Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2008-05-19
"10 bezcennych wskazówek dla korekty"

10 bezcennych wskazówek dla korekty

W tym artykule nie ma żadnej literófki :-)

W procesie pisania informacji prasowej najbardziej lekceważonym etapem jest jej korekta. Czasem redagowanie informacji dla prasy zajmuje kilka dni, może nawet tygodni.

Na koniec leży przed Tobą kartka papieru z napisaną informacją, która czeka na decyzję: "Gotowe!"

Zanim to powiesz, upewnij się, że w tekście nie ma błędów.

W procesie pisania można wyróżnić pięć etapów:

1. formułowanie pomysłów (czasem nazywany burzą mózgów)

2. luźne notatki

3. pierwsza wersja (brudnopis)

4. korekta

5. wersja ostateczna

Korekta pozwala upewnić się, że nie brakuje żadnych słów, wszystkie słowa są na właściwym miejscu i są poprawnie napisane. To także etap sprawdzenia poprawności użycia znaków interpunkcyjnych, takich jak duże litery, pytajniki, przecinki i kropki.

Dobrzy korektorzy:

1. Mają dobrą pamięć wizualną - szybko wychwytują błędy.

2. Znają najważniejsze reguły polskiej ortografii.

3. Potrafią ocenić sens fragmentu sprawdzanego tekstu i poprawność ortograficzną poszczególnych słów.

4. Wiedzą jakie są możliwe kombinacje liter. Na przykład, każde słowo w języku polskim musi zawierać samogłoskę.

5. Szukając błędów nie polegają wyłącznie na komputerowych edytorach tekstu.

Oto 10 sprawdzonych metod wyszukiwania błędów w tekście informacji.

1. Wydrukuj gotową informację. Czytanie na ekranie komputera nie jest wygodne. Błędy łatwiej wyszukuje się na wydrukowanej kartce papieru.

2. Czytaj wtedy, gdy umysł jest wypoczęty. Kiedy jesteś zmęczony, nawet największe błędy z łatwością uśpią Twoją czujność.

3. Podziel zadania. Korekta to nie jest jednorazowe zadanie. Za pierwszym razem sprawdź gramatykę, potem ortografię i interpunkcję i na koniec jeszcze raz treść.

4. Korektę powinny robić co najmniej trzy osoby. Praca nad informacją obniża krytycyzm. Każdy ma swoje indywidualne spojrzenie. Dlatego może dostrzec inne błędy i wnieść do sprawdzanej informacji nowe uwagi.

5. Przeczytaj informację na głos. To pomoże odnaleźć błędy, które przeoczyłeś na papierze.

6. Umieść czystą kartkę pod każdą czytaną linią i przesuwaj palcem wzdłuż kolejnych słów. Dzięki temu oczy będą skierowane tylko na bardzo wydzielony odcinek tekstu.

7. Do zaznaczania błędów używaj znaków korektorskich. Jeśli ich nie znasz, po prostu napisz obok poprawione słowo. Zaznaczenie błędu kółkiem to za mało. Przydatny może też być żółty pisak.

8. Przeczytaj gotowy dokument od końca zaczynając od samego dołu. Zapomnisz wtedy o treści i skupisz się na samych słowach.

9. Po zakończeniu lektury sprawdź czy poprawiłeś wszystkie zaznaczone błędy.

10. Daj informację do przeczytania przypadkowej osobie. Będziesz bardzo zdziwiony, kiedy znajdzie oczywisty błąd.

Gotowe? Teraz możesz wysłać informację w śfiat :-)

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
0%
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
0%
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
0%
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Relacje Rzecznik Klienci Reporter Komunikacja Firma Problem Prawda Kaczyński Relations Pressence Google Gazeta Informacja Gapa Praktycy Dziennikarz PRACOWNICY Polska Twitter Media Klient Agencje Tusk Wywiad Szef Public Reporterzy Internet Dziennikarze



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Nowy zwycięski tandem: żółw i zając
3. Fałszywe informacje jak narkotyki
4. Jaka jest wartość usług agencji PR?
5. Co mówi uścisk dłoni
6. Wiosenne jasne myślenie
7. Wywiad dla mediów w rekrutacji na ważne stanowiska
8. Kiedy szef odchodzi i inne wypadki
9. Bzdurne PR!
10. Podstępne pytania w kryzysie
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2019 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl