Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2012-02-12
"Jak dziennikarz może sknocić artykuł"

Jak dziennikarz może sknocić artykuł

Czytasz artykuł i dziwisz się jak bardzo to, co widziałeś na własne oczy odbiega od tego, co ukazało się w druku. To nie powinno się zdarzyć, ale nie żyjemy w idealnym świecie. Każdy popełnia błędy. Reporterzy i redaktorzy też.

Reporter może sknocić artykuł na dziesięć sposobów:

1. Udawać *obiektywizm* bez dokładnego poznania tematu. Ignorancja sprzyja powielaniu stereotypowych poglądów i wartości. Kiedy reporter niewiele wie, łatwo wprowadzić go w błąd.

2. Pomylić fakty i cytaty. "To nie było tak. Ja tego nie powiedziałem."

3. Pomieszać fakty z opiniami. "Moim zdaniem to jest fakt" :-)

4. Cytować jako świadków przypadkowych przechodniów - ludzi, którzy nic nie wiedzą o sprawie.

5. Wybrać najgłupszy (i najbardziej sensacyjny) fragment każdej wypowiedzi i wykorzystać ją jako główny cytat.

6. Cytować wyłącznie dwie strony konfliktu - zakładając z góry, że w konflikt zaangażowane są tylko dwie strony.

7. Cytować osobę, która jest finansowo zainteresowana opisywaną sprawą, bez ujawnienia jej prawdziwych motywów (konflikt interesu).

8. Zniekształcić/pomylić imię i/lub nazwisko cytowanej osoby.

9. Spóźnić się na imprezę i nerwowo wypytywać przypadkowe osoby co mu umknęło. Wyjście przed zakończeniem jest jeszcze gorsze. Niestety, często zdarza się ekipom telewizyjnym.

10. Nie podać czytelnikom źródeł gdzie mogą znaleźć więcej informacji o opisanej sprawie.

Redaktor (osoba, która przygotowuje do publikacji tekst reportera) może popsuć artykuł na pięć sposobów:

1. Napisać tytuł, który wprowadza czytelnika w błąd.

2. Dowolnie zmienić treść artykułu bez zapoznania się z tematem i konsultacji z reporterem.

3. Nie poprawić błędów gramatycznych, stylistycznych i ortograficznych.

4. Nie sprawdzić czy część artykułu nie została zmieniona/wycięta w czasie graficznego formatowania tekstu do druku.

5. Zawsze preferować na pierwszych stronach tematy sportowe lub muzyczne. Sport i rozrywka NIE są informacjami - aczkolwiek wszystkie media masowe stają się coraz bardziej rozrywkowe :-)

Coś pominąłem? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Relacje Twitter Praktycy Reporterzy Klient Rzecznik Internet Public Gapa Tusk Firma Google Dziennikarz Polska PRACOWNICY Prawda Kaczyński Klienci Reporter Media Agencje Komunikacja Szef Wywiad Gazeta Relations Informacja Dziennikarze Problem Pressence



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Co mówi uścisk dłoni
4. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
5. Jak poprawić konkurencyjność dzięki PR
6. Prawo Feliszka
7. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
8. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
9. Dlaczego warto robić audyt medialny
10. Filozofia przeżycia agencji PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl