Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2008-04-07
"Jak wystąpić w radiu ostatni raz"

Jak wystąpić w radiu ostatni raz

Kiedy jesteś w radiu, unikaj 10 podstawowych błędów, których popełnienie może zniechęcić reportera do ponownego zaproszenia przed mikrofon.

Moje uwagi dotyczą zachowania wobec dziennikarza i producenta audycji.

Błąd 1: Brak listy tematów, w których jesteś ekspertem. Taką listę możesz umieścić na swojej witrynie WWW.

Dziennikarze codziennie rozmawiają z wieloma osobami i muszą się do tych wywiadów przygotować. Kiedy dostarczasz listę tematów/pytań, ułatwiasz im życie. Czy skorzystają z Twojej sugestii to inna kwestia.

Przy okazji, dziennikarz poczuje się na pewno lepiej, jeżeli pozwolisz mu wykazać się fachową wiedzą. Każdy chce wyglądać na osobę, która wie o czym mówi - dziennikarz też, nawet jeśli jest inaczej :-)

Błąd 2: Przygotowanie listy pytań bez przećwiczenia odpowiedzi.

Grzech niewybaczalny. Słuchacze od razu to wychwycą i możesz mi wierzyć - dziennikarz też będzie długo to pamiętać.

Błąd 3: Brak notatki biograficznej. Kim jesteś? Gdzie studiowałeś? Gdzie pracowałeś? Co robisz teraz?

Błąd 3a: Przygotowanie notatki biograficznej z błędami rzeczowymi, wypełnionej nieistotnymi danymi. Kto ma czas to wszystko przeczytać?

Błąd 4: Ciągłe wspominanie w wywiadzie o produkcie/usłudze.

Żaden dziennikarz nie będzie miał nic przeciwko wymienieniu raz nazwy produktu/usługi, ale notoryczne powracanie do tego zrujnuje Ci reputację.

Błąd 5: Rozpoczynanie odpowiedzi zanim dziennikarz skończy pytanie.

Po pierwsze, to niegrzeczne. Po drugie, zanim dziennikarz nie skończy pytania, nie wiesz na pewno do czego zmierza. To prawda, że dziennikarz też czasem tego nie wie, ale jest gospodarzem i to on prowadzi rozmowę. Po trzecie, słuchacze czują się zagubieni, bo nie wiedzą o co w rozmowie chodzi. Taki "dysonans poznawczy" utrudnia skupienie się na treści rozmowy.

Błąd 6: Wykorzystanie w wywiadzie długiej historii zaczerpniętej z prezentacji lub wystąpienia publicznego.

Radio to medium, w którym króluje rozmowa, nie prezentacja. Historie, które sprawdzają się na seminarium lub wykładzie, blado wypadają w eterze.

Błąd 7: Zadawanie prowadzącemu zaskakujących pytań.

Wiem, że chciałbyś, żeby dziennikarz non stop dokładnie słuchał tego, co mówisz. Prawda jest taka, że uwagę dziennikarza rozprasza to, co dzieje się w studiu i to, co widać przez szybę w reżyserce. Dziennikarz może czuć się zakłopotany pytaniem, na które nie jest w stanie od razu odpowiedzieć - to zakłopotanie może udzielić się słuchaczom.

Błąd 8: Powtarzanie, "Jak już wcześniej mówiłem..."

To tak jakbyś powiedział, "To szczyt głupoty pytać o to ponownie". Po prostu, odpowiedz grzecznie używając innych słów.

Błąd 9: Zwracanie się do dziennikarza po imieniu w każdej odpowiedzi.

Słuchacze mają wrażenie, że podsłuchują towarzyską pogawędkę i nie oni są najważniejsi. Trzykrotne wymienienie imienia dziennikarza podczas wywiadu (początek, środek i koniec) jest jak najbardziej na miejscu - robienie tego częściej brzmi dziwnie.

Błąd 10: Zapomnienie o wysłaniu odręcznego podziękowania za wywiad.

To zawsze robi *ogromne* wrażenie, bo mało osób o tym pamięta. E-mail z podziękowaniem jest lepszy od niczego, ale nic nie zastąpi kartki wysłanej tradycyjną pocztą.

Konkluzja

Wyciągnij wnioski z tych błędów i będziesz postrzegany w mediach jako miły, wartościowy i kompetentny rozmówca. Wywiady, których udzielisz, przyniosą korzyści większe od najlepszej reklamy.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.60 MediaGapa - ocena artykułu: 4.60

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Czy po ostatnim kryzysie coś zmieniono w Twojej firmie?

Tak. Jest duża zmiana.
Tak. Jest drobna zmiana.
Nic nie zmieniono.

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Reporter Klient Gapa Klienci Kaczyński Rzecznik Polska Relacje Internet Dziennikarz Firma Informacja Problem Relations Reporterzy Pressence Praktycy Agencje Prawda PRACOWNICY Komunikacja Szef Wywiad Public Media Gazeta Google Twitter Tusk Dziennikarze



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Potrzebujesz inteligentnej konkurencji
2. Trzy kroki od przepaści, czyli jak wybierać przebojowe tematy dla mediów
3. Jak rozłożyć Tomasza Lisa na łopatki
4. Coś za darmo
5. Inne spojrzenie na szkolenia medialne i trudne pytania
6. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
7. Dlaczego warto robić audyt medialny
8. Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej
9. Co nowego w relacjach z mediami
10. Manipulacja i prawda, czyli skok na główkę
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl