Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2012-11-21
"Ukryte koszty wewnętrznego PR"

Ukryte koszty wewnętrznego PR

Przeczytałem kilka artykułów o firmach rezygnujących ze współpracy z agencjami PR na rzecz własnych wewnętrznych działów public relations. To nie jest dobry trend.

Jako daleki od obiektywizmu i osobiście zainteresowany właściciel agencji PR chciałbym pokazać negatywne skutki takich decyzji, szczególnie dla nowych i mało znanych firm.

Zacznijmy od kosztów i pracowników

Agencji PR przybywa w Polsce z roku na rok. Ich zespoły rekrutują się w większości z byłych pracowników zwolnionych w ramach "redukcji etatów", "racjonalizacji zatrudnienia" czy "restrukturyzacji". Ci sami ludzie robią jako zewnętrzna agencja PR to samo co wcześniej robili na etacie. Nie muszę dodawać, że za mniejsze pieniądze. Dodatkowo, firma nie musi troszczyć się o ich ZUS, ubezpieczenie zdrowotne i płatne urlopy.

Druga sprawa to poziom i jakość usług świadczonych przez agencje PR w porównaniu z tym, co robią wewnętrzne działy PR. Nie wypowiadam się w imieniu całej branży public relations, ale mniejszych agencji PR znanych z wysokich kompetencji swoich pracowników.

Firma, która przekazuje wszystkie zadania agencji PR w ręce jednego lub dwóch pracowników ogranicza się do wiedzy i doświadczenia tych osób. Agencja PR oferuje klientowi o wiele większy i bardziej zróżnicowany kapitał talentów, wiedzy i doświadczenia.

Porozmawiajmy o pieniądzach

Firma, która płaciła nam miesięcznie 10,000 złotych mogła liczyć na 60 godzin naszej pracy. Myślisz sobie, "Tak, ale za 120,000 rocznie mogę zatrudnić wybitnego eksperta za 160 godzin pracy w miesiącu."

Ale 120,000 złotych to nie jest cały koszt zatrudnienia tego pracownika – dodaj różne dodatki pracownicze, podatki, składkę emerytalną, ubezpieczenie zdrowotne, koszt utrzymania biura, sprzętów, urządzeń i materiałów biurowych, koszt czasu pracy jego przełożonego.

W sumie 120,000 złotych wystarczy na pensję nie wyższą niż 5,000 złotych. To oferta dla kogoś z zaledwie kilkuletnim doświadczeniem w PR.

W dodatku, 160 godzin pracy miesięcznie jest tylko na papierze. Trzeba odjąć dni ustawowo wolne od pracy, urlop, zwolnienia lekarskie, tzw. "czas bezproduktywny" – w sumie wychodzi około 120 godzin.

"Ale to nadal dwa razy więcej niż w ofercie agencji PR," pomyślisz. Chętnie udowodnię, że ja i mój zespół jesteśmy w stanie zrobić w godzinę dwa razy więcej i lepiej od kogoś kto ma tylko kilka lat doświadczenia w PR.

Powody dlaczego agencja public relations jest bardziej efektywna wykraczają poza poziom wiedzy i doświadczenia. Pracownicy wewnętrznego działu PR borykają się z problemami jakie są obce agencji PR, ale to temat na zupełnie inny artykuł.

Jakie jest Twoje zdanie o kosztach wewnętrznego działu PR i agencji public relations? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 3.00 MediaGapa - ocena artykułu: 3.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Dziennikarz Gazeta Problem Praktycy Polska Firma Twitter Klient Informacja Komunikacja Agencje Gapa Rzecznik Tusk Relacje Pressence Google Prawda Media Reporterzy Klienci Public PRACOWNICY Relations Dziennikarze Wywiad Szef Kaczyński Reporter Internet



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Debata prezydencka to sport kontaktowy
2. Gorączka informacji
3. Z kim nie warto rozmawiać
4. Anty-negatywny apel polityczny
5. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
6. Zasada zachowania głupoty
7. Czego uczą prawdziwe symulacje
8. Największy mit w zarządzaniu kryzysem
9. Nie stać Cię na public relations, prawda?
10. Prośba o mniej zapytań ofertowych
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl