Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2012-04-05
"Uważaj na "ekspertów" szkoleń medialnych"

Uważaj na "ekspertów" szkoleń medialnych

Często spotykam się z pytaniem, które firmy prowadzące szkolenia medialne są dla mnie najgroźniejszymi konkurentami. Moja odpowiedź od lat jest taka sama – najgroźniejsi są trenerzy medialni, którzy udzielają fatalnych porad.

Dlaczego? Bo psują rynek i reputację prawdziwych trenerów medialnych. Klienci, którzy raz skorzystali z ich usług, zrażają się do wszystkich ludzi z tej branży.

Na witrynach dwóch firm prowadzących m.in. szkolenia medialne czytam:

1. "Któż lepiej potrafi szkolić z komunikacji medialnej, niż znani i popularni dziennikarze?"

Jakość i skuteczność szkoleń medialnych nie ma nic wspólnego z popularnością trenerów. Doda też jest popularna. Znani dziennikarze lepiej sprawdzają się jako konferansjerzy na imprezach firmowych.

2. "W Polsce dominują bowiem szkolenia medialne prowadzone przez dziennikarzy. Tymczasem dziennikarze to profesjonaliści w zadawaniu pytań a istotą szkolenia medialnego jest nauka sztuki udzielania odpowiedzi."

Dziennikarze to profesjonaliści w zdobywaniu informacji za pomocą pytań. Jaka korzyść z pytania bez odpowiedzi?

Istotą szkolenia medialnego nie jest nauka sztuki udzielania odpowiedzi. Na kursie gotowania nie uczą tylko lepienia pierogów.

Istotą szkolenia medialnego jest nauka komunikacji z klientami za pośrednictwem mediów, w tym mediów społecznościowych.

Najlepsze szkolenia medialne prowadzą dziennikarze z kilkuletnim doświadczeniem w PR stosujący nowoczesne techniki kształcenia dorosłych.

Konkurencja z klasą

Nigdy nie traktowałem wybitnej firmy szkoleniowej jako niebezpiecznej konkurencji. Wręcz przeciwnie – lubię rywalizować z najlepszymi, bo wszyscy na tym korzystają: klienci i trenerzy.

Przez ponad 10 lat poznałem (osobiście, telefonicznie lub przez lekturę ich materiałów dostępnych online) kilku naprawdę dobrych trenerów medialnych – darzę ich dużym szacunkiem za to, co robią dla klientów i naszego rynku medialnych usług szkoleniowych. Gdybym przegrał przetarg na rzecz jednego z nich, nie czułbym się sfrustrowany. Są znakomitymi ekspertami i pracy starczy dla nas wszystkich.

Dlaczego o tym mówię? Przeczytałem niedawno na blogu agencji public relations oferującej m.in. "profesjonalne" szkolenia medialne artykuł z poradami jak udzielać wywiadów. Dwie z czterech porad były wyjątkowo nietrafne.

Powiem Ci o co pytasz...

Nie podam nazwy agencji, bo nie jest moją intencją publiczna krytyka kogokolwiek – ośmieszanie tym bardziej. Chcę tylko ostrzec potencjalnych klientów szukających szkoleń medialnych przed takimi absurdalnymi "poradami".

Przeczytałem na blogu tej firmy, żeby przed odpowiedzią na nieprzyjemne pytanie dziennikarza sparafrazować je głośno swoimi słowami: "Wydaje mi się, że chce się pan dowiedzieć czy..." i przejść do odpowiedzi na bardziej wygodne pytanie.

Naprawdę?!?

Rozmówca równie dobrze może wyrazić to inaczej: "Wygląda na to, drogi dziennikarzu, że jesteś za tępy, żeby zrozumieć swoje pytanie, więc zaraz wytłumaczę o co pytasz." To nie jest dobry pomysł na subtelne przejście do kluczowego komunikatu. Reporter od razu wyczuje unik i zapyta jeszcze raz o to samo – tym razem mocniej.

Rzecznik prasowy powinien kontrolować przebieg wywiadu – to oczywiste. Ale atakowanie treści pytania (z wyjątkiem wyjątkowo wrednych pytań) rzadko przynosi pozytywne wyniki, szczególnie kiedy robi się to tak nieudolnie.

Nie rozumiem...

W tym samym artykule przeczytałem, żeby zamiast "bez komentarza" powiedzieć: "To nie jest temat, o którym mogę teraz rozmawiać ze względu na ograniczenia prawne. Mam nadzieję, że pan to rozumie."

Doprawdy?!?

Każdy dobry reporter w takiej sytuacji automatycznie odpowiada, że nie rozumie i prosi o szczegóły. "Nie rozumiem. Każda osoba w takiej sytuacji chciałaby powiedzieć coś na swoje usprawiedliwienie. Nie rozumiem dlaczego pan rezygnuje z tej możliwości."

Dlaczego miałbyś pytać reportera czy "rozumie" rezygnację z obrony? Dziennikarz nie jest psychoterapeutą i nie musisz prosić go o zgodę na to, co chcesz powiedzieć.

Nie chowaj się za parawanem prawa – podaj więcej faktów dlaczego nie możesz ujawnić pewnych szczegółów i dodaj, że nie możesz doczekać się dnia kiedy cała prawda wyjdzie na jaw.

Konkluzja

To nie są zabawy semantyczne – od drobnych różnic w doborze słów zależy w jakim świetle przedstawi Cię reporter i ujrzy opinia publiczna.

Przed decyzją o wyborze firmy prowadzącej szkolenia medialne dokładnie rozeznaj rynek. Przeczytaj jej materiały marketingowe, zapoznaj się z firmowym blogiem (jeśli takiego nie ma, nie zawracaj sobie nią głowy) i artykułami na branżowych portalach. Sprawdź rekomendacje.

Kiedy cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości, pytaj i uciekaj do innej firmy, jeśli szybko nie otrzymasz jasnej odpowiedzi.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.75 MediaGapa - ocena artykułu: 4.75

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
Ghoran 2012-04-10
"Dziennikarz nie jest psychoterapeutą i nie musisz prosić go o zgodę na to, co chcesz powiedzieć." Pierwsze słyszę, żeby trzeba było prosić o zgodę psychoterapeutę :-)
Bogusław Feliszek 2012-04-11
Dziękuję za uważną lekturę i komentarz. Dziennikarz mnie prosi o rozmowę (on o to prosi), ja umawiam się na spotkanie z psychoterapeutą (ja o to proszę). Żeby coś powiedzieć psychoterapeucie, muszę uzyskać jego zgodę.
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Rzecznik Internet Klienci PRACOWNICY Relacje Dziennikarz Wywiad Reporterzy Gapa Gazeta Firma Twitter Dziennikarze Kaczyński Pressence Szef Praktycy Reporter Agencje Polska Google Klient Public Media Komunikacja Informacja Relations Problem Tusk Prawda



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Anty-negatywny apel polityczny
2. Terroryzm i media
3. Pięć medialnych potrzeb
4. Czy mała lub średnia firma musi być przygotowana do zarządzania kryzysem?
5. Oszczędź reporterowi trochę czasu
6. Skrucha i żal w komunikacji kryzysowej
7. Taniec kobry z mangustą, czyli 10 sterowników nowego PR
8. Redaktor czy reporter?
9. 20 wypadków, które teoretycznie nigdy nie powinny się wydarzyć
10. Polityk w mediach
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl