Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogus?aw Feliszek, 2009-08-03
"Kawa czy herbata?"

Kawa czy herbata?

Dobry i z?y policjant. Jeden przynosi kaw? i ciastko. Pozwala zadzwoni? do domu. Drugi krzyczy, grozi i nie u?ywa dezodorantu.

Dobry i z?y dziennikarz. Obydwaj lubi? ogl?da? krymina?y.

1. "Dobry" reporter. Z niektórymi lud?mi po prostu mi?o si? rozmawia. S? tacy sympatyczni. Wydaje si?, ?e wszystko rozumiej? i pozwalaj? Ci mówi?, ile chcesz. ?wiat mediów mo?e by? naprawd? wspania?y - je?li s?uchaczem nie jest reporter i to nie Ty jeste? bohaterem rozmowy.

S?uchanie przychodzi niektórym reporterom z zadziwiaj?c? ?atwo?ci?. Po prostu - taki dostali prezent od Pana Boga. Powoli systematycznie dr??? sedno problemu. Wyci?gaj? od rozmówców fascynuj?ce rzeczy. Je?li nie chcesz wpa?? w tarapaty, nie daj si? zwie?? ujmuj?cemu stylowi bycia.

Wywiady dla mediów s? transakcjami handlowymi, a nie prywatnymi pogaw?dkami. Trzymaj si? tego, co chcesz powiedzie?. Nawet najbardziej sympatyczny reporter wykorzysta wszystko, co powiedzia?e?, aby uatrakcyjni? temat - nawet, je?li to mo?e Ciebie zrani?.

2. "Z?y" reporter. Negatyw mi?ego kolegi. Próbuje Ciebie zastraszy?. Marszczy brwi. Przerywa. Prowokuje. Zmienia tempo. Zmusza do rozmowy na niewygodne tematy. Cz?sto zaczyna rozmow?, "W?a?ciwie to mam ju? gotowy materia?. Chcia?bym tylko jeszcze us?ysze? pana wersj? zdarze?." By? mo?e mówi prawd?. Dobrzy reporterzy zawsze przedstawiaj? dwie strony konfliktu. Ale b?d? ostro?ny, kiedy us?yszysz, ?e reporter mocno nalega, aby pozna? Twoje zdanie.

Dziennikarz potrzebuje troch? kontrowersji i prowokuje Ciebie do wypowiedzi. Za chwil? zadzwoni do innej osoby, której przeczyta co powiedzia?e? i te? poprosi o komentarz. Tak siedz?c w redakcji mo?na "zwiedzi?" ca?y ?wiat. Nie musisz odpowiada? na pytania dziennikarzy tylko dlatego, ?e je zadaj?. Sam musisz oceni? co si? bardziej op?aca.

Czy jeden reporter jest lepszy od drugiego? Niekoniecznie.

Nie daj si? oczarowa? mi?ym u?miechem. Nie daj si? zastraszy? agresywnymi pytaniami. Nie daj sobie narzuci? tempa wypowiedzi, które Ci nie odpowiada. Jest mniej prawdopodobne, ?e powiesz co? g?upiego, je?eli utrzymasz swój naturalny rytm mówienia.

3. Typ mieszany. To fan porucznika Columbo. Na pocz?tku jest niezwykle mi?y. Troch? staromodny. Ucieszy si?, kiedy poprawisz jego drobny "przypadkowy" b??d. "Ach te liczby. Nigdy nie by?em dobry w matematyce." W krytycznym momencie zmienia taktyk?. Wykazuje si? doskona?? pami?ci?. Cytuje Twoje wypowiedzi sprzed dziesi?ciu lat. Zadaje krótkie, precyzyjne pytania. Przypiera do muru. Nie pozwala uciec. Ta metoda robi najwi?ksze wra?enie (nie tylko na Tobie) w telewizyjnych i radiowych wywiadach "na ?ywo", kiedy czas trwania wywiadu jest ograniczony ramówk?. Tak?e wtedy jedynym ratunkiem jest trzymanie si? podstawowego przekazu.

Je?li wiesz, ?e reporter korzysta z metody "na Columbo" prze?wicz j? przed wywiadem. Pos?uchaj kilku jego wywiadów i poznaj najcz??ciej stosowane "zabiegi rozmi?kczaj?ce". Ich liczba jest ograniczona, a skuteczno?? zale?y w du?ej mierze od zaskoczenia rozmówcy.

Mój pies, kiedy dostaje dobr? kart?, zaczyna merda? ogonem. Czy wiesz co robi dziennikarz, który poprosi? Ciebie o wywiad przed zadaniem podchwytliwego pytania? A w ogóle co to jest "podchwytliwe pytanie"? I dlaczego tak mrugam oczami kiedy idzie mi karta?

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.25 MediaGapa - ocena artykułu: 4.25

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
M. 2009-08-07
Fajny tytu?. Jak z filmu "Pracuj?ca dziewczyna" ;-)))
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rz?d mówi prawd? w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Praktycy Klienci Problem Dziennikarze Reporterzy Pressence Klient Media Relacje Informacja Google Szef Internet Prawda Wywiad Firma PRACOWNICY Relations Komunikacja Gazeta Agencje Kaczy?ski Tusk Polska Reporter Twitter Dziennikarz Public Gapa Rzecznik



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Fajna foczka, czyli jak zosta? najlepszym mówc?
3. Prawda pi?knie powiedziana
4. Masz strategi? komunikacji z mediami?
5. Kilka s?ów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
6. Grzegorz Lato - Media Gapa 2011
7. Chcesz wiedzie? wi?cej o szkoleniach medialnych?
8. Druga szansa w mediach
9. Redaktor czy reporter?
10. 10 pyta? o nowych mediach i mediach spo?eczno?ciowych
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2020 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl