Skończyłem czytać książkę Susan F. Benjamin "Perfect Phrases for Dealing with Difficult People" (Idealne wyrażenia w kontaktach z trudnymi ludźmi).
Oto wyrażenia, które – moim zdaniem – mogą przydać się w pracy praktyka PR.
1. Kiedy rozmawiasz z nieprzyjemnym współpracownikiem:
a. Mam nadzieję, że Cię nie obraziłem.
b. Czy wydarzyło się coś o czym nie wiem?
c. Czy zrobiłem coś co utrudnia realizację projektu? Jeśli tak, w czym konkretnie zawiniłem?
d. Jeśli coś Ci się nie podoba, powiedz mi o tym. Jeśli nie masz zastrzeżeń, oczekuję traktowania z szacunkiem.
e. Jeśli mamy o tym porozmawiać, traktuj mnie z szacunkiem.
f. Widzę, że chcesz powiedzieć coś ważnego, ale nie mogę zgodzić się na takie słownictwo.
g. Nie akceptuję takiego języka. Daj mi znać kiedy będziesz gotowy do rozmowy.
2. Kiedy współpracownicy lub szefowie nie przekazują Ci na czas ważnych informacji:
a. Jeśli zespół ma pracować efektywnie, wszyscy muszą mieć dostęp do najnowszych informacji.
b. Jeśli podasz nam wskazówki jak [wolne miejsce], możemy zakończyć pracę wcześniej.
c. Jeśli powiesz nam o swoich planach, będziemy mogli przygotować stosowną dokumentację.
d. Dwa razy w zeszłym tygodniu, we wtorek i piątek, zostawiłem wiadomość na automatycznej sekretarce o wysłaniu [wolne miejsce].
e. Jak pisałem w e-mailach wysłanych [podaj daty], czekam na informacje o [wolne miejsce].
f. Mimo że codziennie wysyłam w tej sprawie przypomnienia, nadal nie otrzymałem odpowiedzi.
3. Kiedy kontaktujesz się z plotkującymi współpracownikami:
a. Wolałbym nie słuchać takich komentarzy.
b. To jej/jego zdanie, ale niczego nie wyjaśnia.
c. Nie jestem zainteresowany takimi opiniami.
4. Kiedy masz kontakt z kłótliwą osobą:
a. Rozumiem co mówisz. Teraz przechodzimy do kolejnego...
b. To odkrywcze stwierdzenie. Musimy także przyjrzeć się...
c. Dziękuję za informację o tej decyzji. Teraz musimy ustalić...
5. Kiedy rozmawiasz z przykrym współpracownikiem:
a. W każdym razie, jak mówiliśmy przed chwilą...
b. Posłuchajmy co inni mają do powiedzenia w tej sprawie. Tomasz, co chciałbyś dodać?
c. Hmmm. Chciałbym zakończyć dyskusję o tym kiedy będziemy...
6. Kiedy współpracownik czyni niestosowne uwagi:
a. Naprawdę nie chcę słuchać takich komentarzy.
b. W naszej firmie obowiązują zasady przeciwko używaniu seksistowskiego języka.
c. Proszę nie używać takich słów kiedy jestem w pobliżu.
7. Kiedy współpracownik wprawia kogoś w zakłopotanie:
a. To bardzo zabawne, ale nieprawdziwe.
b. I znowu to samo. Nikt nie wie co powiesz. Wróćmy jednak do...
c. Klasyka gatunku, [wpisz imię]. Ale o wiele ważniejsze jest to, że...
d. Powinniśmy być w tej sprawie maksymalnie dokładni. Prawda jest taka, że...
8. Agresywni szefowie...
a. Takie komentarze są bezużyteczne i tylko psują dobrą atmosferę.
b. Proszę przestać [nazwij naganne zachowanie].
c. Chciałbym poprawić wyniki w pracy, ale takie komentarze mi nie pomagają.
d. Chciałbym być najlepszym pracownikiem, ale kiedy słyszę, że nie spełniam oczekiwań, nie wiem co mam poprawić.
e. Chciałbym usłyszeć co konkretnie mam poprawić.
f. Proszę powiedzieć jakich wyników się ode mnie oczekuje i jak sprawdzę, że je osiągam.
g. Cenię sobie pracę w tej firmie i chcę się poprawić. Dlatego chcę porozmawiać o...
Jakie wyrażenie pomagające w komunikacji z trudnymi ludźmi dodasz do tej listy? Napisz o tym w komentarzu.
|