Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2016-11-19
"Jak przeżyć nalot mediów"

Jak przeżyć nalot mediów

Jeśli chodzi o komunikację w sytuacji kryzysowej mam dwie wiadomości – dobrą i złą.

Dobra jest taka, że większość ludzi w czasie całej swojej zawodowej kariery nie będzie musiała odpowiadać na pytania mediów w kryzysie. Nigdy nie będą otoczeni przez wianuszek podekscytowanych reporterów. Nie będą odpowiadali na trudne pytania i zdawali testu z prawdomówności.

Jeśli jednak (to jest ta zła wiadomość) zostaniesz nagle otoczony (osaczony?) przez grupę reporterów, będziesz miał BARDZO mało czasu na przygotowanie.

Radzenie sobie z nalotem (nawałą, najazdem, natarciem?) mediów należy do najtrudniejszych zadań w sytuacji kryzysowej – zajmujemy się tym na zaawansowanych szkoleniach medialnych.

Osoba komunikująca się z mediami w sytuacji kryzysowej musi mieć duże doświadczenie medialne i ogromną odporność na stres. To nie jest zajęcie dla mięczaków, kunktatorów i histeryków.

Jeśli znajdziesz się w sytuacji, w której media zlatują się ze wszystkich stron i musisz stawić im czoła (dosłownie czujesz oddech reporterów na karku), weź pod uwagę 7 porad z naszych warsztatów kryzysowych:

1. Bądź na miejscu zdarzenia

Nawet jeśli nie masz dużo do powiedzenia mediom, sama obecność na miejscu wypadku lub katastrofy buduje lepsze wrażenie. Obecność szefa firmy na miejscu zdarzenia pokazuje, że osobiście bierze odpowiedzialność za akcję ratowniczą.

2. Bez zaufania nie ma skutecznej komunikacji

Obecność na miejscu kryzysowego zdarzenia to tylko połowa bitwy. Druga połowa to aktywność i zaufanie. Oddanie inicjatywy mediom, okazywanie zdenerwowania i niepewności budzi podejrzenia, że firma nie panuje nad sytuacją i nie wie co robić.

Rozmawiając z reporterami pokaż zdecydowanie, determinację i przywództwo. Tego uczymy na naszych warsztatach kryzysowych i symulacjach.

3. Wybierz optymalny kontekst

Nawet jeśli masz tylko kilka minut na przygotowanie, opracuj od trzech do pięciu kluczowych przekazów pokazujących to, co się stało w optymalnym dla Ciebie kontekście. Odpowiedz na najważniejsze pytania zanim zadadzą je reporterzy.

Co się stało? Czy są ofiary śmiertelne? Czy są ranni? Czy sytuacja jest pod kontrolą? Jaki masz plan działania? Co się jeszcze może wydarzyć? Zdecyduj też na jakie pytania nie odpowiesz i dlaczego.

4. Znajdź punkt oparcia

Stań w miejscu, w którym za plecami będziesz miał ścianę, mur lub jakieś ogrodzenie. Chodzi o to, żebyś nie był otoczony ze wszystkich stron przez reporterów i operatorów kamer. Trudno rozmawia się z kimś kto stoi za plecami.

Zwracaj się twarzą do reportera, na którego pytanie odpowiadasz. Jeśli masz pytanie z prawej, patrz w prawo, jeżeli z lewej – kieruj wzrok w lewo. Jeśli nie ma w pobliżu ściany lub płotu, poprowadź reporterów w miejsce gdzie będą stali przed Tobą. Nie zawsze to możliwe, ale warto spróbować.

5. Informuj na bieżąco

Pierwsze pytanie reporterów zwykle dotyczy najnowszych informacji, na przykład "Jakie są najnowsze fakty?" To dobra okazja do krótkiego przypomnienia tego, co powiedziałeś już wcześniej.

Na przykład: "O 6:16 jeden z naszych pracowników zauważył ciemny dym w głównej hali. Kierownik zmiany natychmiast wezwał straż pożarną. Strażacy byli na miejscu po siedmiu minutach. W tej chwili ekipy strażackie kontrolują sytuację. Wszyscy pracownicy są bezpieczni. Współpracujemy ze służbami. Za godzinę przekażemy więcej informacji."

Rozpoczęcie briefingu od krótkiego podsumowania pomaga reporterom zrozumieć co się stało, zwiększa zaufanie oraz ucina plotki i pogłoski.

6. Odpowiadaj na niezadane pytania

Nie każde pytanie reportera jest celne. Czasem odpowiadając na mniej ważne pytanie warto przejść do bardziej istotnej kwestii. Na przykład, jak odpowiedzieć na pytanie o liczbę strażaków gaszących pożar? Chodzi o konkretną liczbę? 7? 19? 112? Czy ta liczba coś mówi?

Reporter pyta o liczbę. Ale pośrednio pyta o coś innego: "Czy strażacy są w stanie ugasić pożar szybko i skutecznie?" Kiedy oglądasz w telewizji rzecznika prasowego odpowiadającego na pytanie o liczbę strażaków, która odpowiedź jest lepsza? Która wyjaśnia więcej i uspokaja?

"14 strażaków" czy...

"Pożar gasi ponad 10 zawodowych strażaków mających do dyspozycji wszystkie potrzebne środki do opanowania ognia. W każdej chwili możemy wezwać dodatkowe siły."

7. Na koniec jeszcze jedno lub dwa pytania

Po wygłoszeniu oświadczenia i odpowiedziach na najważniejsze pytania mediów powiedz, że masz jeszcze czas na jedno lub dwa pytania. Poinformuj kiedy przekażesz następne fakty i zakończ spotkanie. "To wszystko co mamy do przekazania w tej chwili. Więcej informacji podamy o 17:00."

Konkluzja

Nie ma dwóch identycznych sytuacji kryzysowych. Nie ma dwóch takich samych konferencji prasowych. Nie ma dwóch bliźniaczych briefingów na wolnym powietrzu. Ale jak w każdej interakcji z mediami pomagają przygotowanie i ćwiczenia.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu się do komunikacji z mediami w sytuacji kryzysowej, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

W okresie prosperity gospodarczej ceny za usługi PR powinny:

wzrosnąć.
0%
spaść.
0%
pozostać bez zmian.
0%
zależeć od WIG 20.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Informacja Rzecznik Wywiad Firma Prawda Problem Tusk Media Polska Gapa Praktycy Klienci Google Dziennikarz Pressence Reporterzy Relacje Klient Szef Gazeta Relations Public Kaczyński Twitter Dziennikarze Internet Agencje Komunikacja Reporter PRACOWNICY



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Grzegorz Lato - Media Gapa 2011
2. Czego oczekuję od dziennikarzy w tym roku
3. 36 godzin sławy
4. Dlaczego mała agencja PR rzadko odpowiada na zapytania ofertowe
5. Chcesz wystąpić w telewizji?
6. Do trzech razy sztuka
7. Krótka przygoda z rzecznikiem prasowym
8. Cisza, czyli stare reporterskie sztuczki
9. Eksperci PR od siedmiu boleści
10. Masz strategię komunikacji z mediami?
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2017
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2017 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl