Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-03-28
"Komunikacja to nie randka w ciemno"

Komunikacja to nie randka w ciemno

Mówiłem to wielokrotnie i powtórzę raz jeszcze: "Komunikacja rozpoczyna się od zebrania informacji i ich inteligentnej interpretacji." Bardzo trudno zabiegać o skuteczną komunikację bez wiedzy kim są ludzie, z którymi chcesz się komunikować. Komunikacja to nie randka w ciemno.

Zaczynam przewracać oczami kiedy słyszę: "Musimy przekazać tą wiadomość". Rzadko natomiast słyszę dlaczego odbiorcy tej wiadomości mogą być nią zainteresowani. A właśnie od tego pytania zaczyna się właściwa strategia komunikacyjna.

Oto pięć pewnych (bo niestety sprawdzonych w praktyce) błędów popełnianych w trakcie zbierania informacji do przygotowaniu strategii i/lub kampanii komunikacyjnej:

1. Szef wie najlepiej.

Wiem, że tak jest najlepiej, bo tak uważa SZEF, który dokładnie wie co trzeba powiedzieć. Dzięki temu nie jestem odpowiedzialny za złą komunikację.

2. Moi znajomi wiedzą najlepiej.

Moje zdanie zależy od tego, co powiedzą znajomi i przyjaciele, bo oni nigdy się nie mylą. Przecież tak znakomicie doradzili mi gdzie pojechać na urlop.

3. Politycy wiedzą najlepiej.

Któż może wiedzieć więcej niż politycy o wszystkich najważniejszych problemach i o tym co "piszczy w trawie". Tylko politycy mają gruntowną wiedzę o mojej branży i temacie, który zamierzam poruszyć.

4. Media wiedzą najlepiej.

Kiedy prasa pisze o temacie, który mnie interesuje, najprawdopodobniej dziennikarze znają jeszcze dużo szczegółów, które z jakichś powodów przemilczają. To właśnie oni mogą pomóc mi w przygotowaniu komunikatu. Media zawsze mają rację.

5. Samozwańczy "eksperci" wiedzą najlepiej.

Eksperci potrafią skomentować każde wydarzenie w mojej branży, więc muszą mieć aktualną, szeroką i gruntowną wiedzę. Media obszernie i często ich cytują, więc coś musi "być na rzeczy".

Na szczęście coraz więcej organizacji szuka dzisiaj kontaktu z tymi, z którymi pragnie się komunikować.

Oto siedem podstawowych zasad obowiązujących podczas zbierania informacji:

1. Tworzenie i utrzymanie sieci kontaktów

Najlepsi praktycy public relations utrzymują rozległą sieć kontaktów z ludźmi, którzy mają wpływ na prawodawców, sprawują funkcje kontrolne lub korzystają z produktów i/lub usług. Poświęcenie codziennie pół godziny na omówienie z nimi wstępnych pomysłów i ogólnych idei daje dobry fundament pod budowę skutecznej strategii komunikacyjnej. Umiejętność słuchania – bardziej słuchania niż mówienia – jest kluczem do sukcesu.

2. Analiza zawartości mediów

Lektura lokalnych gazet i magazynów, które czytają Twoi klienci, daje wgląd do informacji kształtujących ich wiedzę i świadomość. To z kolei pomoże Ci poznać najważniejsze lokalne problemy i ich hierarchię w oczach mediów.

3. Konsultacja z interesariuszami

Nie ma lepszego sposobu zebrania informacji od analizy potrzeb i oczekiwań interesariuszy (klientów, współwłaścicieli, udziałowców, dostawców, pracowników). To nie zawsze musi odbywać się w sposób formalny, z pompą i fanfarami.

4. Badanie rynku

To może być sondaż opinii publicznej, badanie grupy fokusowej, panel dyskusyjny i inne formalne pomiary tego, co opinia publiczna sądzi o Tobie, Twojej organizacji i planowanej kampanii komunikacyjnej. To kosztuje dużo pieniędzy – im więcej wydasz, tym dokładniejsze dane otrzymasz.

5. Analiza konkurencji

Kto twierdzi, że nie możesz niczego nauczyć się od konkurentów? Poznaj ich strategie komunikacyjne i kontakty. Twórczo wykorzystaj najlepsze pomysły.

6. Sprzężenie zwrotne

Szukanie informacji zwrotnych i komentarzy dotyczących planowanych działań należy do często zapominanych sposobów dopracowania wstępnego projektu. Spotykając się z interesariuszami w jednej sprawie możesz też pytać ich o opinie na inne tematy. To nic nie kosztuje i zwiększa liczbę opinii, które pomogą stworzyć lepszy projekt.

7. Analiza opinii liderów

Liderzy opinii są często przepytywani na różne tematy i proszeni o porady. Najlepiej wykorzystać do tych rozmów konsultantów, którzy zadbają o bezstronność kontaktów i dostarczą wyniki, które można porównać.

Konkluzja

Skuteczna komunikacja rozpoczyna się od zebrania informacji i inteligentnego ich przetworzenia. Taka jest istota public relations. Ale taka jest także podstawa dobrych relacji z klientami. Kto Ci lepiej podpowie jak się z nimi komunikować niż oni sami?

Tak. Komunikacja to nie randka w ciemno. Chyba to już dziś mówiłem :-)

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
Michał Lewandowski 2011-04-02
Niby wszystko takie proste i oczywiste... a mimo to regularnie pojawiają się takie "kwiatki" jak ostatnia fantastyczna akcja adidasa na pewnym murze na służewiu w Warszawie.
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
zwiększa atrakcyjność tekstu.
pozwala chronić tożsamość informatora.

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Google Pressence Dziennikarze Twitter Relations Polska Agencje Wywiad Prawda Klienci Dziennikarz Praktycy Reporterzy Firma Komunikacja Gapa Internet Reporter PRACOWNICY Szef Klient Rzecznik Relacje Problem Gazeta Informacja Kaczyński Public Tusk Media



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
3. 10 wymówek dlaczego nie chcesz pisać bloga
4. Co mówi uścisk dłoni
5. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
6. Trzy podchwytliwe zagadki dla nielotników
7. 6 błędów niedoświadczonych rzeczników prasowych
8. Mówisz, że pracujesz w PR?
9. Bogusław Feliszek dla Baracka Obamy
10. 10 korzyści dla marki z komunikacji w mediach społecznościowych
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl