Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-12-09
"Krótki audyt marki"

Krótki audyt marki

Planujesz odświeżyć wizerunek marki? Chcesz ją wzmocnić? A może szykujesz się do rewolucyjnej zmiany pozycjonowania firmy na rynku? Bez względu na plany nie podejmuj żadnych decyzji bez zbadania co OBECNIE myślą o Tobie klienci.

Kiedy ostatnio przeprowadziłeś badanie dlaczego klienci kupują Twoje produkty? Jak postrzegają Twoją markę? Co jest unikatowego w Twej ofercie?

Budowa i wzmacnianie marki jest podstawą dobrej strategii public relations. Cenione marki są bardziej dochodowe, gdyż mogą wyżej wyceniać swoje produkty i usługi. Znane marki zwiększają wartość firmy. Silne marki są bardziej odporne na kryzysy. Łatwo rozpoznawalne marki mają więcej lojalnych klientów i mniej wydają na zdobycie nowych. Korzyści jak widać mnóstwo.

Na krótką metę najważniejsze jest to, że mocne marki wpływają na decyzje klientów w czasie zakupów. Weźmy przykład Coca Coli. Wyniki testów smaku pokazują, że napój Coca Coli jest wyżej oceniany przez konsumentów od Pepsi Coli jeśli wiedzą jaki piją napój. Kiedy nie wiedzą co jest w szklance (tzw. blind test) ocena Coca Coli znacząco spada. Słowem, o sukcesie Coca Coli nie decyduje smak, ale marka. Być może Twoja firma nie jest tak rozpoznawalna jak Coca Cola, ale ta sama zasada obowiązuje we wszystkich branżach. Mocna marka jest w cenie.

Zarządzanie marką

Przygotowania do audytu marki zaczynamy od dziewięciu podstawowych pytań:

1. Czy aktywnie zarządzasz swoją marką i jak to robisz?

2. Jakie są wartości Twej marki i czy kierujesz się nimi w codziennej działalności?

3. Jak długo marka, produkt i/lub usługa jest na rynku?

4. Jaka jest szacunkowa wartość Twojej marki? Jest wyższa czy niższa niż przed rokiem?

5. Co klienci myślą o Twojej marce i jak ją oceniają?

6. Czy klienci odczuliby zniknięcie marki, produktu i/lub usługi z rynku?

7. Czy w tym roku pojawiły się w Twej ofercie nowe produkty i/lub usługi? Jeżeli nie, co możesz zaproponować klientom w przyszłości?

8. Czy są jakieś obszary działalności w Twej branży obarczone wysokim ryzykiem porażki lub niebezpieczne?

9. Czy programy promocyjne marki, produktu i/lub usług wzmacniają treści kluczowego przesłania i podstawowych firmowych wartości?

Krótki audyt percepcji marki

Jak mocna jest Twoja marka? Zapraszam na krótki audyt marki:

1. Czy w opisach swoich produktów (25, 50 i 100 słów każdy) jasno tłumaczysz KIM jesteś, CO robisz, DLA KOGO to robisz i DLACZEGO klienci kupują właśnie od Ciebie? Firmowy przekaz marketingowy musi być zwięzły (najkrótsza wersja ma 25 słów), jasny i przekonujący - może być inteligentny, fachowy i dowcipny, ale w pierwszej kolejności musi być JASNY. Unikaj żargonu i pustych wyrażeń, na przykład, "branżowy lider", "najlepsza firma", itp.

2. Czy wszystkie trzy wersje głównego przesłania (25, 50 i 100 słów) były testowane na wybranej grupie klientów? Percepcja jest rzeczywistością (mnie też to nie zawsze się podoba). Sprawdź co klienci naprawdę o Tobie myślą i co jest dla nich najważniejsze.

3. Czy to, co obiecuje Twoja marka jest: a. prawdziwe i wiarygodne (Czy w każdej interakcji z klientem i kontrahentem realizowana jest obietnica z przesłania marketingowego?); b. ważne i istotne (Czy klienci rzeczywiście potwierdzili, że to, co robisz, jest dla nich ważne?); c. materialne i konsekwentnie realizowane (Czy możesz podać co najmniej pięć konkretnych rzeczy, które świadczą, że rzetelnie i systematycznie wywiązujesz się z obietnicy sformułowanej w przesłaniu marketingowym?)

4. Czy oferujesz klientom coś wyjątkowego i żadna konkurencja nie może skopiować Twego pomysłu? Jeżeli wybrana przez Ciebie strategia public relations przypomina to, co robi konkurencja, nie możesz liczyć na satysfakcjonujące efekty. My też to robimy - to żadna strategia, tylko reklama konkurencji. Zadbaj o to, żeby Twoja marka kojarzyła się z wyjątkowym wyróżnikiem i buduj wokół tego wyróżnika całą strategię PR.

5. Czy opisałeś osobowość marki za pomocą nie więcej niż PIĘCIU cech? Czy wybrane cechy razem spójnie definiują Twój wyróżnik na rynku?

6. Czy cała firmowa komunikacja konsekwentnie pokazuje wszystkie elementy marki i jej osobowość (logo, hasło, kolorystyka, czcionka, grafika)? Kluczem jest konsekwentne powtarzanie kluczowego przekazu.

Najważniejsze w audycie marki są SZCZERE odpowiedzi na wszystkie pytania. Odłóż na bok swoje ego. Zapomnij na chwilę o osobistych ambicjach i uprzedzeniach. Bądź do bólu szczery i konkretny. Tylko w ten sposób możesz ocenić słabe elementy swego wizerunku i poszukać metod ich usunięcia.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
Krzysztof Mikusz 2010-12-09
Coraz częściej Pana czytam, to dla mnie dobry znak :-)Pozdrawiam i życzę powodzenia.
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Gapa Twitter Pressence Wywiad Prawda Szef Komunikacja Kaczyński Reporterzy Firma PRACOWNICY Gazeta Relacje Polska Klient Media Dziennikarz Praktycy Klienci Google Agencje Relations Internet Rzecznik Informacja Reporter Tusk Problem Dziennikarze Public



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Szable w dłoń, czyli jak dowodzić armią pracowników
4. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
5. Nowy zwycięski tandem: żółw i zając
6. Czytanie z oczu
7. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
8. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
9. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
10. Co mówi uścisk dłoni
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl