Z przyjemnością informujemy, że... Jesteśmy dumni z wyróżnienia... Zapraszamy na uroczystą premierę... Itd., itp...
Większość reporterów zalewana jest codziennie informacjami prasowymi i propozycjami tematów, z których jedynie znikoma część jest wykorzystywana w mediach.
To, co przysyłają agencje PR i pracownicy firmowych działów public relations i marketingu zwykle jest nudne, banalne i sztampowe.
Jak przełamać ten kryzys?
Oto 21 pytań jakie należy sobie zadać przed wysłaniem informacji reporterowi:
I. Tytuł
1. Czy tytuł mojej informacji jest krótki i rzeczowy? Idealna długość – nie więcej niż 30 znaków.
2. Czy tytuł jest ciekawy i zachęca do przeczytania informacji? Na przykład, dlaczego ¾ Polaków jest za legalizacją marihuany do celów leczniczych?
3. Czy tytuł jest niejasny? Zaskakująca teza jest jak najbardziej na miejscu, ale dwuznaczność już nie.
4. Czy tytuł wywołuje emocje? Emocjonalny tytuł zwiększa zainteresowanie, na przykład "Dlaczego suszenie prania w mieszkaniu szkodzi zdrowiu?"
5. Czy w tytule od razu wiadomo o co chodzi? Jeśli masz wątpliwości, daj go do przeczytania komuś kto nic nie wie o sprawie. Zrozumiał po pierwszym czytaniu?
II. Pierwszy akapit
6. Czy zacząłem od tanich uprzejmości? Jeśli nie jesteś z reporterem w znakomitej komitywie, nie marnuj czasu na trywialne wprowadzenia, na przykład "Jak sobie radzisz z tymi upałami?" lub "Mam nadzieję, że miałeś udany weekend."
7. Czy się podlizuję? "Przeczytałem z ciekawością Pana najnowszy artykuł o nowych ulubionych wakacyjnych trasach Polaków" brzmi nieźle, ale "Z uwielbieniem czytam wszystko, co Pan pisze" robi odpychające wrażenie.
8. Czy przeszedłem od razu do sedna sprawy? Na przykład, "Czy jest Pan zainteresowany tematem o nowych metodach leczenia otyłości u dzieci?" Albo "Mam temat, który na pewno zainteresuje Pana czytelników."
9. Czy streściłem sedno sprawy w jednym zdaniu? Proste, prawda?
III. Główna część informacji
10. Czy próbowałem się wymądrzać? Jeśli tak, niedobrze. Pretensjonalny, napuszony i żargonowy język nie zachęca do czytania.
11. Czy poszczególne akapity nie mają więcej niż 5 linii? Im dłuższy akapit, tym mniejszy zapał do lektury całej informacji.
12. Czy w mojej propozycji jest jakiś wabik lub zachęta, żeby reporter lub wydawca zainteresował się tym tematem dzisiaj, jutro lub za tydzień?
13. Dlaczego właśnie ten a nie inny reporter miałby zainteresować się tym tematem w tym czasie? Jeśli nie potrafisz odpowiedzieć na to pytanie, nie wysyłaj reporterowi informacji.
14. Czy mój tekst ma więcej niż 4 akapity? Jeśli tak, skróć go.
15. Czy oferuję temat na wyłączność? Jeśli tak, czy jest to jasno zaznaczone?
16. Czy jest to temat, który może rzeczywiście zainteresować media? Ile osób może to zainteresować? Czy będą o tym dyskutować? Jakie to przyniesie zmiany?
17. Czy w moim temacie jest jakiś czarny charakter? Jeżeli go nie ma, można go wykreować.
18. Czy mam zdjęcia do tego tematu i/lub video? Czy są to materiały odpowiedniej jakości technicznej (rozdzielczość, format, itp.)?
19. Czy oferuję kontakt z doświadczonymi ekspertami? Nie musisz podawać szczegółów. Sam fakt, że są zwiększa atrakcyjność Twojej propozycji dla mediów.
IV. Ostatni akapit
20. Czy napisałem do kiedy czekam na odpowiedź? W przypadku tematu na wyłączność, wiesz kiedy możesz przedstawić swoją propozycję innej redakcji.
21. Czy podałem swoje dane kontaktowe? Niby takie oczywiste, a tyle osób o tym zapomina.
Jakie pytanie warto jeszcze sobie zadać przed wysłaniem reporterowi informacji prasowej? Napisz o tym w komentarzu.
|