Komunikacja firmy z mediami musi jasna, konkretna i przekonująca.
Proste zdanie, z którym trudno się nie zgodzić, prawda? Trudniej taką strategię przygotować i jeszcze trudniej stosować.
W niektórych firmach za przygotowanie i realizację strategii komunikacji odpowiada wewnętrzny dział PR. W innych zajmuje się tym dział marketingu. Robią to lepiej i gorzej w zależności od kompetencji, doświadczenia, wyobraźni i zaangażowania. Dlatego wiele dużych firm zleca przygotowanie strategii komunikacji agencjom PR. Korekta: wiele dużych i inteligentnych firm.
Wybierając agencję PR zapytaj o doświadczenie i dowiedz się kto konkretnie zajmie się opracowaniem strategii. Nie zgadzaj się na współpracę z anonimowymi żółtodziobami ("bo dzisiaj wszystko można robić przez Internet"), nawet jeśli szef agencji będzie Cię zapewniał, że będą to robić pod jego osobistym nadzorem. Nic z tych rzeczy.
Strategię komunikacji dla Twojej firmy ma zrobić doświadczony ekspert PR, którego znasz i do którego masz zaufanie, bo to Twoja reputacja i Twoja przyszłość.
Przygotowanie strategii należy rozpocząć od zestawienia silnych i słabych stron firmy oraz szans i zagrożeń. Następnie należy przygotować listę kluczowych czynników sukcesu dopasowaną do celów biznesowych firmy.
Strategia powinna być konkretna, ale także na tyle elastyczna, żeby można wprowadzać niezbędne korekty w trakcie realizacji.
Oto 10 przykładowych sytuacji kiedy warto poprosić agencję PR o współpracę w przygotowaniu strategii komunikacji:
1. Szef firmy nie jest zadowolony z tego jak jego firma jest postrzegana w mediach i co o niej mówią dziennikarze.
2. Szef firmy nie jest zadowolony z tego jak firma komunikuje się z głównymi interesariuszami.
3. Wewnętrzny dział PR nie może się porozumieć z działem marketingu.
4. Firma potrzebuje obiektywnej oceny tego jak komunikuje się z interesariuszami.
5. Szef firmy nie jest zadowolony ze współpracy swojego działu prawnego, finansowego i marketingu w opracowaniu przekazów dla mediów.
6. Ekspert techniczny unika wystąpień w mediach.
7. Szefa firmy czeka trudny wywiad dla mediów.
8. Firma szykuje się do premiery produktu.
9. Pracownicy wewnętrznego działu PR boją się rozmawiać szczerze i otwarcie z szefem firmy.
10. Firma otrzymała poufną i wiarygodną informację, że konkurencja zamierza oskarżyć ją o plagiat.
Przygotowanie lub aktualizacja strategii komunikacji wiąże się z regularnymi spotkaniami z ekspertem PR – raz w tygodniu, raz w miesiącu (rzadziej lub częściej zgodnie z potrzebami). Współpracę dobrze jest czasem rozpocząć od pobytu eksperta w firmie przez tydzień lub dwa. Ekspert powinien być także dostępny przez telefon, e-mail i Skype'a.
Jakie masz doświadczenia ze współpracy z ekspertami PR. Co cechuje najlepszych? Jak pomogli Twojej firmie poprawić komunikację? Napisz o tym w komentarzu.
|