Agencje PR chętnie odpowiadają na pytania, dzięki którym mogą pokazać swoje atuty. Z mniejszym entuzjazmem podchodzą do pytań, które odkrywają ich słabości.
Oto 10 łatwych pytań, za którymi nie przepadają agencje public relations:
1. Jak agencja PR pracuje nad moją strategią?
Agencje PR zatrudniają w większości osoby bez żadnego doświadczenia w przygotowaniu strategii. Agencje tworzą i realizują kampanie PR – a kampania to narzędzie służące realizacji celu. Kto wyznacza cele? Zwykle klient: chcemy to i to – wy to zróbcie. Ale klient może się mylić.
Strategia i taktyka to dwie różne kategorie. Żądaj od agencji opracowania strategii przed rozpoczęciem pracy nad planem kampanii.
2. Jaka jest średnia wieku pracowników agencji i ile lat ma osoba, która będzie kierować zespołem pracującym dla mojej firmy? Czy mogę z nią porozmawiać?
Najlepsza jest agencja, w której średnia wieku pracowników wynosi ok. 40 lat. Wiele agencji zatrudnia młode osoby zaraz po studiach za niskie wynagrodzenie.
25-latek jako kierownik zespołu to prosty patent na porażkę – brakuje mu doświadczenia, które pozwoli wykorzystać atuty wszystkich mediów (prasa, radio, telewizja, internet).
3. Ilu klientów obsługuje jeden zespół?
Praktyka pokazuje, że zbyt wielu. Nie traktuj poważnie agencji, w której jeden zespół obsługuje w tym samym okresie więcej niż czterech klientów.
Równanie jest proste: wielu klientów + młodzi pracownicy = większe zyski. Niestety to zwiększa rotację wśród klientów.
4. Czy agencja może podać cztery najnowsze przykłady jak doprowadziła do publikacji w mediach (telewizja, radio, prasa, internet) materiałów o klientach, o których nikt wcześniej nie słyszał?
Większość agencji chwali się klientami, którzy są popularni i rozpoznawalni na rynku. Prawdziwą sztuką jest zainteresowanie mediów klientem, którego nikt nie zna.
Większość agencji dobrze radzi sobie z prasą, szczególnie czasopismami branżowymi – trudniej z programami telewizyjnymi w porze dużej oglądalności.
Pytaj o najnowsze przykłady. Agencje znane są z chwalenia się starymi sukcesami.
5. Czy miesięczna opłata za usługi PR zależy od liczby przepracowanych godzin?
Większość agencji PR łączy honorarium z przepracowanymi godzinami. Klientów nie interesują godziny, ale efekty. Kiedy w poczytnej gazecie pojawia się pozytywny artykuł, nie obchodzi go ile godzin zajęło to agencji – dwie czy dwieście.
Klient jest wkurzony kiedy dowiaduje się, że wykorzystał miesięczny limit godzin, ale – niestety – nie udało się doprowadzić do żadnej publikacji.
Nie zgadzaj się na kontrakt, który łączy honorarium z godzinami.
6. Dlaczego na firmowej stronie agencji PR nie ma informacji o publikacjach w mediach o jej klientach?
Prawdopodobnie agencja chce coś ukryć. Jeśli agencja skutecznie promuje klientów w mediach, powinna chwalić się tym na prawo i na lewo. Jeśli tego nie robi, uciekaj... szybko.
Jeżeli agencja PR chwali się tylko informacjami prasowymi przygotowanymi dla klientów, uciekaj jeszcze szybciej – to tylko zasłona dymna, która ma ukryć brak prawdziwych efektów w mediach.
7. Ile muszę wydać pieniędzy, żeby osiągnąć swoje cele?
Public relations wymaga cierpliwości i konsekwencji. Rzadko zdarza się, że krajowa gazeta pisze o nowym kliencie dwa dni po podpisaniu kontraktu.
Doświadczona agencja PR potrafi jednak po zapoznaniu się z sytuacją klienta szacunkowo określić czas, środki i koszt realizacji celów.
8. Jakich gwarancji mogę się spodziewać?
Zapytaj o standardy pracy obowiązujące w agencji PR i porównaj je ze swoimi. Jak agencja traktuje pomyłki klienta? Czy pobiera dodatkowe opłaty za usuwanie błędów w przekazanych materiałach?
Jeśli po roku współpracy pojawi się potrzeba korekty podpisanej umowy i szczegółów prowadzonej kampanii, czy agencja dostosuje się do zaleceń klienta czy potraktuje to jako zerwanie kontraktu?
9. Jaki jest okres wypowiedzenia kontraktu?
Typowy czas rozwiązania umowy wynosi od dwóch do sześciu miesięcy. Nie podpisuj takiego kontraktu.
Jeśli nie jesteś zadowolony ze współpracy, nie wiąż sobie rąk długim okresem wypowiedzenia – jeden miesiąc to maksimum do zaakceptowania.
10. Czy mogę porozmawiać z kilkoma obecnymi klientami?
Nie ma nic złego w pisemnych rekomendacjach, ale jeśli agencja PR nerwowo reaguje na prośbę kontaktu z aktualnymi klientami, to znak ostrzegawczy, że nie mówi wszystkiego.
Kiedy dojdzie do takiej rozmowy, zapytaj klientów: Kiedy pojawią się pierwsze efekty? Czy agencja samodzielnie szuka nowych tematów? Jak często informuje o postępach? Jak mierzy sukcesy? Czy nie zaskakuje dodatkowymi kosztami? Czy potrafi zarządzać kryzysem? Czy warto z nią współpracować?
Dla porządku: w Polsce działa wiele wspaniałych agencji PR, które tworzą pozytywny wizerunek branży public relations. Niestety, są też firmy, które stawiają cele klienta na drugim planie i nie chronią jego interesów.
Jakich pytań jeszcze nie lubią agencje PR? Napisz o tym w komentarzu.
|