W public relations przede wszystkim chodzi o reputację. To, co mówisz i to, co inni mówią o Tobie pomaga lub szkodzi w interesach.
PR służy komunikacji z rynkiem i – jeżeli jest robione dobrze – buduje zaufanie konsumentów do firmy, marki i tego, co oferuje.
Czy Twoja firma potrzebuje PR?
Odpowiedz sobie na pięć pytań:
I. Czy moja firma chce obsługiwać więcej klientów lub sprzedawać więcej tym, których ma?
Na trudnym i konkurencyjnym rynku PR może przydać się jeśli tracisz klientów (a na pewno jeżeli nie wiesz dlaczego tak się dzieje), chcesz zwiększyć zainteresowanie firmową stroną WWW, pragniesz wypromować społecznie użyteczną ideę lub planujesz zwiększyć sprzedaż.
Dobre PR zachęca klientów do szukania kontaktu z Twoją firmą. Do komunikacji z klientami stosuje się różne narzędzia, na przykład:
1. multimedialne informacje prasowe,
2. informacje prasowe adresowane do wybranych mediów, na przykład czasopisma, magazyny branżowe, programy informacyjne, audycje konsumenckie,
3. wydarzenia specjalne (imprezy, konferencje, briefingi, happeningi),
4. media społecznościowe (na przykład Facebook, Twitter, Google+).
II. Potrzebuję public relations, ale ograniczono mi w tym roku budżet. Czy mogę nadal prowadzić działania PR na tę samą skalę?
Dobre PR zawsze jest tanie, bo przynosi zyski – dużo większe od tego, co może dać reklama. Złe PR zawsze jest za drogie – nawet jeśli kosztuje tylko 10 złotych.
Interesująca informacja prasowa zoptymalizowana pod wyszukiwarki internetowe może dać kilkadziesiąt tysięcy kliknięć w ciągu pierwszej doby. Dodajmy krótkie video na YouTube, oryginalną infografikę, komentarze w mediach społecznościowych, itp.
Najlepsze jest to, że wiele elementów kampanii PR – zwykle tych kontrowersyjnych (prowokacyjnych?) i najciekawszych – ludzie zaczynają przekazywać sobie sami.
III. Czy mój plan biznesowy potrzebuje korekty?
Każdy plan biznesowy powinien mieć moduł opisujący działania public relations. Nie ma firmy, która nie potrzebuje PR – nawet w najskromniejszym zakresie.
Masz rewelacyjny produkt? Bez PR nikt się o tym nie dowie. Co konsumenci mają o nim myśleć? Skąd się dowiedzą dlaczego warto go wypróbować i – jeśli zechcą – kupić?
IV. Czy w mediach pojawiła się nieprawdziwa informacja lub szkodliwa opinia o mojej firmie?
Zawsze znajdzie się ktoś kto powie coś złego o Twojej firmie, marce, produkcie lub usłudze.
Eksperci PR potrafią wyjaśniać nieporozumienia i łagodzić konflikty, a czasem nawet wykorzystać kryzys do poprawy wizerunku i reputacji firmy.
Agencja PR, która zna się na rzeczy, wie jak odbudować zaufanie do firmy w kłopotach.
V. Potrzebuję agencji PR czy mogę sam zająć się swoim PR?
Oczywiście jak w każdej innej życiowej sytuacji możesz sam wszystko zrobić. Możesz sam pomalować mieszkanie, naprawić samochód lub ugasić pożar w biurze, itp. Ale moim zdaniem każdy powinien robić to, na czym zna się najlepiej.
Korzystając z usług agencji PR czerpiesz z doświadczenia i wiedzy ekspertów, którzy skupią się na Twoich potrzebach i planach. Jeśli nie masz czasu, energii lub pomysłów, zatrudnij agencję PR.
Konkluzja
Każda firma potrzebuje PR. Sukces zależy od tego ile czasu, energii i inwencji poświęcisz komunikacji.
Jeżeli jeszcze Cię nie przekonałem, porozmawiaj z tymi, którzy codziennie korzystają z PR. To ci, o których dobrze mówi się w mediach.
Dużo praktycznych informacji znajdziesz też na naszej firmowej stronie WWW.
|