Gdybym sprezentował Ci pod choinkę jednorazową emisję 30-sekundowej reklamy w krajowej telewizji, wiedziałbyś co powiedzieć?
Pomysł z reklamą nie jest wcale taki nieprawdopodobny. Firmy regularnie wydają setki tysięcy – i nawet miliony – złotych na produkcję i emisję reklam. Wiele z nich nie trafia w sedno.
Zawsze kiedy opowiadasz jakąś historię, musisz znać odpowiedź na podstawowe pytanie: Jaka jest jedna rzecz jaką publiczność musi zapamiętać? I musisz to zrobić w mniej niż 15 sekund.
Zasada ta dotyczy 30-sekundowej reklamy, informacji prasowej i newslettera dla klientów. To samo obowiązuje na Facebooku, blogu i firmowej witrynie WWW.
Jeśli nie potrafisz powiedzieć tego w 15 sekund, maleją szanse, że ktoś to zrozumie, zapamięta i zechce powtórzyć. Kiedy mówisz o zbyt wielu rzeczach naraz, słuchacz się pogubi i niczego nie zapamięta.
Oto 5 pytań jakie musisz sobie zadać zanim opowiesz swoją historię opinii publicznej:
1. Jaki mam cel?
Powinieneś wiedzieć co chcesz osiągnąć. Jak sprawdzisz, że możesz cieszyć się sukcesem?
2. Kim jest moja publiczność?
Musisz dotrzeć do ludzi, którzy umożliwią osiągnięcie celu. Nawet artykuł na pierwszej stronie Rzeczpospolitej może nie wywołać żadnej reakcji jeśli nie przeczytają go ludzie, do których chcesz dotrzeć.
3. Jaki jest główny przekaz?
Jaką jedną wiadomość ludzie mają zrozumieć, zapamiętać i powtarzać? Przekaż ją prostymi słowami i powtórz kilka razy.
4. Jakie są inne komunikaty?
Komunikaty uzupełniające też muszą być maksymalnie proste – nie może być ich więcej niż trzy.
5. Jakich przekazów chcę uniknąć?
To są tematy, o których chętnie będą rozmawiać konkurenci i oponenci. Przygotuj odpowiedzi zanim przedstawisz swoją wersję wydarzeń.
Więc mówisz, że chcesz mi o czymś opowiedzieć? Zanim otworzysz usta, sprawdź czy wiesz jaka jest jedna rzecz jaką mam zapamiętać – powiedz to jasno i dobitnie.
|