Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-02-05
"Zarządzanie kryzysem to nie uprawianie ogródka"

Zarządzanie kryzysem to nie uprawianie ogródka

"Wyrwijcie tego chwasta!" Taki cel wyznaczył nam prawie dziesięć lat temu jeden z niedoszłych klientów w zarządzaniu sytuacją kryzysową.

Firma wpadła w tarapaty i błyskawicznie znalazła się w centrum zainteresowania programów informacyjnych i organów kontrolnych (prokuratura, inspekcja pracy, Sanepid). Zamiast zająć się rozwiązaniem problemu, zarząd chciał zatrudnić zewnętrznego konsultanta, który miał "pozbyć się kłopotu".

Firma nie była zainteresowana tym jak to ma być zrobione; gotowa była zapłacić duże pieniądze jeśli "chwast zniknie" – najlepiej bez rozgłosu.

Niestety, nie mieliśmy dla tego klienta dobrych wieści – zarządzanie kryzysem tak nie wygląda. Przynajmniej nie w świecie, w którym my pracujemy.

Zarządzanie kryzysem i komunikacją kryzysową wymaga co najmniej odrobiny współpracy i wysiłku ze strony organizacji znajdującej się w kryzysie. Nie mówię, że nie ma kryzysu, którego doświadczony ekspert PR nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać, ale jeśli chodzi o mnie, to muszę jeszcze poczekać na takie wyzwanie.

Przepraszam za porównanie, ale "wyrywanie chwasta" kojarzy mi się z zatrudnieniem zawodowego zabójcy, który szybko i bez rozgłosu zajmie się "oczyszczeniem ogródka".

Działanie w grupie

Zarządzanie kryzysem jest działaniem zespołowym; bierze w nim udział organizacja będąca w kryzysie, konsultant PR i czasem dodatkowe osoby, na przykład, prawnik, psycholog, informatyk, analityk rynku. Działający w pojedynkę konsultant – bez względu na doświadczenie, talent, reputację i honorarium – bierze na swoje barki tytaniczne zadanie (wysiłek na miarę Herkulesa, by nie rzec Syzyfa).

Ekspert zarządzania kryzysem udziela porad i rekomendacji ("Najgorsze są chwasty wieloletnie."), pomaga wprowadzać je w życie ("Ziemię przerośniętą perzem przekopujemy na głębokość 12 cm."), monitoruje efekty ("Środki chemiczne przyczyniają się do opóźnienia wzrostu roślin, a także źle wpływają na glebę."), ale w centrum uwagi zawsze znajduje się reputacja organizacji w kryzysie – to ona jest w świetle wszystkich reflektorów.

Zdecydowana większość klientów, którym pomagaliśmy w zarządzaniu kryzysem i komunikacją kryzysową chętnie współpracowała, ale wciąż od czasu do czasu kontaktują się z nami firmy, które nie rozumieją jak wygląda zarządzanie kryzysem w prawdziwym świecie.

W zeszłym roku mieliśmy dwie propozycje od klientów, którzy kojarzyli zarządzanie kryzysem z wyrywaniem chwastów w zapuszczonym ogrodzie. ("Mamy tutaj chwasty." "Perz, skrzyp, mniszek czy mlecz?" "A co to za różnica?") Oczekiwali, że zniszczymy wszystkie chwasty i sami nie chcieli "brudzić" sobie rąk. Sądzili, że skoro płacą za usługę, nie muszą już niczym się zajmować; dosyć koślawa wersja filozofii "płacę, więc wymagam".

Budowanie zespołu

Prawdziwe zarządzanie kryzysem rozpoczyna się od sformowania zespołu zarządzania kryzysem. Zespół będzie prawdopodobnie potrzebować od czasu do czasu pomocy z zewnątrz, ale przez cały czas musi kontrolować cały proces zarządzania sytuacją kryzysową. Innymi słowy, nie można zlecić zewnętrznej agencji PR lub ekspertowi public relations zarządzania kryzysem.

W najlepszym przypadku, firmowy zespół utrzymuje robocze relacje z zaufanym konsultantem PR; w najgorszym – firma, która wpadnie w tarapaty rozpaczliwie szuka kogokolwiek kto ma na wizytówce napisane "profesjonalne zarządzanie kryzysem" (uwaga na słowo "profesjonalne").

Dobry ekspert PR przedstawi propozycje konkretnych rozwiązań w oparciu o wcześniejsze doświadczenia i pomoże uporać się z problemem. W minimalnym wymiarze może być wartościowym partnerem do oceny pomysłów firmowego zespołu zarządzania kryzysem.

Wiedza konsultanta PR nigdy nie zastąpi indywidualnego doświadczenia wszystkich członków zespołu kryzysowego, ich wiedzy o firmie i branży. To zespół – nie konsultant – decyduje jak zarządzać kryzysem. Konsultant tylko doradza i proponuje. ("Chwasty wieloletnie niszczymy poprzez usuwanie rozłogów z gleby.") To czy zespół postąpi zgodnie z jego rekomendacjami zależy wyłącznie od samego zespołu.

Konkluzja

Ekspert PR i zespół zarządzania kryzysem pracując ramię w ramię z członkami zarządu mają szansę przygotować skuteczną strategię. Ta szansa będzie zmarnowana jeżeli zespół zrezygnuje z przywództwa w zarządzaniu kryzysem ograniczając się do zatrudnienia zewnętrznego konsultanta, który ma szybko i po cichu "powyrywać chwasty".

PS. Wiem, że chwasty to utrapienie każdego działkowca.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 2.50 MediaGapa - ocena artykułu: 2.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Komunikacja Internet Media Pressence Kaczyński Reporter Szef Firma PRACOWNICY Wywiad Twitter Dziennikarz Google Gazeta Dziennikarze Reporterzy Agencje Relacje Gapa Problem Informacja Tusk Relations Klienci Public Praktycy Polska Klient Rzecznik Prawda



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Debata prezydencka to sport kontaktowy
2. Gorączka informacji
3. Z kim nie warto rozmawiać
4. Anty-negatywny apel polityczny
5. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
6. Zasada zachowania głupoty
7. Czego uczą prawdziwe symulacje
8. Największy mit w zarządzaniu kryzysem
9. Nie stać Cię na public relations, prawda?
10. Prośba o mniej zapytań ofertowych
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl