberts. Jeszcze raz uda?o jej si? uwie?? mnie urod?, przepi?knym u?miechem i naturalnym ciep?em.

Te dwa tak ró?ne filmy znakomicie ilustruj? jak magiczna jest moc ?miechu i jak przejmuj?cy mo?e by? cichy dramat.

Humor jest przerysowany

Kiedy chcesz wywo?a? ?miech mo?esz pos?u?y? si? sprawdzonym ?artem. Dobrze opowiedziany dowcip jest jak muzyka jazzowa. Ma swój rytm, modulacj?, nastrój i dramaturgi?. Akcent w z?ym miejscu zabrzmi jak dysonans i zepsuje puent?.

Po??czenie komediowej struktury z odpowiednimi s?owami zwykle daje po??dany efekt - szczery ?miech i zdrowy relaks.

Kiedy pragniesz wywo?a? g?o?ny, zara?liwy ?miech dobrze jest pami?ta? o rytmie opowie?ci. To pole, na którym wybornie czuje si? Rowan Atkinson - mistrz zak?opotania, kolekcjoner niefortunnych zbiegów okoliczno?ci, profesor g?upich min. Swoj? twarz wykorzystuje jak Micha? Anio? u?ywa? p?dzla. Jest uciele?nieniem powiedzenia, ?e ?miech najlepiej smakuje na surowo.

Nie sugeruj?, ?e ka?dy dowcip ma wzbudza? salw? ?miechu. Chc? tylko powiedzie?, ?e od Jasi Fasoli du?o mo?na si? nauczy?. Niektóre jego gesty i zachowania s? bardzo subtelne. Podpatruj?c mistrzów poznasz tajemnice humoru. Dobry dowcip to du?o wi?cej ni? ?mieszna anegdota.

Przygl?daj?c si? jego gagom zauwa?ysz, ?e cz?sto wywo?uje ?miech nie mówi?c ?adnego s?owa. Potrzebuje wykreowa? sytuacj?, by nast?pnie wykona? kilka nieskoordynowanych gestów w ?rodowisku, które go lekcewa?y i którego sam nie rozumie. Jak dobry jazzman improwizuje graj?c cia?em, grymasami w rytm melodii, któr? tylko on s?yszy. G?upota w jego wykonaniu ma swoj? elegancj?.

Twoja *weso?a_praca_domowa* w tym tygodniu polega na wypo?yczeniu kasety z Jasiem Fasol? i jej uwa?ne obejrzenie. Zawsze kiedy si? u?miechniesz, zatrzymaj kaset?, przewi? j? i zastanów si? co Ciebie roz?mieszy?o. Przyjrzyj si? trzem konkretnym rzeczom:

1. Ruchy cia?a - postawa, gesty, potkni?cia, upadki ...

2. Mimika - pró?no??, figlarno??, niecierpliwo??, zak?opotanie, irytacja, naiwno?? ...

3. D?wi?ki i s?owa - g?o?no??, modulacja, g?upkowate d?wi?ki ...

Dramat jest niedopowiedziany

W "U?miechu Mona Lizy" Julia Roberts ?mieje si? od ucha do ucha i p?acze tak, ?e serce si? kraje. ?miech jak fontanna rado?ci. Oczy pe?ne uczucia.

Julia gra rol? nauczycielki historii sztuki w bardzo konserwatywnej uczelni Wellesley College. Jest taka scena, kiedy stoi w ogromnej sali wyk?adowej przed pierwszym wyk?adem. Jest pe?na obaw. Wiemy o tym z poprzedniej sceny, w której oci?ga si? z wej?ciem do sali.

Rozpoczyna wyk?ad od pokazu serii dzie? sztuki. Zanim nauczycielka zd??y cokolwiek powiedzie? ambitne studentki podaj? najwa?niejsze informacje o pokazywanych dzie?ach. Wida?, ?e wcze?niej opanowa?y nowy materia? i teraz popisuj? si? swoj? wiedz?. Przed Juli? nerwowa próba si?.

To chwila kiedy mo?emy nauczy? si? czego? o dramacie. Ka?de nowe prze?rocze to nowy atak klasy. Poddawana trudnej próbie przez studentki stara si? odzyska? kontrol? nad grup?. Nauczycielka nie ujawnia swoich uczu?, ale widzowie widz? na jej twarzy efekty tych ataków. Jej reakcje s? bardzo delikatne. Widzimy jak walczy z sob?, ?eby nie pokaza? klasie jak bardzo czuje si? zraniona. Niemal s?yszmy jej "wewn?trzny monolog".

Oczy ma wilgotne, ale ?ez nie wida?. Ruchy i gesty oszcz?dne. G?os lekko si? ?amie. W dobrze skonstruowanej opowie?ci to zazwyczaj moment, który poprzedza prze?om.

Najbardziej dramatyczne momenty to te, kiedy aktor nic nie robi. Wykorzystanie ciszy wype?nionej emocjami i umieszczonej w czytelnym kontek?cie daje najwi?ksze napi?cie. Od akcji filmu wa?niejsza jest nasza reakcja wobec aktora. Przez najbli?szy miesi?c ogl?daj?c filmy w telewizji i kinie uwa?nie przygl?daj si? pracy aktorów. Zwró? uwag? jak "wygrywaj?" cisz? i milczenie.

Konkluzja

Kiedy zrozumiesz jak budowa? napi?cie, wyzb?dziesz si? strachu przed wykorzystaniem go w publicznych wyst?pieniach i prezentacjach. Umiej?tne dozowanie napi?cia i przeplatanie wyst?pienia humorem sprawia, ?e audytorium wczuwa si? w Twoj? opowie??, a nie tylko jej s?ucha. W efekcie d?u?ej i dok?adniej j? pami?ta.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rz?d mówi prawd? w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Problem Reporter Klient Relations Firma Media Pressence Kaczy?ski Dziennikarze Rzecznik Informacja Komunikacja Twitter Polska Gazeta Prawda Praktycy Agencje Gapa Tusk Internet Klienci Szef Wywiad Reporterzy Relacje Public Dziennikarz PRACOWNICY Google



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Kwestionariusz PRousta - Anna Miotk
2. Rzut karny, czyli jak odró?ni? prawdziwy skandal od sztucznego
3. 7 ?wicze? przed wyst?pieniem publicznym
4. Reporter chce do domu
5. My?l jak socjopata, dzia?aj jak ?wi?ty
6. Gwarancja jako?ci us?ug agencji PR
7. Dlaczego kreatywny PR jest najlepsz? strategi?
8. S?awomir Nowak – Media Gapa 2013
9. 21 mi?ych s?ówek
10. Zwolnij, czyli 15 odpowiedzi na pytania, które lepiej przeczyta? przed kolejnym kryzysem
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2020 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl