Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-10-08
"Politycy, donosiciele i dziennikarze"

Politycy, donosiciele i dziennikarze

Z przeciekami mamy do czynienia codziennie w polityce, rządzie, świecie biznesu i nawet w służbach specjalnych.

Załóżmy, że konkurencyjna firma ma coś do ukrycia przed opinią publiczną. Jeżeli dowiedzą się o tym media, konkurent będzie miał kłopoty lub nawet zostanie wyeliminowany. Ale media nigdy by o tym nie napisały gdyby ktoś "życzliwy" im nie powiedział.

Nieformalne przecieki mają także cztery inne zastosowania:

1. lepsze przygotowanie dziennikarzy do opisania tematu,

2. negocjacje zmierzające do opóźnienia publikacji informacji w mediach,

3. poprawa błędu kiedy zawodzą systemowe rozwiązania lub nikt nie jest zainteresowany wyjaśnieniem prawdy,

4. zachęcenie dziennikarzy do rozpoczęcia własnego dochodzenia.

Ten zły kapuś

Policjanci gardzą donosicielami i uważają ich za zło konieczne. Tajni współpracownicy należą ludzi, którzy powinni siedzieć w więzieniu. Dopóki ich donosy pomagają złapać groźniejszego przestępcę, mogą liczyć na przychylność aparatu ścigania.

Informacja przekazana przez donosiciela traktowana jest z nieufnością. Policjant wie, że kapuś próbując zwiększyć wartość handlową donosu lubi ją trochę "ubarwić". Informatorzy dziennikarzy wywodzą się z innej grupy ludzi i mają inne motywacje.

Kiedy pracowałem jako dziennikarz tylko w wyjątkowych okolicznościach rozmawiałem na zasadzie poufności z przemytnikami, hazardzistami, kieszonkowcami, oszustami i prostytutkami. Najczęściej źródłem poufnych informacji były osoby niezadowolone ze swego pracodawcy; sfrustrowani policjanci, lekarze, prawnicy i urzędnicy państwowi lub samorządowi oburzeni brakiem sprawiedliwości lub niewydolnością systemu, w którym działali chętnie dzieli się wartościowymi informacjami. Próbowali w ten sposób wyjść poza ten układ i ich donosy wielokrotnie prowadziły do zmiany systemu.

Oto pięć ogólnych zasad, którymi należy kierować się ustalając zasady poufnego przekazania informacji dziennikarzowi:

1. Czy dobrze znasz dziennikarza i czy darzysz go zaufaniem?

2. Czy dziennikarz jest uprawniony do zawarcia umowy o ochronie źródła?

3. Kto jeszcze pozna tę informację i jej źródło?

4. Jaki interes ma reporter w ochronie Twej tożsamości?

5. Jakie dokładnie słowa będą użyte w opisie źródła informacji?

Tylko do Twojej wiadomości

Kiedy uznasz za absolutnie niezbędne przekazanie reporterowi informacji "tylko dla jego uszu" zazwyczaj usłyszysz rutynowe pytanie, "A o co chodzi?" lub "Jak mam to rozumieć?" Dla dziennikarza to trudna chwila, bo nie wie co może usłyszeć. "A co będzie jeżeli usłyszę sensacyjną informację, której ujawnienie pomoże mi zdobyć tytuł Dziennikarza Roku?" Dlatego razem krok po kroku ustalcie dokładnie swoje oczekiwania.

Siedem odmian kontraktu poufności z reporterem:

1. Możesz wykorzystać tę informację w dowolny sposób pod warunkiem, że nie zacytujesz mnie bezpośrednio i nie podasz skąd pochodzi informacja. Taka informacja zwykle opatrywana jest przez dziennikarza opisem "Jak się nieoficjalnie dowiedziałem..." lub "Jak się dowiedziałem z dobrze poinformowanego źródła...".

2. Możesz wskazać jako źródło nazwę mojej organizacji. Im mniej tajemnic, tym większa wiarygodność samej informacji. "Anonimowy informator z bliskiego otoczenia premiera" lub "doświadczony policjant z Komendy Wojewódzkiej w Opolu".

3. Musisz powstrzymać się z publikacją tego tematu. "Chcę, żebyś miał więcej czasu na lepsze poznanie problemu." Przecieki o długich, żmudnych i zawikłanych śledztwach docierają do prasy na takich właśnie warunkach. Szczególnie telewizja potrzebuje więcej czasu na przygotowanie odpowiednich materiałów wizualnych.

4. Możesz wykorzystać tę informację jeżeli uda Ci się ją potwierdzić w innym źródle. To wymaga ogromnego zaufania po obydwu stronach. Taki warunek możesz postawić kiedy zdajesz sobie sprawę, że o sprawie wie tylko nieliczna grupa osób i przeciek bardzo zacieśni krąg podejrzanych. Jeżeli grupa wtajemniczonych jest większa, ryzyko wykrycia jest mniejsze.

5. Kontekst sprawy. "Chcę, żebyś wiedział co się dzieje. Za kilka dni lub tygodni opinia publiczna dowie się o pewnej sprawie. Wtedy lepiej zrozumiesz wagę mojej informacji. W żadnym wypadku nie możesz ujawnić mego nazwiska."

6. Żadnych cytatów. "Możesz wykorzystać wszystko co powiem i podać moje nazwisko pod warunkiem, że nie zacytujesz bezpośrednio moich słów. Użyj własnych słów do opisu tego, co usłyszysz ode mnie." Ten warunek chroni Ciebie w przypadku nieprzychylnej reakcji opinii publicznej. "Wcale nie użyłem takich słów. Powiedziałem, że..."

7. Nie wolno Ci podawać moich danych jako źródła dopóki jasno nie wyrażę zgody. Jeżeli częściej kontaktujesz się z reporterem na zasadach poufności, takie zastrzeżenie oszczędza czas i ułatwia współpracę.

4 metody walki z przeciekami

Skuteczność zapobiegania przeciekom informacji jest problematyczna nie tylko w sytuacji kryzysowej. Zwykle – jak w korupcji – jest to efekt dobrowolnej współpracy pomiędzy odbiorcą informacji i osobą, która ją przekazuje. Autorem przecieku może być praktycznie każdy. Tak, powiedziałem – każdy.

Oto cztery metody "uszczelnienia" organizacji od wewnątrz i zwiększenia szansy zidentyfikowania autora przecieku:

1. Należy zabronić prawnikom kontaktów z mediami bez zgody klienta. Dotyczy to także takich kontaktów, które obejmują komunikację niewerbalną (gestykulacja, mimika); zachowanie, w którym powstrzymywanie się od umówionych gestów będzie rozumiane jako sposób wyrażenia zgody lub zaprzeczenia ("Ja tylko przeczytam co napisałem i jeśli nic pan nie powie ani nie wykona żadnego ruchu, to znaczy, że to, co przeczytałem jest prawdziwe") oraz inne surogaty komunikacji służące temu samemu celowi.

2. Najważniejsze osoby w organizacji (członkowie zarządu, rady nadzorczej) muszą przestrzegać ściśle zasad polityki medialnej i ujawnić – w przypadku przecieku – wszystkie swoje kontakty z dziennikarzami nawet jeśli wcześniej zobowiązali się do zachowania tego kontaktu w tajemnicy. Moje doświadczenie pokazuje niestety, że członkowie zarządów (także prezesi) są często źródłem przecieków.

3. Autorami przecieków mogą być tylko ludzie, którzy dysponują cennymi informacjami lub mają/mogą mieć do nich dostęp. Ujawniają te informacje w akcie zemsty, dla finansowej korzyści, dla przeżycia czegoś niezwykłego lub poczucia władzy i osobistego wpływu na bieg wypadków. Szukając szkodników rozglądaj się raczej wśród osób zajmujących wyższe stanowiska niż szarych pracowników.

4. Przecieki czasem wymuszane są przez agresywnych reporterów, którzy szantażują swoich rozmówców ujawnieniem faktów, które ich ośmieszą lub pokażą w negatywnym świetle.

Najtrudniejszy do wykrycia jest przeciek kiedy w artykule pojawiają się "fakty" wymyślone przez dziennikarza, z czym – według moich obserwacji – mamy do czynienia w 20% przypadków informacji podawanych z anonimowego źródła.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.67 MediaGapa - ocena artykułu: 4.67

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Agencje Polska Szef Dziennikarz Pressence Gapa PRACOWNICY Prawda Public Reporterzy Twitter Reporter Klienci Gazeta Internet Klient Firma Dziennikarze Problem Rzecznik Tusk Relacje Wywiad Informacja Komunikacja Google Media Relations Praktycy Kaczyński



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. Redaktor czy reporter?
3. Apologia, kategoria i antapologia
4. Do rzeczy, czyli koniec charyzmy
5. 10 przedzawałowych wypowiedzi rzecznika prasowego
6. 40 cytatów inspirujących praktyków PR
7. Mapa kluczowych komunikatów
8. Gorączka informacji
9. Bzdurne PR!
10. Czy jest obok Ciebie kamera?
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl