
Popularna dziennikarka w mojej ulubionej stacji radiowej mówiła o "pandemii braku witaminy B". Pandemia... Hmmm... Ryzykowne słowo w ochronie zdrowia.
Komunikacja ryzyka w ochronie zdrowia to dwustronna wymiana informacji o zagrożeniach, w tym zagrożeniach zdrowia takich jak na przykład tzw. świńska grypa (A/H1N1). Celem komunikacji jest zwiększenie wiedzy i zrozumienia, budowanie zaufania i wiarygodności, zachęcanie do dialogu oraz wpływanie na nastawienia, decyzje i zachowanie.
Fundamentem komunikacji ryzyka jest świadomość, że ludzie znajdujący się w stresie zazwyczaj:
1. mają większe trudności z wysłuchaniem, zrozumieniem i zapamiętaniem informacji,
2. chcą wiedzieć, że ktoś się o nich troszczy.
Doświadczenie pokazuje, że istnieje bardzo niska korelacja pomiędzy technicznym aspektem ryzyka (na przykład, ilu Polaków umiera na raka) i jego kulturowym postrzeganiem (na przykład, ile osób myśli o tym, że może zachorować na raka, ile boi się raka, ile poddaje się regularnym badaniom). Innymi słowy - to, że palenie tytoniu szkodzi zdrowiu nie jest wystarczającym argumentem, żeby palacze zrezygnowali z papierosów.
Takie nastawienie jest źródłem dwóch problemów:
1. niebezpieczeństwa, które rzeczywiście mogą szkodzić ludziom nie skłaniają ich do zalecanych działań profilaktycznych,
2. niebezpieczeństwa, które charakteryzuje małe prawdopodobieństwo wystąpienia i niska szkodliwość mogą spowodować, że ludzie kierowani nadmierną ostrożnością podejmą niepotrzebne środki zaradcze (na przykład, moda na paraleki i preparaty witaminowe).
Percepcja ryzyka
Lp. |
Jakie cechy ryzyka zmniejszają strach, niechęć i opór |
Jakie cechy ryzyka zwiększają strach, niechęć i opór |
1. |
Dobrowolność |
Przymus |
2. |
Jasne korzyści |
Mało lub zero korzyści |
3. |
Dotyczy dorosłych |
Dotyczy dzieci |
4. |
Znany lub "swojski" |
Nieznany lub egzotyczny |
5. |
Przyczyna naturalna |
Przyczyna ludzka lub przemysłowa |
6. |
Kontrola przez osoby, których to zagrożenie dotyczy |
Kontrola przez obce osoby |
7. |
"Sprawiedliwy" podział skutków zagrożenia |
"Niesprawiedliwy" podział skutków zagrożenia |
8. |
Efekt statystyczny lub rozciągnięty w czasie i przestrzeni |
Efekt nagły i katastrofalny |
9. |
Element otwartego, przejrzystego i delikatnego procesu |
Element tajemniczego, nieprzyjaznego i niezrozumiałego procesu |
10. |
Wywołane przez uczciwych, zatroskanych i zaufanych ludzi lub organizacje |
Wywołane przez oszukańczych, obojętnych i niegodnych zaufania ludzi lub organizacje |
Dwa równania
Ludzie różnie odnoszą się do różnych rzeczników prasowych, ale z powodzeniem można wyróżnić pięć kryteriów opisujących warunki skutecznej komunikacji ryzyka:
1. osobisty styl,
2. wiarygodność,
3. treść przekazu,
4. mowa ciała,
5. otoczenie.
Do tej prostej listy możemy dodać dwa arytmetyczne równania, które pokazują kiedy opinia publiczna się denerwuje i kiedy poziom niepokoju się obniża:
WR + NA – PP = Niepokój
gdzie WR - Wiarygodny Rzecznik,
NA - Niepokojąca Analiza,
PP - Praktyczna Porada,
Podczas gdy,
WR + PW + LP + PP = Uspokojenie
gdzie WR - Wiarygodny Rzecznik,
PW - Poważny Wygląd,
LP - Ludzkie Podejście,
PP - Praktyczna Porada.
Te dwie matematyczne formuły jasno pokazują co trzeba zrobić, żeby komunikaty były zrozumiane zgodnie z intencją nadawcy.
Konkluzja
W komunikacji ryzyka w ochronie zdrowia należy kierować się następującymi zasadami:
1. Powiedz czego nie wiesz - nie ukrywaj tego.
2. Wyjaśnij, że ryzyko i niebezpieczeństwo trudno się ocenia i kalkuluje.
3. Wytłumacz w jaki sposób obliczyłeś poziom ryzyka i kto dokonał tych obliczeń.
4. Powiedz jakie są problemy i dziel się informacjami, zastrzegając zawsze jakie jest ryzyko błędu - chirurg przed przystąpieniem do operacji wie jakie jest statystyczne ryzyko błędu/niepowodzenia.
5. Powiedz ludziom co: a. jest pewne, b. jest prawie pewne, c. jest nieznane, d. nigdy nie będzie wiadome, e. jest możliwe, f. jest niemożliwe, g. jest wysoce nieprawdopodobne - i co można zrobić, żeby zmniejszyć niepewność.
6. Poinformuj co złego jeszcze - według Twej wiedzy - może wydarzyć się w przyszłości.
|