Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2014-12-13
"Czy media w Polsce są jeszcze czwartą władzą"

Czy media w Polsce są jeszcze czwartą władzą

To prawda, że nie ma demokracji bez wolnych mediów. A media to właśnie dziennikarze.

Dziennikarze po roku 1989 roku bardzo chcieli pokazać, że mogą być czwartą władzą. W większości starali się skutecznie kontrolować rządzących. Czasem – jak Jarosław Zientara – płacili za to najwyższą cenę. To dzięki dziennikarzom dowiedzieliśmy się o wielu aferach i niektórzy politycy wycofali się z życia publicznego.

Ta kontrola nie była zawsze trudna. Często wystarczyło tylko obiektywnie informować o tym, co się dzieje w rządzie i Sejmie. Czasem wystarczyło wykorzystać treść podsłuchu w popularnej restauracji.

Porządek dnia w mediach

Dla większości obywateli media są jedynym źródłem informacji o tym, co się dzieje w kraju. To one ustalają porządek dnia, czyli wybierają tematy, o których – ich zdaniem – warto rozmawiać.

Ponad połowa przychodów mediów publicznych w Polsce pochodzi z reklam – ambitna misja często przegrywa z typową komercją (teleturnieje, telenowele i różne odmiany formatu "mam talent"). Tradycyjne gazety walczą o przeżycie (skala spadków reklam jest dwucyfrowa) i rynek reklamowy systematycznie przenosi się do Internetu.

Media społecznościowe skróciły dystans pomiędzy politykami, dziennikarzami i czytelnikami – każdy może zdać na Twitterze pytanie politykowi lub dziennikarzowi. Wzrosło też zainteresowanie na najnowsze informacje.

Nowe treści i zasady rywalizacji

Rozwój mediów komercyjnych zmienił zasady rywalizacji. Dla nadawców prywatnych informacja jest towarem a podstawowym celem działalności jest zysk. Nadawcy publiczni zobowiązani ustawowo do realizacji misji traktują informacje jako wartość, która nie zawsze jest towarem na sprzedaż.

Internet nie tylko wymusił zmiany technologiczne w mediach, ale również zmienił tempo tworzenia i publikacji nowych treści. Każda gazeta, stacja radiowa i telewizyjna ma swój serwis online, gdzie publikuje najnowsze informacje i komentarze. Swoimi opiniami mogą także dzielić się odbiorcy tych treści – czytelnicy, słuchacze i widzowie.

Dziennikarze obywatelscy, blogerzy i właściciele profili w mediach społecznościowych nie mogą jeszcze skutecznie konkurować z mediami masowymi, ale niektórzy w swoich niszach cieszą się coraz większą popularnością. To jest trend, którego media nie mogą lekceważyć i dlatego zawodowi dziennikarze piszą autorskie blogi i są aktywni w mediach społecznościowych.

W radiu ogromną popularnością cieszą się audycje z udziałem słuchaczy. Obiektywne dziennikarstwo wraca na antenę co godzinę na pięć minut w kolejnych wydaniach dzienników.

Powiedz co myślisz

Ludzie wolą dzisiaj opinie od informacji. Nie wiem skąd ta potrzeba, ale liczby nie kłamią. Najwięcej widzów mają programy telewizyjne na aktualne tematy z udziałem polityków, komentatorów i ekspertów, którzy przedstawiają tzw. analizy.

Być może jest to związane z bardziej konsumpcyjnym i wygodnym podejściem do życia. Jeśli ktoś w telewizji mówi nam, co mamy myśleć, nie musimy sami się nad tym zastanawiać. Ctrl+C i Ctrl+V.

Jeżeli właściciel komputera z dostępem do Internetu może prowadzić ze swoim psem popularny blog, na którym dzieli się z całym światem informacjami o tym, co zjadł na śniadanie i gdzie pójdzie z psem na spacer, być może należy zmienić sposób myślenia o mediach jako czwartej władzy.

Czy polskie media są nadal czwartą władzą czy tylko produkują informacje, które wywołują jeszcze większe zamieszanie? Jakie jest Twoje zdanie? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Google Internet Media Wywiad PRACOWNICY Reporterzy Dziennikarze Problem Public Twitter Klienci Tusk Polska Pressence Reporter Dziennikarz Prawda Komunikacja Gapa Praktycy Relacje Firma Agencje Informacja Rzecznik Klient Kaczyński Szef Gazeta Relations



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Co mówi uścisk dłoni
4. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
5. Jak poprawić konkurencyjność dzięki PR
6. Prawo Feliszka
7. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
8. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
9. Dlaczego warto robić audyt medialny
10. Filozofia przeżycia agencji PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl