Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-08-27
"Znowu słuchamy radia"

Znowu słuchamy radia

Znowu słuchamy radia. Wiosną codziennie włączało radio 83% Polaków ankietowanych przez Radio Track. To 8 punktów procentowych więcej niż ubiegłej jesieni.

Radia słucha się łatwo. Prawie każdy telefon komórkowy i odtwarzacz mp3 jest wyposażony w odbiornik radiowy. Zwiększa się liczba stacji radiowych nadających w Internecie. Każdy może znaleźć coś dla siebie.

W telewizji tak dużo zależy od tego jak wyglądasz, jak siedzisz, jakie gesty wykonujesz, jaki masz makijaż. W radiu nie ma oślepiających świateł, irytujących uwag kierownika planu i nikt nie widzi worków pod oczami.

Radio nie ma konkurencji w porannych i popołudniowych godzinach jazdy do pracy i powrotu do domu. Słuchanie radia nie wyklucza wykonywania innych czynności - pracy biurowej, obsługiwania klientów czy pisania artykułów do bloga :-)

Radio jest medium intymnym, ale i towarzyskim. Tylko w radiu można tak osobiście i bezpośrednio zwracać się do słuchacza. Tylko w radiu tak mocno działa wyobraźnia. Wykorzystaj to do opowieści o swoim produkcie, usłudze lub nowej inicjatywie.

Co interesuje słuchacza

Jakich informacji oczekują słuchacze włączając radio? Nowych, ciekawych i konkretnych. Nikt nie chce "odgrzewanych kotletów". W cenie są tylko najnowsze fakty i odkrywcze komentarze, bo tylko takie treści zwiększają słuchalność, a to z kolei przyciąga reklamodawców. A konkretnie?

Oto co interesuje słuchaczy:

1. Wydarzenia. Słuchacze podgłaśniają radio kiedy słyszą zapowiedź ciekawej wiadomości. Wojna, wybory, epidemia, katastrofy naturalne, zmiany kursów akcji na giełdzie, wypadki komunikacyjne, rekordy sportowe. Spróbuj połączyć wydarzenia z czołówek gazet ze swoją firmą lub branżą.

2. Przełomy w medycynie. Nowe lekarstwa, odkrycia medyczne, kontrowersyjne wyniki z badań (co jest zdrowsze - kawa czy herbata, masło czy margaryna?). Zainteresowanie konkretnymi tematami wzrasta okresowo z okazji ważnej akcji zdrowotnej lub kampanii społecznej "Miesiąc/Tydzień/Dzień Walki z..." (na przykład, wrzesień Ogólnopolski Miesiąc Walki z Niedosłuchem, 19-26 stycznia 2009 - Tydzień Walki z Rakiem Szyjki Macicy, 14 listopada - Światowy Dzień Walki z Cukrzycą).

3. Trendy konsumenckie. Słuchaczy interesują informacje o zmianach w gospodarce, trendach inwestycyjnych. Przygotuj najnowsze dane dotyczące Twojej branży, ale bez nachalnej autoreklamy.

4. Nowinki techniczne. Czytasz Smart24? Ludzie szukają informacji o nowoczesnych produktach i usługach, ale chcą też wiedzieć jak one mogą ułatwić im życie, zaoszczędzić czas czy poprawić komfort życia. Proste wyjaśnienie jak rozwiązać skomplikowany i dokuczliwy problem otwiera drzwi do radiowego studia.

5. Raporty z badań. Są takie momenty, kiedy zmieniamy nasze postrzeganie świata, hierarchię wartości i styl życia. Masz taki raport, którego wyniki mogą wywołać zmianę zachowania? Jesteś w stanie w wywiadzie radiowym zmobilizować słuchaczy do zbierania podpisów pod petycją do rządu, uchwalenia nowej ustawy, zmiany prawa? Jeżeli stacja radiowa dostrzeże w tym interes dla siebie, na pewno Ci pomoże.

6. Celebryci. Słowo "celebryt" nie jest synonimem gwiazdy, sławy, idola, autorytetu. Zgodnie z definicją Daniela Boorstina z 1961 roku celebryt to osoba, która jest znana z tego, że jest znana. Muzycy, piosenkarze, aktorzy, sportowcy, pisarze, dziennikarze. Opowieści o ich karierze, życiu osobistym cieszą się dużym zainteresowaniem. Wizyta w radiowym studiu znanej gwiazdy zawsze podnosi słupki słuchalności. Teraz wyobraź sobie, że ta gwiazda powie o Tobie coś miłego :-)

7. Ciekawostki. "Wiesz, że...?" lub "Słyszałeś, że...?" Zauważyłeś coś dziwnego w swej branży? Odkryłeś jakąś fascynującą prawidłowość? To może być hit! Radio uwielbia sytuacje kiedy słuchacze przerywają pracę i zaczynają słuchać naprawdę uważnie.

Zaproszenie do radia

Jeżeli otrzymałeś propozycję wystąpienia w audycji radiowej zanim powiesz TAK, przeczytaj kilka porad doświadczonego radiowca:

  • Nie odrzucaj zaproszenia do lokalnego radia tylko dlatego, że nie ma profilu znanej gazety czy popularnej stacji telewizyjnej.
  • Tylko tchórz nie przyjmuje zaproszenia od dziennikarza znanego z agresywnych pytań.
  • Nie ma agresywnych dziennikarzy, tylko źle przygotowani goście.
  • Jeżeli masz do wyboru wywiad "na żywo" lub nagrany, zawsze wybieraj rozmowę "na żywo".
  • Ćwicz wypowiedzi nagrywając siebie na dyktafon. Nie wyślesz do druku firmowego folderu przez sprawdzenia ortografii, składni i stylu. Dlaczego masz "wysłać" słuchaczom programu komunikat bez sprawdzenia i korekty? Ćwicz i poprawiaj. Występ w radiu ma być premierą, nie próbą generalną.
  • Zakładaj, że mikrofon zawsze jest włączony. Jeżeli udzielasz wywiadu przez telefon przyjmij, że wszystko co powiesz może być wykorzystane.
  • Zastanów się kto będzie słuchać radia w czasie wywiadu i napisz trzy kluczowe przekazy.
  • Połóż przed sobą kartkę z trzema najważniejszymi myślami, ale nie odczytuj ich słowo po słowie.
  • Postaw na stole szklankę z wodą.
  • Zapytaj realizatora dźwięku jak masz siedzieć przed mikrofonem. Są mikrofony, które musisz praktycznie dotykać wargami w czasie mówienia. Inne wymagają zachowania 15 cm odstępu.
  • Jeżeli chcesz powiedzieć coś głośniej, oddal się na chwilę o kolejne 15 cm od mikrofonu. Nikt nie lubi jak mu się krzyczy prosto do ucha.
  • Ustawiając poziom głośności przez wywiadem realizator poprosi Cię o kilka słów na próbę. "Proszę policzyć do trzech". "Zamiast tego powiedz, "Dzień dobry, nazywam się [imię i nazwisko] i kiedy tylko mogę z przyjemnością słucham porannego programu [nazwa stacji]." Będzie to miła niespodzianka dla realizatora. A jeśli się spodoba, radiowy marketing może wykorzystać te słowa do promocji stacji.
  • SŁUCHAJ, naprawdę słuchaj tego co mówi dziennikarz.
  • Przedstaw trzy najważniejsze punkty od razu w pierwszym zdaniu bez względu na pytanie.
  • Jeżeli bierzesz udział w godzinnej audycji, pamiętaj, że publiczność zmienia się średnio co kwadrans. Powtarzaj więc z taką częstotliwością kluczowe komunikaty.
  • Nie przejmuj się kto zadzwoni do programu "na żywo". Nie masz na to wpływu.
  • Słuchacze dzwoniący do programu i dziennikarze radiowi mogą zachowywać się agresywnie, ale w głębi duszy są tchórzliwi i nie będą Cię prześladować po programie.
  • Niektórzy słuchacze mogą być wyjątkowo nieprzyjemni, ale nikt nie może zmusić Cię do agresywnego zachowania czy powiedzenia jednego słowa za dużo.
  • Sarkazm nie sprawdza się w radiu.
  • Nie mów za szybko. W radiu masz do dyspozycji tylko słowa, więc postaraj się, żeby wszystko co powiesz dotarło do słuchacza.
  • Niektórzy wytrawni dziennikarze polityczni lubią "zmiękczyć" gościa przed programem dobrymi manierami. Uśmiechają się i są uprzejmi. Po włączeniu czerwonego światła nagle zamieniają się w "agresywne bestie". Taką mają metodę pracy. Pokaż, że nie robi to na Tobie żadnego wrażenia. Jeden z moich klientów pokazał rozbrykanej dziennikarce język i puścił do niej oko. To był widok :-)
  • Nigdy nie pozwól, żeby dziennikarz poczuł strach lub niepewność w Twoim głosie.
  • Jeżeli dziennikarz ostro Ciebie atakuje, przybliż się do niego na chwilę i spójrz mu prosto w oczy. To go ostudzi na chwilę.
  • Nie proś o kopię nagrania wywiadu. Zadbaj o nią sam.
  • Przyjdź do studia z własnym nośnikiem i poproś realizatora o nagranie wywiadu. Nie zapomnij zabrać nagrania przy wyjściu.
  • Nie wychodź ze studia zanim dziennikarz Ci na to nie pozwoli.
  • Zawsze kiedy wsiadasz do samochodu posłuchaj przez 5 minut o czym się mówi w eterze. Jak byś to krótko skomentował?

Konkluzja

Radio jest medium osobistym i emocjonalnym. Trzeba w nim mówić jak do przyjaciela, używając przystępnego i potocznego języka. Nie może to być wykład uniwersytecki. Raczej konwersacja z dobrym znajomym. I nawet nie myśl o odczytywaniu notatek. Słuchacze wyczują to w kilka sekund i pomyślą, że bez kartki nie masz nic do powiedzenia.

Mów w radiu jak do znajomego i zdobędziesz nowego przyjaciela - tysiące ludzi słuchających Twego głosu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.33 MediaGapa - ocena artykułu: 4.33

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
0%
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
0%
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
0%
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Internet Public Google Reporter Praktycy Problem Polska Relations Tusk Pressence Informacja Reporterzy Kaczyński Gapa Klient Prawda Szef Firma Dziennikarz Media Wywiad PRACOWNICY Gazeta Relacje Agencje Rzecznik Dziennikarze Twitter Komunikacja Klienci



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Co mówi uścisk dłoni
3. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
4. W public relations przekaz jest ważniejszy od relacji
5. 7 ćwiczeń przed wystąpieniem publicznym
6. Zespół na kryzys
7. 21 pytań reportera na szkoleniu medialnym
8. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
9. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
10. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2019 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl