Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-08-30
"Przyszłość Apple bez Jobsa"

Przyszłość Apple bez Jobsa

Kiedy Steve Jobs zrezygnował w zeszły czwartek z powodu choroby z kierowania firmą Apple od razu zaczęły się spekulacje o jej przyszłości.

Wszyscy cenili Jobsa za zbudowanie firmy opartej na silnej kulturze, zatrudnianie bystrych ludzi i skuteczne wprowadzanie w życie swoich wizji. W piątek przekaz do świata był mniej więcej taki: będzie nam brakować Jobsa, teraz czas na nowe wyzwania, musimy sobie poradzić bez niego. Bla, bla, bla...

Nie wierzę. Geniusz przypisany jest do człowieka, nie do biurka, teczki czy firmy.

Jobs stworzył nie tylko lepsze komputery, ale wymyślił świat nowej komunikacji. Zauroczony klasyczną harmonią wprowadził artystyczną wrażliwość do biur zasiedlanych wcześniej przez zdolnych, ale "ślepych na piękno" inżynierów. Nie budował kolejnych urządzeń z niebieskimi ekranami i zielonymi literkami, ale wykreował fascynujący świat grafiki, muzyki i video – coś co stało się wyróżnikiem nowego stylu życia i komunikacji.

Każdy kto miał przyjemność kupić jakiś produkt Apple pamięta estetyczne doznania towarzyszące pierwszemu uruchomieniu urządzenia. Nawet wizyta w sklepie jest wyjątkowym i urzekającym doświadczeniem.

Jestem mu wdzięczny, że praca stała się przyjemniejsza, wiedza bardziej dostępna i rozrywka mądrzejsza.

Gwiazda Apple

W ubiegły czwartek Apple był najcenniejszą firmą na świecie, o wartości większej niż ExxonMobil. Tacy giganci nie znikają z rynku z dnia na dzień. Gwiazda Apple najprawdopodobniej jeszcze przez kilka lat – dzięki ideom inspirowanym przez Jobsa – będzie świecić wspaniałym blaskiem i potem stopniowo zacznie przygasać. Apple będzie wciąż synonimem błyskotliwej jakości i liderem markowych produktów – ale świetności z czasów Jobsa na dłuższą metę nie utrzyma.

Wiele firm zawdzięcza sukces jednemu człowiekowi. Apple wszystko co najlepsze ma dzięki Jobsowi.

Odpowiedź na pytanie czy Apple będzie w stanie podtrzymać swoją kreatywną energię bez Jobsa będzie można znaleźć w public relations i reklamie. Genialnego produktu nie można zepsuć z dnia na dzień. Inaczej jest z PR i reklamą – tutaj zegary pracują inaczej.

Jobs jest wyjątkowym wizjonerem technologii, ale wcale nie gorszym specem od PR. Jego styl nazwałbym "klasycystycznym" (z łac. classicus – doskonały, pierwszorzędny, wzorowy). Reklamy Apple są proste. Prawie zawsze koncentrują się na produkcie (jeden produkt w centrum białej strony). Telewizyjne reklamy iPada i iPhone'a są ni mniej ni więcej urzekającymi demonstracjami urządzenia.

W ciągu najbliższego roku głupki w Apple (głupki są wszędzie) będą próbować położyć swoje spocone łapska na reklamie i public relations.

Zwiastuny upadku Apple

Oto kilka oznak zapowiadających, że PR i reklama Apple zacznie zmierzać w złym kierunku:

1. Majstrowanie przez marce. Podstawą marki Apple są jej produkty – to one zdefiniowały wartość marki. Prawie każda reklama dotyczyła produktu, nie marki. Obserwuj czy coś zmienia.

2. Zmiana agencji. Zazdrośni pracownicy agencji odsuniętych przez Jobsa mogą szukać okazji do powrotu. Nikt nie odważy się osobiście kwestionować dorobku Jobsa, ale dlaczego nie spróbować tego z pracownikami agencji PR? Kto pierwszy?

3. Komplikacje. Prostota była dotychczas ogromnym atutem promocji Apple. Patrz czy pojawiają się jakieś udziwnione idee i reklamy pokazujące więcej niż jeden produkt.

4. Media. Apple wstrzemięźliwie korzystała do tej pory z modnych mediów społecznościowych. Zdecydowany nacisk kładziono na media tradycyjne (telewizja, prasa, outdoor). Obserwuj czy Apple nagle zmieni te proporcje i wskoczy na głęboką wodę social media.

Jeśli dostrzeżesz jakikolwiek z tych trendów, szybko sprzedawaj akcje Apple.

Konkluzja

Zmiany w public relations i reklamie pierwsze pokażą czy władzę w Apple przejęli ludzie bez wizji i talentu. Będzie co obserwować.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Kaczyński Relations Prawda Komunikacja Polska Klient Agencje Gapa Rzecznik Informacja Problem Klienci Tusk Wywiad Reporter Public Google Szef Twitter Dziennikarze Reporterzy Firma Praktycy Media Dziennikarz Pressence Gazeta Relacje Internet PRACOWNICY



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Debata prezydencka to sport kontaktowy
2. Gorączka informacji
3. Z kim nie warto rozmawiać
4. Anty-negatywny apel polityczny
5. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
6. Zasada zachowania głupoty
7. Czego uczą prawdziwe symulacje
8. Największy mit w zarządzaniu kryzysem
9. Nie stać Cię na public relations, prawda?
10. 21 pytań reportera na szkoleniu medialnym
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl