Bogusław Feliszek, 2009-08-27 |
"Znowu słuchamy radia" |
Znowu słuchamy radia. Wiosną codziennie włączało radio 83% Polaków ankietowanych przez Radio Track. To 8 punktów procentowych więcej niż ubiegłej jesieni. Radia słucha się łatwo. Prawie każdy telefon komórkowy i odtwarzacz mp3 jest wyposażony w odbiornik radiowy. Zwiększa się liczba stacji radiowych nadających w Internecie. Każdy może znaleźć coś dla siebie. W telewizji tak dużo zależy od tego jak wyglądasz, jak siedzisz, jakie gesty wykonujesz, jaki masz makijaż. W radiu nie ma oślepiających świateł, irytujących uwag kierownika planu i nikt nie widzi worków pod oczami. Radio nie ma konkurencji w porannych i popołudniowych godzinach jazdy do pracy i powrotu do domu. Słuchanie radia nie wyklucza wykonywania innych czynności - pracy biurowej, obsługiwania klientów czy pisania artykułów do bloga :-) Radio jest medium intymnym, ale i towarzyskim. Tylko w radiu można tak osobiście i bezpośrednio zwracać się do słuchacza. Tylko w radiu tak mocno działa wyobraźnia. Wykorzystaj to do opowieści o swoim produkcie, usłudze lub nowej inicjatywie. Co interesuje słuchacza Jakich informacji oczekują słuchacze włączając radio? Nowych, ciekawych i konkretnych. Nikt nie chce "odgrzewanych kotletów". W cenie są tylko najnowsze fakty i odkrywcze komentarze, bo tylko takie treści zwiększają słuchalność, a to z kolei przyciąga reklamodawców. A konkretnie? Oto co interesuje słuchaczy: 1. Wydarzenia. Słuchacze podgłaśniają radio kiedy słyszą zapowiedź ciekawej wiadomości. Wojna, wybory, epidemia, katastrofy naturalne, zmiany kursów akcji na giełdzie, wypadki komunikacyjne, rekordy sportowe. Spróbuj połączyć wydarzenia z czołówek gazet ze swoją firmą lub branżą. 2. Przełomy w medycynie. Nowe lekarstwa, odkrycia medyczne, kontrowersyjne wyniki z badań (co jest zdrowsze - kawa czy herbata, masło czy margaryna?). Zainteresowanie konkretnymi tematami wzrasta okresowo z okazji ważnej akcji zdrowotnej lub kampanii społecznej "Miesiąc/Tydzień/Dzień Walki z..." (na przykład, wrzesień Ogólnopolski Miesiąc Walki z Niedosłuchem, 19-26 stycznia 2009 - Tydzień Walki z Rakiem Szyjki Macicy, 14 listopada - Światowy Dzień Walki z Cukrzycą). 3. Trendy konsumenckie. Słuchaczy interesują informacje o zmianach w gospodarce, trendach inwestycyjnych. Przygotuj najnowsze dane dotyczące Twojej branży, ale bez nachalnej autoreklamy. 4. Nowinki techniczne. Czytasz Smart24? Ludzie szukają informacji o nowoczesnych produktach i usługach, ale chcą też wiedzieć jak one mogą ułatwić im życie, zaoszczędzić czas czy poprawić komfort życia. Proste wyjaśnienie jak rozwiązać skomplikowany i dokuczliwy problem otwiera drzwi do radiowego studia. 5. Raporty z badań. Są takie momenty, kiedy zmieniamy nasze postrzeganie świata, hierarchię wartości i styl życia. Masz taki raport, którego wyniki mogą wywołać zmianę zachowania? Jesteś w stanie w wywiadzie radiowym zmobilizować słuchaczy do zbierania podpisów pod petycją do rządu, uchwalenia nowej ustawy, zmiany prawa? Jeżeli stacja radiowa dostrzeże w tym interes dla siebie, na pewno Ci pomoże. 6. Celebryci. Słowo "celebryt" nie jest synonimem gwiazdy, sławy, idola, autorytetu. Zgodnie z definicją Daniela Boorstina z 1961 roku celebryt to osoba, która jest znana z tego, że jest znana. Muzycy, piosenkarze, aktorzy, sportowcy, pisarze, dziennikarze. Opowieści o ich karierze, życiu osobistym cieszą się dużym zainteresowaniem. Wizyta w radiowym studiu znanej gwiazdy zawsze podnosi słupki słuchalności. Teraz wyobraź sobie, że ta gwiazda powie o Tobie coś miłego :-) 7. Ciekawostki. "Wiesz, że...?" lub "Słyszałeś, że...?" Zauważyłeś coś dziwnego w swej branży? Odkryłeś jakąś fascynującą prawidłowość? To może być hit! Radio uwielbia sytuacje kiedy słuchacze przerywają pracę i zaczynają słuchać naprawdę uważnie. Zaproszenie do radia Jeżeli otrzymałeś propozycję wystąpienia w audycji radiowej zanim powiesz TAK, przeczytaj kilka porad doświadczonego radiowca:
Konkluzja Radio jest medium osobistym i emocjonalnym. Trzeba w nim mówić jak do przyjaciela, używając przystępnego i potocznego języka. Nie może to być wykład uniwersytecki. Raczej konwersacja z dobrym znajomym. I nawet nie myśl o odczytywaniu notatek. Słuchacze wyczują to w kilka sekund i pomyślą, że bez kartki nie masz nic do powiedzenia. Mów w radiu jak do znajomego i zdobędziesz nowego przyjaciela - tysiące ludzi słuchających Twego głosu. |