Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2008-03-31
"Nie każdy może być rzecznikiem prasowym"

Nie każdy może być rzecznikiem prasowym

Dziennikarka wypowiadająca się w imieniu popularnego dziennika pytana o przyczyny rynkowego sukcesu nowego konkurencyjnego tytułu powiedziała, "Oni zastosowali konwencjonalne metody marketingowe. My zastosujemy metody niekonwencjonalne." No i co z tego?

Konkurencja triumfuje, a my mówimy, że oni stosują konwencjonalne chwyty. Konkursy, zdrapki, gadżety. Co w tym złego? Zróbmy to samo, tylko lepiej. Po co niekonwencjonalne metody, skoro konkurencja bije nas na łeb, na szyję. Czytelnicy już dawno przestali kupować gazety dla samych wiadomości.

Kłopot może być też innego rodzaju. Nie dość, że przegrywamy, to jeszcze nie potrafimy powiedzieć co zamierzamy zrobić, aby to zmienić.

Tak. Nie każdy może być rzecznikiem. Nie każdy może być rzecznikiem gazety. Nie wystarczy dziennikarskie doświadczenie, żeby być dobrym rzecznikiem prasowym.

Kto byłby najlepszym rzecznikiem Twojej organizacji?

To jedno z najczęściej zadawanych pytań na naszych szkoleniach. Kiedy mówimy o komunikacji w sytuacji kryzysowej, organizacje potrzebują nie tylko odpowiedniego przekazu, ale także osoby, która go zakomunikuje.

Przede wszystkim to sprawa wiarygodności. Jeśli odbiorcy nie wierzą rzecznikowi, nie ma znaczenia co mówi. Zacznij więc od testu wiarygodności. Komu opinia publiczna uwierzy kiedy wpadniesz w tarapaty?

Rzecz druga to odpowiedzialność. Czy rzecznik wie i rozumie co mówi? Czy jest to osoba, która tylko wykonuje polecenia zwierzchników czy może też podejmować własne decyzje? Ile czasu zajmuje jej dotarcie do najważniejszej osoby w firmie?

Czy rzecznik wywodzi się z lokalnej społeczności? Czy mieszka wśród ludzi, dla których pracuje lub przynajmniej pracuje w organizacji, którą ma reprezentować? Ten czynnik może być niezmiernie ważny, kiedy skutki kryzysu odczuwają osoby z bezpośredniego otoczenia organizacji.

Czy to eliminuje zawodowych zewnętrznych rzeczników? W większych wypadków tak. Organizacje zazwyczaj lepiej wychodzą na tym, kiedy same mówią w swoim imieniu. Bardzo trudno jest wyrazić osobom postronnym przejmujący żal lub autentyczną szczerość, kiedy nie mieszkają lub nie pracują w społeczności, którą mają reprezentować.

Kogo zatem wybrać?

Przede wszystkim zdecyduj się na osobę, która robi wrażenie najbardziej wiarygodnej. Zwykle będzie to osoba budząca zaufanie, wywodząca się z lokalnego środowiska, odpowiedzialna i lubiana. Powinna mieć tyle władzy, żeby własne słowa poprzeć czynami.

Skuteczny rzecznik nie może mieć wizerunku cwaniaczka, który osiągalny jest tylko wtedy, kiedy sam szuka kontaktu. Musi mieć umiejętność zaspokajania potrzeb mediów i jednocześnie przekazania tego, co jest najważniejsze dla organizacji. Słabe umiejętności komunikacyjne pogrążą największą wiarygodność i najpiękniejszy uśmiech.

Dostępność to kolejna cecha wyróżniająca skutecznego rzecznika. Członek zarządu może być zbyt zajęty bezpośrednim rozwiązywaniem kryzysowej sytuacji, aby jednocześnie mieć czas na bieżące i wyczerpujące kontakty się z mediami - przynajmniej na początku. Z tego powodu w pierwszej fazie komunikacji kryzysowej można zlecić kontakty z mediami osobom umieszczonymi niżej w strukturze firmy.

Czy prezes organizacji będzie dobrym rzecznikiem? Oczywiście, są sytuacje, kiedy szef firmy powinien wystąpić w mediach. Takich sytuacji nie ma dużo. Jeżeli problem ma zasięg krajowy lub sytuacja zagraża reputacji organizacji, wtedy nie ma wyboru - prezes musi wystąpić przed kamerą.

Ale ostrożnie! Wystąpienie prezesa to najmocniejszy atut organizacji. Nie można już "zagrać' mocniej. Jeżeli szef da plamę, kto po nim posprząta?

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.67 MediaGapa - ocena artykułu: 4.67

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Twitter Relacje Internet Public Relations Firma Tusk Komunikacja Szef Dziennikarze Agencje Praktycy Informacja Rzecznik Google Media Wywiad Polska Prawda Klient PRACOWNICY Reporterzy Pressence Gapa Gazeta Problem Dziennikarz Reporter Kaczyński Klienci



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. 7 ćwiczeń przed wystąpieniem publicznym
4. Najlepsze na świecie ćwiczenie kreatywnego myślenia
5. Co mówi uścisk dłoni
6. Kwestionariusz PRousta - Anna Miotk
7. Mapa kluczowych komunikatów
8. PR prosto z serca
9. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
10. Czytanie z oczu
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl