Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2017-04-30
"Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR"

Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR

Oto kilka słów jakie chciałbym przekazać na uroczystości wręczenia nagród najbardziej kreatywnym ludziom w polskim PR – gdybym był na nią zaproszony.

"Dziękuję za zaproszenie.

Nieczęsto mogę mówić do najbardziej kreatywnych ludzi w PR. Właściwie robię to po raz pierwszy.

Jest jedna rzecz, którą powiem dzisiaj publicznie pierwszy raz i cieszę się, że powiem to właśnie wam.

W PR interesuje mnie tylko kreatywność. Reszta mnie nudzi.

Możemy pisać genialne briefy. Możemy tworzyć rewolucyjne strategie. Możemy mieć rewelacyjne plany działania. Ale wszystko na koniec trafia do ludzi, którzy zamieniają te briefy, strategie i plany w sukces lub porażkę.

To są ludzie z działu kreacji.

Dużo podróżuję po Polsce. Kiedy rozmawiam z pracownikami agencji PR najczęściej słyszę dwie rzeczy: 1. polski PR jest mniej skuteczny i 2. polski PR jest mniej kreatywny niż przed laty.

Skuteczność PR zależy od kreatywności. To dobrze i źle. Dobrze, bo wiemy jak robić dobry PR. Źle, bo kreatywność nie jest dzisiaj najsilniejszą stroną agencji PR. Kreatywni ludzie są usuwani na drugi plan.

To nieprawda, że wszyscy jesteśmy kreatywni. Nieprawdą też jest myślenie, że najbardziej kreatywne pomysły leżą na ulicy.

Kreatywność jest dobrem unikatowym i cennym.

Myśleliście kiedyś dlaczego jest tyle beznadziejnych piosenek, beznadziejnych programów telewizyjnych i beznadziejnych filmów? Bo bardzo trudno jest napisać dobrą piosenkę, wymyślić dobry program i nakręcić dobry film.

Tak samo jest z PR. Nikt nie robi celowo fatalnej kampanii PR. Ona fatalna okazuje się w praktyce. Dlaczego? Bo strasznie trudno jest zrobić dobrą i jest strasznie mało ludzi, którzy to potrafią.

Gdyby wszyscy byli kreatywni, Donald Tusk mógłby napisać drugie "Wesele" a Jarosław Kaczyński mógłby namalować drugą "Damę z gronostajem".

Kreatywność w PR ma dwa różne znaczenia. W pierwszym znaczeniu kreatywność jest utożsamiana z osiąganiem celu. Tak rozumiana kreatywność jest sposobem myślenia i działania. Na przykład można zacerować dziurę w skarpetce igłą i nitką lub bardziej "kreatywnie" szydełkiem.

W drugim znaczeniu, kreatywność odnosi się do świata sztuki. To rodzaj tworzenia, który daje muzyce, malarstwu, literaturze – i czasem także PR – walor wyjątkowości, olśnienia i niezwykłości.

Oczywiście ktoś, kto wydrukuje bilety na premierę "Wesela" może to zrobić w kreatywny sposób. Ale to nie on napisał ten genialny dramat.

Niestety w większości agencji PR dominuje utopijne przekonanie, że każdy jest kreatywny i inspiracji można szukać wszędzie.

Branża PR została zdominowana przez księgowych z najnowszymi smartfonami, którzy zamienili agencje PR w firmy pomnażające zyski. Zwolnili wszystkich, których mogli zwolnić. Zredukowali koszty. Zwiększyli wydajność. Przy okazji, zmniejszyli kreatywność. To właśnie oni zamienili public relations w branżę rzemieślników.

Nie wolno mylić rzemiosła ze sztuką. Skrzypce nie są ważniejsze od muzyki, płótno nie jest ważniejsze od obrazu, a butelka nie jest ważniejsza od wina.

Może brakuje mi piątej klepki, ale moim zdaniem agencjami PR powinni zarządzać ludzie PR. Szpitalami nie zarządzają artyści opery. W kopalniach nie rządzą poeci. W zarządach koncernów samochodowych nie ma rzeźbiarzy. Nie rozumiem więc dlaczego agencjami PR kierują ekonomiści.

Ludzie chcą muzyki. Chcą teatru. Chcą filmów. Ale nie łudźmy się, że ktokolwiek chce PR.

Nikt nie czeka na nową kampanię PR. Nikt nie stanie po nią w kolejce. Nikt nie zamówi rezerwacji.

Ludzie czytają książki z ciekawości i dla przyjemności. Słuchają muzyki, bo to lubią. Tańczą, bo to wprawia ich w dobry nastrój.

Kto przy zdrowych zmysłach wraca po pracy do domu, żeby zapoznać się z najnowszą kampanią PR na Facebooku?

Przestańmy się oszukiwać. Ludzie uciekają od reklam (większość ma włączone blokady reklam w internetowych wyszukiwarkach) i podobny los czeka PR jeśli nie wróci do kreatywności.

PR musi być angażujący, piękny i – jeśli trzeba – także wzruszający. Tego nie wymyślą algorytmy, tabelki i prezentacje. To mogą zrobić tylko kreatywni ludzie.

Serdeczne gratulacje dla wszystkich nagrodzonych. Wiem jak trudno jest stworzyć coś naprawdę dobrego. Wiem jak ciężko pracowaliście. Dla mnie jesteście bohaterami."

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Klienci PRACOWNICY Google Polska Relacje Gazeta Relations Informacja Kaczyński Rzecznik Firma Twitter Tusk Reporter Reporterzy Szef Prawda Gapa Dziennikarz Public Komunikacja Pressence Problem Praktycy Klient Wywiad Media Internet Agencje Dziennikarze



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Debata prezydencka to sport kontaktowy
2. Gorączka informacji
3. Z kim nie warto rozmawiać
4. Anty-negatywny apel polityczny
5. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
6. Czego uczą prawdziwe symulacje
7. Zasada zachowania głupoty
8. Nie stać Cię na public relations, prawda?
9. Największy mit w zarządzaniu kryzysem
10. Prośba o mniej zapytań ofertowych
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl