Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2007-10-22
"Chcesz wystąpić w telewizji?"

Chcesz wystąpić w telewizji?

Szybko... Opisz jeden z tematów wczorajszego głównego wydania "Wiadomości".

To pierwsze pytanie na naszych szkoleniach medialnych. Reakcja zazwyczaj jest taka sama.

Jedna na sześć osób pamięta temat numer 1. Większość nie potrafi podać więcej niż jeden temat.

Wniosek: telewizyjne wiadomości są jak mydło. Używane jest codziennie, ale nie traktujemy go tak poważnie jak sądzą jego producenci. Wszyscy bierzemy informacyjny prysznic dla odświeżenia spojrzenia na świat.

Czego szukają producenci TV

Tematy, które najchętniej są obsługiwane przez telewizję można podzielić na pięć grup. Nie znajdziesz ich w żadnym podręczniku. Dyktuje je po prostu instynkt reportera.

1. Polityka. Wszystko co dotyczy polityki na szczeblu gminy, regionu i kraju ma priorytet. Powiedz coś kontrowersyjnego, przedstaw oryginalne rozwiązanie, zakwestionuj obowiązującą procedurę, a telewizja to zauważy.

2. Problemy dużych skupisk ludzkich. Wyboiste jezdnie, inwazja szczurów, wywóz śmieci, zanieczyszczenie środowiska, zabezpieczenie przeciwpowodziowe, przestępczość ... Wszystkie działania, które służą rozwiązywaniu tych problemów mogą liczyć na zainteresowanie mediów. Na przykład, sadzenie stu drzew w miejskim parku.

3. Edukacja i ochrona zdrowia. Pierwszy jest ważny, bo dotyczy naszych dzieci, a drugi wynika z wieku telewidzów; większość to ludzie w średnim wieku wykazujący większą troskę o zdrowie.

4. Sławne osoby. Ktoś kogo nie interesują tematy nr 1-3 zawsze będzie chciał wiedzieć dlaczego sławny aktor przyjechał do jego miasta, a ulubiony sportowiec nie odnowił kontraktu ze swoim klubem. Do tej samej kategorii można dodać wszystkie informacje sportowe. W niektórych wydaniach lokalnych dzienników sport zajmuje nawet 50% czasu antenowego.

5. Nowość. Niektórzy twierdzą, że telewizja pokaże wszystko co nowe i oryginalne. To nie do końca prawda. Tematy, których jedynym walorem jest oryginalność często budzą mieszane uczucia w newsroomach. Dziennikarze zastanawiają się dlaczego mają poświęcić im uwagę. Ekipy TV pojawią się tylko tam, gdzie – jak wiedzą z doświadczenia – dzieje się coś przebojowego.

Ludzie wskakujący do basenu wypełnionego zielonym kisielem w poszukiwaniu klucza, który uruchomi darmowy samochód to pomysł stary jak motoryzacja, ale nadal skutecznie wyciąga z garaży telewizyjne wozy reporterskie.

Jej Popularność Telewizja

Nie ma medium bardziej wpływowego od telewizji. Każdy kto pojawi się w telewizyjnym okienku natychmiast staje się rozpoznawalny. Jeżeli powie coś wyjątkowego, może być nawet sławny.

Główne wydania "Wiadomości" lub "Faktów" cieszą się większą popularnością od gazet, radia i Internetu.

Telewizja objaśnia świat za pomocą obrazu. Reporter używa słów do przedstawienia tematu, ale wszyscy wiedzą, że w pamięci widza odciśnie się OBRAZ.

Dlatego planując wydarzenie zadbaj o atrakcyjną oprawę wizualną. W scenariuszu umieść punkt, który przykuje uwagę telewizji. Docenią to też fotoreporterzy.

Jedno zdjęcie warte jest tysiąc słów. Zanim wydawca wyśle ekipę, dziennikarz musi wiedzieć co może sfilmować na miejscu zdarzenia. Sam opis tematu bez propozycji zdjęć źle wróży. Producent ożywia się od razu, gdy usłyszy (i zobaczy w wyobraźni) co się będzie działo i co może sfilmować.

Przygotowanie do wywiadu

Jeśli zapytasz mnie czym się zajmuję i odpowiem, "Jestem konsultantem medialnym", będziesz mieć bardzo mgliste pojęcie o tym jak zarabiam na chleb. Jeśli jednak znienacka przystawię Ci mikrofon do ust mówiąc, "Nauczę Ciebie jak bronić się kiedy reporter zrobi coś takiego", moja odpowiedź będzie bardziej konkretna i przekonująca.

Występ w telewizji to dla wielu ogromny stres. Jak go zmniejszyć?

1. Przed wywiadem w telewizyjnym studiu możesz poprosić, aby wyłączyć monitor ustawiony najbliżej Ciebie; dzięki temu nie będzie Ciebie kusić, żeby w czasie wywiadu kątem oka zerkać "jak wypadasz".

2. Jeżeli masz w uchu słuchawkę do odsłuchu, upewnij się, że "dobrze leży"; natychmiast poinformuj reżysera, jeśli nie czujesz się swobodnie i słuchawka nie jest dobrze dopasowana.

3. Widzowie nie powinni oceniać Ciebie po wyglądzie, ale – niestety – jest inaczej. Unikaj ubrań w paski; prążki migotają na ekranie i odwracają uwagę od tego, co mówisz.

4. Nie opieraj się o tył fotela; jesteś wtedy niższy i grubszy. Możesz lekko nachylić się w kierunku kamery (około 15 stopni); będziesz wyglądał na wyższego, szczuplejszego i bardziej pewnego siebie. Kiedy pochylisz się do przodu, zniknie podwójny podbródek.

5. Poruszając dłońmi nie zasłaniaj twarzy, nie opuszczaj ich poniżej klatki piersiowej i nie wykonuj gestów szerszych od ramion.

6. Jeżeli widzisz obok siebie mikrofon lub kamerę zawsze zakładaj, że urządzenia są włączone i mogą nagrać każde słowo, gest lub zachowanie.

Kiedy udzielasz wywiadu telewizji, postaraj się też zaangażować widzów:

1. Używaj wyrażeń: "Ludzie, którzy nas teraz oglądają ...", "Twoja rodzina, przyjaciele, sąsiedzi ...", "Nasi pracownicy też są rodzicami i rozumieją zaniepokojenie ...".

2. Szybko przechodź do sedna, gdyż reporterzy oczekują rzeczowych i sugestywnych wyrażeń. Przećwicz "na sucho" odpowiedzi na pytania, których się spodziewasz: "Tu nie chodzi o pieniądze na policję, ale o bezpieczeństwo naszych rodzin."

3. Daj reporterowi dodatkowe pisemne informacje. Możesz w ten sposób zasugerować pewne pytania (jeśli informacje będą ciekawe). Poza tym, dziennikarz może wykorzystać pomysłowo wykonane materiały bezpośrednio na wizji.

Jak skontaktować się z newsroomem

Media nie mogą żyć bez telefonu. Zadzwoń do newsroomu dzień przed imprezą i następnie kilka godzin przed jej rozpoczęciem. Nie dzwoń na godzinę przed emisją dziennika. Ty o tym nie wiesz, ale trwają właśnie przygotowania do programu, a spóźnieni reporterzy kończą montować relacje.

Rozmawiając z reporterem zawsze zaczynaj od najsmaczniejszego kąska czyli od opisania atrakcji wizualnych. Pamiętaj też o czym myśli dziennikarz w czasie rozmowy:

1. Czy temat zainteresuje naszych widzów?

2. Czy pomysł spodoba się mojemu szefowi?

3. Ile kłopotów będziemy mieć z nagraniem tematu i przygotowaniem go do emisji?

Pozytywne odpowiedzi na te pytania zwiększają szansę na wizytę ekipy TV i miejsce w czołówce dziennika.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.75 MediaGapa - ocena artykułu: 4.75

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Media Relations Reporter Dziennikarz Klient Dziennikarze Klienci Google Komunikacja Polska Problem Kaczyński Pressence Internet Relacje Praktycy Szef Informacja Firma Public Agencje Tusk Gazeta PRACOWNICY Wywiad Gapa Prawda Reporterzy Rzecznik Twitter



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Dziwne e-maile
2. Anty-negatywny apel polityczny
3. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
4. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
5. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
6. 5 powodów dlaczego nie warto ze mną współpracować
7. Co mówi Twoja twarz?
8. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
9. Prawdziwy kryzys Toyoty
10. 10 bezcennych wskazówek dla korekty
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl