Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogus?aw Feliszek, 2008-10-21
"Czy jest obok Ciebie kamera?"

Czy jest obok Ciebie kamera?

Nikt nigdy nie jest zbyt zaj?ty, ?eby nie mie? czasu na wywiad w telewizji. Niektórzy s? tylko zbyt wystraszeni :-)

Ka?da gwiazda talk show, prezenter, dziennikarz jest profesjonalnie przygotowany do pokazania si? w telewizji. Niestety, widzowie b?d? Ciebie porównywa? w?a?nie z nim. Ju? si? boisz? Prosz? zosta? z nami...

Oto 20 praktycznych porad jak prze?y? - i mo?e nawet polubi? - kontakt z telewizj?.

1. W telewizji nie wyg?aszasz przemówienia, ale rozmawiasz z jedn? osob? lub wi?cej. Nie my?l o widzach. Skup si? na osobie, z któr? rozmawiasz w tej chwili. Skoro mówisz tylko do jednej osoby nie ma powodu do zdenerwowania.

2. Oboj?tne jest jak d?ugo na trwa? wywiad - 60 sekund czy 60 minut. Wszystko co najwa?niejsze powiedz w ci?gu pierwszych 30 sekund. Pozosta?y czas wykorzystaj na rozwini?cie g?ównej my?li, przyk?ady, porównania i anegdoty.

3. Poznaj format programu, do którego jeste? zaproszony. Je?li masz wybór, zawsze decyduj si? na wyst?p "na ?ywo". Taki format daje wi?kszy wp?yw na to, co us?ysz? i zobacz? widzowie. Zapytaj kierownika produkcji kiedy jeste? oczekiwany w studiu i przyjd? 10 minut przed podanym czasem.

4. Nigdy nie pro? z góry o list? pyta?. Reporter nie jest Twoim trenerem medialnym. Zawsze pytaj o temat rozmowy/wywiadu/debaty.

5. Zastanów si? jakie 5 lub 6 pyta? reporter najprawdopodobniej zada w czasie wywiadu. Dodaj do tej listy 2 pytania, na które odpowied? b?dzie najtrudniejsza.

6. Przygotowuj?c si? do wywiadu popro? kogo? o zadanie pytania, którego najbardziej si? boisz. Je?li nie masz czasu prze?wiczy? wywiadu "na sucho", to znaczy, ?e nie masz czasu na sam wywiad.

7. Nie zaczynaj odpowiedzi zanim dziennikarz nie doko?czy pytania. S?dzisz, ?e masz niepospolity dar czytania w my?lach? No to, o czym teraz my?l??

8. Odpowiadaj?c na pytanie zaczynaj od konkluzji. Dopiero potem podaj uzasadnienie "dlaczego". W ten sposób zyskujesz wi?kszy wp?yw na to, co b?dzie wykorzystane na antenie.

9. Kiedy reporter kiwa g?ow?, to znaczy, ?e Ciebie s?ucha, a nie, ?e si? z Tob? zgadza. Przerywa Ci? Zastanów si? czy mówisz na temat i czy nie przeci?gasz odpowiedzi. Je?li reporter nadal si? wtr?ca, doko?cz odpowied? przed przej?ciem do kolejnego pytania.

10. Jedynie napuszeni egocentrycy s?dz?, ?e znaj? odpowiedzi na wszystkie pytania. Szacunek i uznanie widzów, a mo?e nawet ich podziw, zdobywa si? prostym stwierdzeniem, "Nie znam odpowiedzi na wszystkie pytania."

11. Nie odpowiadaj na pytania, których nie rozumiesz. Popro? o powtórzenie lub wyja?nienie. Nie ma g?upich pyta?. S? tylko g?upie odpowiedzi. Nie ma trudnych pyta?. S? tylko wyj?tkowo g?upie odpowiedzi.

12. Czasem reporter mo?e na Ciebie krzykn?? lub nawet obrazi?, aby zmusi? Ci? do ostrej reakcji. Widzowie nigdy nie zobacz? tej prowokacji, tylko Twoje zachowanie. Je?li w zdenerwowaniu stracisz w?tek, zatrzymaj si? na chwil?, pozbieraj my?li i zacznij jeszcze raz tak jakby nic si? nie sta?o.

13. Kiedy wyst?pujesz w telewizji, musisz nie tylko sprawia? wra?enie osoby, która si? znakomicie czuje, ale rzeczywi?cie musisz si? wspaniale bawi?. Nie rób g?upich min, gdy? to odwróci uwag? od tego, co mówisz. Nie oblizuj warg je?li nie chcesz wygl?da? jak pedofil w piaskownicy. Nie reaguj agresj? na ataki dziennikarza. U?miechaj si?. Kiedy s?yszysz nieprawd? na swój temat, u?miechaj si? i kiwaj przecz?co g?ow?. Daj si? polubi? widzom :-)

14. Emocje na twarzy powinny by? w zgodzie z temperatur? emocjonaln? tego, co mówisz. Widzowie skupiaj? si? na Twojej twarzy i na tym co mówisz. Nie na ubiorze, szmince i bi?uterii. U?miechaj si? delikatnie przed kamer? tak?e kiedy s?uchasz wypowiedzi innego go?cia.

15. Twoje oczy s? najsilniejszym narz?dziem w komunikacji z publiczno?ci?. Patrz prosto w oczy dziennikarza. Efekt "b??dz?cych oczu" sugeruje ch?? ucieczki od odpowiedzi i os?abia Twoj? wiarygodno??.

16. W telewizji musisz mówi? z wi?kszym zaanga?owaniem, pasj? i werw?. Wypowied? utrzymana w jednej tonacji jest sztuczna i monotonna. S?owa tylko w 7% decyduj? o tym jakie robisz wra?enie. Reszta to mowa cia?a, tempo i ton Twojego g?osu. Dlatego RUSZAJ SI?.

17. Twoja gestykulacja musi by? w zgodzie z tym, co mówisz. Nie kr?? przecz?co g?ow? kiedy si? zgadzasz. Nie powtarzaj tych samych gestów je?li nie chcesz przypomina? robota. Kiedy chcesz pokaza? zniecierpliwienie nie przewracaj oczami i nie sk?adaj r?k jak do modlitwy. Nie ka?dy Ciebie s?ucha, ale ka?dy Ciebie widzi.

18. Kiedy sko?czysz odpowied? i dziennikarz wci?? patrzy Ci pytaj?co w oczy, nie ulegaj pokusie, ?eby mówi? wi?cej. Przecie? ju? odpowiedzia?e? na pytanie.

19. Je?eli chcesz by? mniej nerwowy podczas wywiadu w telewizji "na ?ywo", musisz ogl?da? swoje wyst?py nagrane na video. Obejrzyj ka?dy wywiad w ci?gu 24 godzin od emisji. Tylko na video zobaczysz jak inni widz? Ciebie i co musisz robi?, ?eby by? lepiej postrzeganym i rozumianym. Obserwacja i analiza tych nagra? pozwoli Ci polubi?, doceni? i rozwin?? to, co najlepsze w Twoim zachowaniu. Chcesz nauczy? si? wi?cej o komunikacji niewerbalnej? Wypo?ycz kilka niemych filmów z Charlie Chaplinem.

20. Nigdy nie ??daj wy??czenia kamery. Nie zakrywaj obiektywu d?oni?. Nie wygra?aj!

PS. Nie, nie, nie... Nie oczekuj honorarium za wyst?p w telewizji.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rz?d mówi prawd? w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Agencje Kaczy?ski Gapa PRACOWNICY Public Problem Klienci Relacje Tusk Reporter Rzecznik Szef Dziennikarz Media Internet Firma Polska Pressence Relations Praktycy Gazeta Informacja Prawda Klient Reporterzy Wywiad Komunikacja Twitter Google Dziennikarze



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie b?d? pasa?erem w wywiadzie dla mediów
2. Media nie wygrywaj? wyborów
3. Relacje szefa firmy z mediami
4. Porozmawiamy o Twoim najwi?kszym wyzwaniu w PR
5. Prawda o agencjach PR i szkoleniach medialnych
6. Nie musisz korzysta? z mediów spo?eczno?ciowych?
7. Nie jestem osob?, która kupczy...
8. 10 pyta? o nowych mediach i mediach spo?eczno?ciowych
9. Jak prze?y? nalot mediów
10. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2020 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl