Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2007-10-15
"Prawda pięknie powiedziana"

Prawda pięknie powiedziana

Czy uwierzysz bez zastrzeżeń komuś, kto okłamał Ciebie choć raz?

Prawda to najcenniejszy materiał służący do budowy najbardziej wartościowej cechy charakteru: wiarygodności.

Obliczono, że każdy z nas codziennie mówi około 200 kłamstw. Większość z nich to niewinne kłamstewka łagodzące nasze społeczne kontakty w rodzaju "Przykro mi, że Ci przerywam" lub "To zajmie tylko minutę".

Drobne kłamstwa przemykają niezauważone, ponieważ rozumiemy i akceptujemy ten protokół komunikacyjny. Kiedy jednak łamiemy tę konwencję, osoba wprowadzona w błąd czuje się oszukana.

Reputacja organizacji w dużym stopniu zależy od wiarygodności jej liderów i rzeczników. To dzięki reputacji, zaufaniu i wiarygodności wygrywa się lub przegrywa wybory. Są firmy, które pogrążyły się w niebycie przyłapane na "oszczędnym gospodarowaniu" prawdą. Enron. Czy trzeba mówić więcej? (Wpisz do wyszukiwarki Google hasło "reputation management", aby dowiedzieć się więcej.)

Doświadczeni dziennikarze tłumaczą, że esencją ich zawodu jest codzienne spotykanie się ludźmi, którzy są notorycznymi kłamcami. Wyobraź sobie zatem przyjemność rozmowy z kimś kto mówi prawdę.

Prosta prawda

Jednym z kluczowych elementów prawdy jest prostota. Problem z mówieniem prawdy polega na tym, że zazwyczaj robimy to na wspak – zaczynamy od opisania kontekstu i dopiero potem przedstawiamy samą wiadomość. Umieszczanie prawdy w kontekście może wywołać niechęć i sugerować manipulację.

Na przykład, jeżeli zapytasz dziecko czy coś zepsuło, najprawdopodobniej najpierw usłyszysz jakąś historyjkę i dopiero potem odpowiedź-obronę. Jeśli usłyszysz: "Tak. Stłukłem wazon. Przepraszam", zwróć uwagę na to dziecko.

Połowiczna prawda jest równie niebezpieczna jak mijanie się z prawdą. To jeszcze jeden cios w wiarygodność. Ilu ludzi podzieliło się z Tobą tylko częścią prawdy? Czasem robimy to, aby wywrzeć na innych wrażenie, że naprawdę wiemy, o czym mówimy. Zadziwiające jest jak rzadko odpowiadając na pytanie mówimy: "Nie wiem". Czy jest coś niestosownego w takiej odpowiedzi?

Ludzie są bardzo wyczuleni na kłamstwa i półprawdy. Wokół nas jest takie morze informacji, że nie jesteśmy w stanie sprawdzić prawdziwości wszystkich danych. Wyłączamy się "z odbioru", kiedy tylko odnosimy wrażenie, że jesteśmy "wpuszczani w maliny". Nie mamy czasu na manipulacje lub kłamstwa – ani miękkie ani twarde.

Prawda na szkoleniu medialnym

Jedną z pierwszych rzeczy, którą trenerzy medialni muszą zrobić na początku każdego szkolenia to rozwianie mitu, że na szkoleniu nauczymy jak przekonująco kłamać.

Moim klientom mówię to samo co powtarzam dzieciom mojej siostry. Kłamstwo ma krótkie nogi. Nie powtarzaj błędu tych, którzy myśleli inaczej lub sądzili, że ich kłamstwa zdobędą złote medale w sprincie. U wszystkich wykryto doping.

Cel treningu medialnego – ze wszystkimi technikami przechodzenia, łączenia i podkreślania – jest prosty: Prawda. Pięknie powiedziana. Bez maski.

Jest wiele zewnętrznych oznak kłamania i nieszczerości. Te najłatwiejsze do zauważenia to przymilny głos, rumienienie się, oblizywanie warg, płytki oddech, unikanie kontaktu wzrokowego, ruchy dłoni wokół twarzy, nerwowość i podawanie zbędnych szczegółów. Możesz wierzyć lub nie, ale nerwowe ruchy osób występujących przed kamerą telewizyjną różnią się o tych wykonywanych przez kogoś, kto ucieka przed prawdą.

Konkluzja

Prawda – tak jak ją widzieli antyczny Grecy – jest Pięknem. Obserwowanie kogoś kto przekazuje wiadomość – dobrą lub złą – z przekonaniem, wiarą, empatią, pasją i jasnością jest aktem piękna.

Być może każdy potrzebuje pomocy jak przekazać skutecznie wiadomość, ale jednej rzeczy na pewno nie musi się uczyć. Nikt nie musi uczyć się prawdomówności.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.71 MediaGapa - ocena artykułu: 4.71

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
0%
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
0%
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
0%
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Public Problem Komunikacja Reporter Gapa Praktycy Klienci Google Relacje Relations Pressence Agencje Informacja Media Gazeta Klient Dziennikarz Twitter Szef Wywiad Polska Tusk Prawda Reporterzy PRACOWNICY Rzecznik Dziennikarze Internet Firma Kaczyński



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Zespół na kryzys
3. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
4. Wywiad dla mediów w rekrutacji na ważne stanowiska
5. 21 pytań reportera na szkoleniu medialnym
6. Jak szkolenie medialne pomaga w małżeństwie
7. Bez przeprosin, czyli obrona Chlebowskiego
8. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
9. 7 powodów dlaczego nie będę Cię obserwował na Twitterze
10. Co nowego w relacjach z mediami
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2019 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl