Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-11-03
"Agencja public relations – duża czy mała?"

Agencja public relations – duża czy mała?

Duże firmy potrzebują dużych agencji public relations. Zgoda? Nieprawda.

Dwuosobowa firma PR nie jest w stanie dobrze reprezentować interesów światowej sieci supermarketów. Właściciel sklepu spożywczego na osiedlu nie potrzebuje usług globalnej agencji public relations. Zgoda?

Czy duży znaczy zły a mały piękny? Czy współpraca z dużą agencją PR oznacza wysokie faktury? Czy małe agencje kuleją z jakością usług, gdyż nie mają wykwalifikowanych pracowników?

Duży, ale mały

Duże firmy MYŚLĄ, że potrzebują dużych agencji PR. Dlaczego? Bo potrzebują dostępu do "najtęższych umysłów", które można znaleźć tylko w dużych agencjach i armii pracowników, którzy wzorowo wykonają wszystkie zlecone zdania.

W rzeczywistości, w 99.99% sytuacji klient ma kontakt jedynie z wyznaczonym pracownikiem agencji (account manager) i jego zespołem.

W większości przypadków dla klienta pracuje tylko mały zespół. I dobrze. Źle kiedy próbuje się go przekonać, że do dyspozycji ma wszystkich pracowników agencji we wszystkich oddziałach na całym świecie.

Są duże zmiany

To takie romantyczne kiedy Dawid (mała agencja) rywalizuje w przetargu z Goliatem (dużą agencją) i takie przewrotne kiedy na koniec prezentacji może powiedzieć z uśmiechem: "Służymy naszym klientom, nie inwestorom."

Małe agencje często wygrywają z większymi, gdyż za każdym razem muszą udowadniać, że... nie są gorsze – to hartuje, motywuje i rozwija. Mniejsze firmy wyspecjalizowały się w niszowych usługach, na przykład, w zarządzaniu komunikacją kryzysową – niektóre są w swych specjalnościach bezkonkurencyjne.

Duża czy mała – to nie jest najważniejsze pytanie. Bardziej liczy się umiejętność współpracy z innymi dla dobra klienta. Inne kluczowe pytania: Jak agencja przyciąga do siebie najlepszych pracowników? Jak dba o ich rozwój i karierę? Jak zarządza kapitałem wiedzy i umiejętności? Co robi, żeby utrzymać wysoki standard usług PR?

Większe agencje dużo nauczyły się w ostatnich latach od mniejszych konkurentów – stały się bardziej elastyczne, bardziej skupiają się na jakości usług i troszczą się o najlepszych pracowników. Małe agencje z kolei poprawiły swoje modele biznesowe, zaczęły doceniać siłę aliansów strategicznych i stały się mniej zależne od osobowości swoich założycieli.

Kogo wybrać?

Szukając agencji PR zacznij od zdefiniowania swoich potrzeb – tak stworzysz listę oczekiwań wobec agencji. Na przykład, czego potrzebujesz bardziej: specjalistycznych umiejętności public relations czy konkretnej wiedzy dotyczącej Twojej branży?

Kto ma znakomite public relations? Stwórz listę agencji PR, myśląc o firmach, które podziwiasz. Dowiedz się kto dla nich pracuje. Unikaj konkurencji, gdyż większość agencji nie zgodzi się obsługiwać dwóch firm z tej samej branży z powodu konfliktu interesów.

Zapytaj przyjaciół i kolegów kogo cenią. Jeszcze lepiej – porozmawiaj z dziennikarzami. Chętnie powiedzą kto im utrudnia i kto ułatwia pracę – ich pozytywnych referencji nie należy lekceważyć.

Kiedy masz gotową krótką listę (może jest na niej już tylko jedna firma), podnieś słuchawkę i zadzwoń. Pierwszy kontakt dużo powie o tym, czego możesz się spodziewać. Jeśli szybko znajdą czas na spotkanie, to znak, że równie szybko reagują na zapytania mediów, a to dobrze rokuje przyszłej współpracy. Rzeczowa, fachowa i jasna prezentacja da kolejny sygnał, że rozmawiasz z właściwymi ludźmi.

Agencja z kasą i talentem

Wybór agencji PR przypomina trochę wbijanie gwoździa do ściany. Czasem potrzeba tylko dużego młotka, czasem precyzyjnego uderzenia! Czasem nie obejdzie się bez wiertarki. Wiele organizacji współpracuje z dużymi i małymi agencjami PR w zależności od potrzeb.

Klient nie potrzebuje ani dużej ani małej agencji PR – potrzebuje agencji z talentem i lepiej, żeby to był duży talent!

Duże firmy i małe, które chcą być duże, mogą się obyć bez dużych agencji PR. Ale one CHCĄ dużej agencji – tak jak chcą samochód za 300,000 złotych, mimo że mogą mieć bardzo podobne auto za 60,000 złotych. Dlaczego? Bo stać je na to! Innymi słowy, klienci (od pewnego poziomu dochodów) chcą podpisać umowę z agencją, która przedstawi ofertę zgodną z ich priorytetami w zakupach. Pal licho koszty – to musi robić wrażenie!

Rozmiar agencji PR się nie liczy. Liczą się efekty. Liczą się umiejętności. Liczy się fachowa wiedza. Liczą się kontakty i relacje. Liczy się doświadczenie. Liczy się pasja.

Zawsze powtarzałem: "Nie musisz mieć biura na Marszałkowskiej, żeby mieć klientów z Marszałkowskiej." Dlatego uważam, że rozmiar agencji PR nie jest problemem. Jeśli się ze mną zgadzasz, daj wszystkim jakiś mocny argument, że jesteś wyjątkową, ambitną i utalentowaną agencją. Zaczynasz myśleć inaczej? To miło :-)

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.33 MediaGapa - ocena artykułu: 4.33

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Twitter Klienci Pressence Agencje Informacja Relacje Reporter Dziennikarze Klient Problem Szef Public Relations Kaczyński Media Tusk Internet Prawda Gazeta Reporterzy Google Gapa Wywiad Polska PRACOWNICY Praktycy Komunikacja Rzecznik Firma Dziennikarz



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Prawdziwy kryzys Toyoty
2. Sprzedawca jak saper
3. Redaktor czy reporter?
4. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
5. Masz strategię komunikacji z mediami?
6. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
7. 5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej
8. Znasz Toma Petersa?
9. Ukryte koszty wewnętrznego PR
10. Dobra strategia medialna
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl