Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2013-01-30
"Jak Twitter pomaga w szkoleniach medialnych"

Jak Twitter pomaga w szkoleniach medialnych

Jednym z największych wyzwań dla uczestników naszych szkoleń medialnych jest wyjaśnienie czym się zawodowo zajmują – w maksymalnie 10 sekund.

10 sekund. Tyle średnio trwa wypowiedź w telewizyjnym lub radiowym programie informacyjnym. Skoro reporter wykorzysta tylko kilka sekund, nie ma powodu mówić dłużej – tylko tak można zapewnić sobie całkowitą kontrolę nad przekazem dla mediów.

Dla kogo pracujesz? Czym się zajmujesz? Dlaczego to ważne? Standardowe reporterskie pytania, na które mało kto potrafi krótko, ciekawie i przekonująco odpowiedzieć.

To prawda, że trudno o zwięzłe, jasne i rzeczowe odpowiedzi kiedy w ostrym świetle reflektorów reporter zadaje serię trafnych i nieprzyjemnych pytań. Jednak każdy kto regularnie kontaktuje się z mediami rozumie wagę każdego słowa, szczególnie w sytuacji kryzysowej.

Twitter uczy precyzji i zwięzłości

Może to dziwne, ale znakomitym sposobem nauczenia się przekazywania skondensowanych komunikatów jest rozpoczęcie komunikacji na Twitterze. W tym popularnym serwisie każdy przekaz nie może mieć więcej niż 140 znaków. Na Twitterze trzeba mówić jasno i krótko – liczy się każde uderzenie w klawiaturę.

Na Twitterze nie ma miejsca na kwiecistą prozę i skomplikowane wywody. Krótkie słowo ma większą wartość od długiego. Nie można uciekać od głównego wątku.

Na spotkaniach z klientami, współpracownikami lub dziennikarzami – także pisząc informację prasową lub raport z badania – respektowanie zasady zwięzłości rodem z Twittera zmusza do zastanowienia się nad doborem właściwych słów i zaplanowania tego, co i jak chcesz przekazać.

Twitter uczy zwięzłości i klarowności – choć znam też zarzuty krytyków, że niszczy sztukę "inteligentnej" konwersacji. (To temat na odrębną dyskusję).

Niektórym wydaje się, że większa liczba słów ułatwia reporterowi zrozumienie problemu, szczególnie kiedy temat dotyczy skomplikowanych, technicznych kwestii. Jest dokładnie odwrotnie: im więcej słów, tym trudniej wyłapać sedno i większe ryzyko, że nie skończysz zdania, bo reporter... zada kolejne pytanie.

Weź także pod uwagę fakt, że dziennikarze coraz chętniej korzystają z Twittera (zobacz naszą listę reporterów na Twitterze) w poszukiwaniu ciekawych informacji o nowych produktach i usługach. Wykorzystują też Twittera do publikacji krótkich informacji o ważnych wydarzeniach, aferach, wyrokach i kryzysach. Są przyzwyczajeni do takiej formy komunikacji i często właśnie takiego precyzyjnego przekazu oczekują w wywiadzie.

Korzyści ze zwięzłości

Żadne przesłanie nie jest zbyt krótkie jeśli jest ciekawe i zawiera oryginalną myśl.

Korzystanie z Twittera uczy stylu komunikacji przydatnego w kontaktach z mediami.

Oto pięć korzyści:

1. Nie można improwizować.

Na Twitterze musisz zaplanować swoją wypowiedź tak, żeby zmieściła się w 140 znakach – przed wywiadem dla mediów także musisz dokładnie przygotować treść przesłania.

2. Długie słowa przeszkadzają.

Wielosylabowe wyrazy zajmują zbyt dużo miejsca na Twitterze. Długie słowa osłabiają tempo konwersacji z reporterem. Dla każdego długiego słowa można znaleźć krótszy odpowiednik.

3. Nie zasypuj faktami.

W jednym wpisie na Twitterze możesz zmieścić tylko jedną myśl. W wywiadzie dla mediów pilnuj zasady: jedno zdanie – jeden komunikat. Nie rzucaj od razu na stół wszystkich kart.

4. Zwięzłość ułatwia komunikację.

Na Twitterze nie ma miejsca na zawiłe wywody. Reporter też nie oczekuje długich wyjaśnień. Jeśli nie potrafisz mówić jasno i precyzyjnie, nie masz szansy na publikację.

5. Wrażenie zostaje.

Możesz oczywiście usunąć nieprzemyślany wpis na Twitterze lub wyrzucić gazetę, ale nie możesz zatrzeć złego wrażenia. Twój komentarz online będzie żył wiecznie – tak jak w prasie, radio i telewizji.

Konkluzja

Jeśli potrafisz tworzyć ciekawe, treściwe i przekonujące przekazy – takie jak na Twitterze – reporterzy będą częściej Ciebie cytować.

Nie twierdzę, że wszystkie odpowiedzi muszą być hasłowe i lapidarne. W wywiadzie jest też miejsce na dłuższy wywód. Chodzi o to, żeby to, co najważniejsze zostało podane celnie i zwięźle – bo tylko takie przekazy wyróżniają się w mediach.

Jakie widzisz medialne korzyści z korzystania z Twittera? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 3.00 MediaGapa - ocena artykułu: 3.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Relations Agencje Praktycy Gapa Twitter Wywiad Rzecznik Dziennikarz Tusk Komunikacja Problem Reporterzy PRACOWNICY Internet Polska Gazeta Reporter Pressence Relacje Klient Google Klienci Kaczyński Szef Prawda Informacja Media Firma Public Dziennikarze



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
3. Co mówi uścisk dłoni
4. Czytanie z oczu
5. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
6. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
7. Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej
8. Ginąca reklamowa kreatywność
9. 40 cytatów inspirujących praktyków PR
10. Co dziennikarze powinni wiedzieć o public relations
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl