Właśnie udało Ci się po kilku miesiącach wytężonej pracy doprowadzić do wydrukowania wywiadu z Twoim prezesem na pierwszej stronie "Rzeczpospolitej". Gratuluję!
Spisałeś się tak rewelacyjnie, że jeszcze tego samego dnia, kiedy na Twoim biurku wylądował numer z fotografią uśmiechniętego szefa rozdzwoniły się telefony z prośbami o...
Więcej wywiadów? Nie.
To zaproszenia na konferencje biznesowe, sympozja i zjazdy branżowe.
Już zacząłeś negocjować honorarium, przygotowywać materiały marketingowe, podpisywać umowy i wykonywać całą tę żmudną papierkową robotę.
Czas więc rozważyć poproszenie o pomoc agencję PR, która zajmie się zorganizowaniem wystąpienia Twojego szefa. Zaoszczędzisz cenny czas i energię, a szef może liczyć na dużą promocję, bo agencja orientuje się, kto szuka profesjonalnych mówców na takie okazje.
Agencja PR jako pośrednik
Agencja PR może służyć jako wygodny pośrednik pomiędzy mówcą, a osobami/organizacjami organizującymi publiczne wystąpienia.
W Pressence Public Relations otrzymujemy zapytania od osób, które publicznie wypowiadają się na różne tematy z zapytaniem czy ktoś jest zainteresowany ich ofertą. Zamawiający takie wystąpienia coraz wyżej stawiają poprzeczkę. Temat musi być aktualny, kontrowersyjny i atrakcyjny wizualnie. Dlatego przewidujący prelegent potrafi zwięźle i przekonująco przedstawić swoją propozycję.
Im większe honorarium dla mówcy, tym większe zainteresowanie agencji, która zwyczajowo pobiera 25% prowizji od prelegenta - nie od organizatora imprezy.
Prezesi dużych organizacji są szczególnie cenieni jako prelegenci. Kłopot polega na tym, że organizatorzy oczekują wystąpienia za darmo, ponieważ tak robi wielu rozpoczynających dopiero karierę mówców. Zdradzę więc mały sekret. Dzwonimy do zaprzyjaźnionych dziennikarzy, aby oni z kolei dzwonili do organizatorów imprezy z pytaniem czy to prawda, że pojawi się u nich taka-a-taka osoba. Prosta metoda i bardzo skuteczna.
Oto 5 porad o czym należy pamiętać w kontakcie z agencją:
1. Podstawowa informacja z najważniejszymi informacjami o prezenterze (imię i nazwisko, proponowany temat, kilka rekomendacji, życiorys i zdjęcie. Nie może być na niej żadnych danych kontaktowych (numer telefonu, faks, e-mail, adres witryny WWW), które pozwoliłyby kontaktować się z nim poza plecami agencji.
2. Nagranie video (max. 8 minut), najlepiej pokazujące mówcę w czasie bezpośredniego kontaktu z widownią.
3. Wydrukowany cennik, który zazwyczaj uwzględnia honorarium za występ i (jeżeli taka jest oferta) półdniowe lub całodniowe szkolenie. W cenniku można też umieścić ceny produktów na sprzedaż (książki, kasety, video, itp.).
4. Referencje z innych płatnych występów.
5. Uczciwe i otwarte relacje z agencją. Oznacza to, że jeżeli organizator występu skontaktuje się bezpośrednio z prezenterem po otrzymaniu materiałów informacyjnych wysłanych przez AGENCJĘ, ten poinformuje o tym agencję, która otrzyma swoje zapracowane 25 procent. Oznacza to także, że mówca powiadomi agencję o wszystkich dodatkowych zleceniach będących efektem jej aktywności promocyjnej.
Ile to kosztuje?
Ustalenie honorarium to jedno z najtrudniejszych zadań.
Początkujący mówca przez kilka musi najpierw ciężko pracować na swój wizerunek i reputację. Jego honorarium musi mieć racjonalnie uzasadnione podstawy.
"Ile lat Pan występuje publicznie? Ile prezentacji pan daje w miesiącu/roku? Jakie jeszcze inne walory może pan wnieść do występu? Jakie nagrody/wyróżnienia pan zdobył?"
Oto 20 pytań zanim zaangażujesz mówcę/prezentera:
1. Czy temat odpowiada potrzebom i zainteresowaniom słuchaczy?
2. Czy mówca ma wiarygodne referencje?
3. Czy mówca dysponuje materiałami audiowizualnymi pokazującymi jego występy przed publicznością?
4. Czy mówca potrafi dostosować się do indywidualnych potrzeb słuchaczy? W jakim stopniu?
5. Czy mówca potrafi rozbawić publiczność?
6. Czy mówca przeprowadza indywidualną analizę potrzeb słuchaczy? Czy przed prezentacją rozmawia z pracownikami? Czy zbiera informacje o organizacji/branży?
7. Czy przygotowuje materiały do wręczenia słuchaczom po prezentacji?
8. Czy mówca angażuje słuchaczy do udziału w prezentacji? Czy zachęca do zadawania pytań?
9. Czy ma nienaganne maniery?
10. Czy jego poczucie humoru jest zgodne z dobrymi obyczajami?
11. Czy mówca jest do dyspozycji uczestników przed występem i po jego zakończeniu?
12. Czy mówca stosuje nachalną promocję swoich produktów/usług?
13. Czy jego biuro prasowe szybko odpowiada na zapytania i wysyła potrzebne informacje?
14. Czy łatwo współpracuje się z mówcą? Czy stawia sztywne żądania?
15. Czy mówca potrafi dostosować się do drobnych zmian nawet w ostatniej chwili?
16. Jakiego oczekuje honorarium?
17. Czy można negocjować jego honorarium? Jeśli tak, co możesz zaoferować wartościowego w zamian za obniżkę wynagrodzenia? W Twojej ofercie może znaleźć się: kaseta video z nagraniem występu, lista z danymi kontaktowymi słuchaczy, pisemna rekomendacja, dłuższy pobyt w hotelu, wybór godziny występu, zorganizowanie dodatkowego występu, wywiad w prasie, pokrycie kosztu pobytu dodatkowej osoby.
18. Czy mówca oferuje niższe stawki w zależności od miejsca i czasu występu?
19. Jakie są warunki płatności? Zazwyczaj wymagana jest zaliczka w wysokości połowy wynagrodzenia prelegenta.
20. Czy jest możliwe obejrzenia mówcy "w akcji" jeszcze przed występem?
Po odpowiedzi na te pytania zapewne będzie Ci łatwiej podjąć właściwą decyzję. Nie angażuj nikogo, kto nie gwarantuje pełnej satysfakcji.
Konkluzja
Agencja musi mieć pewność, że mówca oczaruje audytorium. Konkurencja rośnie z roku na rok. Publiczność jest bardzo wymagająca. Widziała najlepszych prezenterów telewizji. Dziś nie wystarcza już chwytliwe nazwisko lub nazwa organizacji. Bez rewelacyjnego tekstu i talentu showmana trudno liczyć na sukces.
Wiesz kto to jest Tom Peters? On może żądać każdego honorarium.
|