Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2012-05-30
"Media społecznościowe w komunikacji kryzysowej"

Media społecznościowe w komunikacji kryzysowej

Do czasu pojawienia się mediów społecznościowych mówiliśmy o niej "złota godzina". Tak opisywaliśmy okres od wybuchu kryzysu do pierwszej informacji w mediach. Informacja o nowym kryzysie czekała do najnowszego dziennika – czasem nawet godzinę.

W erze Twittera i Facebooka informacje – dobre i złe – rozchodzą się lotem błyskawicy.

"Dlatego plany zarządzania kryzysem i komunikacją kryzysową, które nie uwzględniają mediów społecznościowych nie są warte funta kłaków" – pisze Jane Jordan-Meier w książce "The Four Stages of Highly Effective Crisis Management: how to manage the media in the digital age."

Twitter został największą "agencją prasową online" – tutaj pojawiają się pierwsze informacje o kryzysach i najnowsze aktualizacje. "Nawet jeśli nie znasz wszystkich faktów, możesz powiedzieć: 'Wiemy o tym, badamy sprawę i podamy więcej szczegółów jak tylko to będzie możliwe'" – tłumaczy Jordan-Meier.

Badania pokazują, że etapy jakie media przechodzą relacjonując kryzys można porównać do stylu przyjmowania przykrych informacji przez ludzi.

1. Zebranie informacji

Na tym etapie media starają się ustalić podstawowe fakty. Przypadkowy pożar czy podpalenie? Błąd pracownika czy sabotaż? Wypadek czy zamach? Po chwilowym szoku (cisza przed burzą?) media społecznościowe są zalewane informacjami i pogłoskami.

2. Więcej dramatycznych wiadomości

Pojawia się pierwsza próba uporządkowania faktów i analiza przyczyn. Kluczowe pytanie: dlaczego do tego doszło? Uwaga skupia się na rozwiązywaniu problemu i relacjach świadków i poszkodowanych. Czy uda się uratować wszystkich, którzy są jeszcze w strefie zagrożenia?

To moment decydujący. "Jeśli zadziałasz skutecznie, może nie będzie etapu trzeciego" – pisze Meier.

3. Reflektory prosto w oczy

Na tym etapie wszyscy mają coś powiedzenia – każdy chce coś dodać od siebie. Można często usłyszeć: "A nie mówiłem?!" lub "Dlaczego nikt mnie słuchał?"

W prasie można przeczytać opinie czytelników i zobaczyć pierwsze żarty rysunkowe. Media społecznościowe pokazują swoje najgorsze oblicze: plotki, domysły, spekulacje, wyzwiska, oskarżenia, itd.

To najgorszy etap i nikt nie chce tego doświadczyć na własnej skórze. "Jeżeli mamy do czynienia z katastrofą, nie można tego uniknąć, bo każdy chce wiedzieć dlaczego do tego doszło" – pisze Meier.

Dochodzi do przesilenia... Powoli wraca spokój.

4. Światła są wygaszane

Pojawiają sią pierwsze efekty działań naprawczych. Produkt wraca na sklepowe półki. Rozpoczyna się oficjalne dochodzenie. Specjalna komisja sejmowa zbiera się na pierwszym posiedzeniu.

W takiej chwili czas postawić kropkę nad i. "Kryzys minął" – mówi Jordan-Meier.

To etap wszechstronnej analizy i wyciągania wniosków.

Czego się nauczyliśmy i jak tego uniknąć w przyszłości? Czy plan kryzysowy się sprawdził? Co zrobiliśmy bardzo dobrze, dobrze i tak sobie? Co się nie udało? Co trzeba poprawić w planie? Kiedy popełniliśmy największe błędy – w czasie planowania, przygotowania, podejmowania decyzji, działania? Jakich umiejętności nam brakuje? Jakie szkolenia pomogą lepiej uporać się z nowym kryzysem?

Każda złotówka wydana na przygotowanie firmy do kryzysu pozwoli zaoszczędzić 9 złotych po jego wybuchu.

Sam zdecyduj kiedy chcesz wydać te pieniądze i ile to będzie kosztować.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Klient Pressence Gazeta Firma PRACOWNICY Prawda Polska Internet Praktycy Agencje Reporterzy Dziennikarz Problem Gapa Kaczyński Dziennikarze Klienci Public Wywiad Komunikacja Google Relations Twitter Relacje Tusk Reporter Media Szef Rzecznik Informacja



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Prawdziwy kryzys Toyoty
2. Sprzedawca jak saper
3. Redaktor czy reporter?
4. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
5. Masz strategię komunikacji z mediami?
6. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
7. 5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej
8. Znasz Toma Petersa?
9. Ukryte koszty wewnętrznego PR
10. Dobra strategia medialna
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl