Nie przepadasz za kontaktami z mediami. Boisz się reporterów zadających trudne pytania, przerywających odpowiedź i przekręcających Twoje słowa. Liczysz, że na szkoleniu medialnym nauczysz się lepiej komunikować się z mediami i swoimi klientami. Doskonale to rozumiem.
Jeśli jednak sądzisz, że celem tego szkolenia jest nauczenie Cię tworzenia jednego lub dwóch kluczowych komunikatów i opanowanie technik sprytnego przechodzenia od odpowiedzi do głównego przesłania (bez względu na kontekst) oraz mocnego podkreślania najważniejszych treści, czeka Cię niemałe rozczarowanie.
Celem szkolenia medialnego nie jest nauka technik manipulacji. Wręcz przeciwnie, chodzi o wybór najciekawszych faktów o tym, co robi Twoja firma i umiejętne włączenie ich do odpowiedzi wtedy kiedy to będzie logicznie powiązane z pytaniem reportera. Każda odpowiedź musi być nie tylko zgodna z faktami, ale także wyglądać na zgodną z faktami.
Bądź sobą i odpowiadaj na pytania
Percepcja tego, co mówisz zależy od tego jak to robisz. Kiedy mówisz prawdę i tylko prawdę, ale robisz to bez przekonania, cały przekaz uznany jest za nieprzekonujący. W takim przypadku to, co mówisz jest mało ważne, bo ludzie i tak Ci nie uwierzą. Podobnie odniosą się do firmy, którą reprezentujesz.
Jeśli chcesz być zadowolony z wywiadu, bądź sobą i odpowiadaj na pytania. Jeśli Twoja firma działa prawidłowo i dba o interesy swoich klientów, nie masz powodu do obaw lub wstydu – każde pytanie reportera jest okazją do pokazania się z jak najlepszej strony.
Oto 10 porad z naszych szkoleń medialnych jak radzić sobie w trudnych sytuacjach:
1. Zachowaj zimną krew nawet w przypadku najostrzejszej prowokacji reportera.
2. Nie mów "bez komentarza". To brzmi arogancko i wygląda na przyznanie się do winy.
3. Nie bądź niewolnikiem tezy i planu rozmowy reportera. Trzymaj się swego planu i tego, co chcesz powiedzieć. Każdą tezę popieraj faktami i przykładami.
4. Jeśli czegoś nie wiesz, nie wstydź się do tego przyznać.
5. Nie denerwuj się kiedy reporter pyta o to samo kilka razy. Za każdym razem mów to samo.
6. Nie gdybaj. Nie baw się w spekulacje. Nie komentuj hipotez.
7. Nie oceniaj tego, co mówią inni. Reporter powołując się na cudzą wypowiedź chce, żebyś skrytykował jej autora. Potem poprosi kogoś o ocenę Twojej wypowiedzi.
8. Nie powtarzaj negatywnych pytań lub obraźliwych komentarzy. Odnoś się tylko do faktów.
9. Nie proś reportera o wyjaśnienie pytania. Jeśli pytanie jest niejasne, odpowiedz tak jak je rozumiesz. Prośba o wyjaśnienie wygląda na grę na czas i/lub próbę uniku.
10. Mów tylko to, co chcesz powiedzieć. I ani słowa więcej.
Konkluzja
To prawda, że agresywny i wścibski reporter może wyprowadzić z równowagi najbardziej prawdomównego i uczciwego rzecznika prasowego. Spokój, opanowanie i jasny plan tego, co chcesz zrobić i powiedzieć pomagają wyjść obronną ręką z najtrudniejszych sytuacji.
Jeśli podoba Ci się nasze podejście do szkoleń medialnych i jesteś zainteresowany takim szkoleniem, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
|